Produkcja aut będzie maleć

Spadek popytu zaczyna dotykać nawet najdroższych marek, dotąd odpornych na kryzys

Publikacja: 22.03.2012 03:03

Produkcja aut będzie maleć

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Red

Eu­ro­pej­skie kon­cer­ny mo­to­ry­za­cyj­ne mu­szą się li­czyć z per­spek­ty­wą ogra­ni­cze­nia pro­duk­cji. Jesz­cze na po­cząt­ku ro­ku pro­gno­zy za­kła­da­ły zmniej­sze­nie po­py­tu na eu­ro­pej­skim ryn­ku o 5 – 10 proc. Te­raz prze­wi­du­je się spad­ki znacz­nie więk­sze.

Za­po­wia­da­ją­cy w ubie­głym mie­sią­cu ko­niecz­ność 20-pro­cen­to­wych re­duk­cji zdol­no­ści pro­duk­cyj­nych w bran­ży szef Fia­ta i Chry­sle­ra Ser­gio Mar­chion­ne po­wie­dział we wto­rek: – Eu­ro­pej­scy pro­du­cen­ci po­trze­bu­ją bo­le­snej re­struk­tu­ry­za­cji. Za­my­ka­nie za­kła­dów i cię­cia eta­tów są nie­zbęd­ne, by za­trzy­mać po­wsta­wa­nie strat w re­gio­nie. Sprze­daż Fia­ta w Eu­ro­pie skur­czy­ła się w cią­gu pierw­szych mie­się­cy ro­ku o 12 proc.

Na obec­nej fa­li kry­zy­su tra­cą zwłasz­cza pro­du­cen­ci sa­mo­cho­dów ma­łych. Przy­kła­dem jest na­le­żą­ca do To­yo­ty fa­bry­ka w cze­skim Ko­li­nie pro­du­ku­ją­ca trzy bliź­nia­cze ma­łe mo­de­le: Peu­ge­ota 107, Ci­tro­ena C1 oraz To­yo­tę Ay­go. Spa­dek za­mó­wień zmu­sił ją do ogra­ni­cze­nia mocy wytwórczych. W kon­se­kwen­cji pro­duk­cję ob­ni­ża­ją jej pod­do­staw­cy z Pol­ski: – Mu­si­my po­zbyć się pra­cow­ni­ków za­trud­nio­nych na umo­wach tym­cza­so­wych – twier­dzi Grze­gorz Gór­ski, kie­row­nik ds. kor­po­ra­cyj­nych w To­yo­ta Mo­tors Ma­nu­fac­tu­ring Po­land w Wał­brzy­chu do­star­cza­ją­cej do Ko­li­na sil­ni­ki i skrzy­nie bie­gów.

Jak po­da­ło sto­wa­rzy­sze­nie pro­du­cen­tów ACEA, w okre­sie sty­czeń – lu­ty licz­ba re­je­stro­wa­nych na ryn­kach unij­nych aut Peu­ge­ota i Ci­tro­ena zma­la­ła o pra­wie 16 proc. W przy­pad­ku Re­nault spa­dek wy­niósł po­nad 24 proc. To naj­więcej od 2010 ro­ku. Ostat­nio pro­duk­cję za­czął ogra­ni­czać tak­że Opel: dni wol­ne wpro­wa­dzo­no w za­kła­dach w Rus­sel­she­im i Eise­nach. Ca­ły ry­nek eu­ro­pej­ski skur­czył się o 9 proc. w lu­tym, któ­ry był już pią­tym z rzę­du mie­sią­cem no­tu­ją­cym spa­dek licz­by re­je­stro­wa­nych aut. W do­dat­ku o przy­szłość za­czę­li mar­twić się te­raz wytwórcy ma­rek pre­mium, do tej po­ry od­por­nych na kry­zys. Ak­cje BMW i Da­im­le­ra za­czę­ły tra­cić, gdy oka­za­ło się, że ubie­gło­rocz­ne zwyżki na ryn­kach azja­tyc­kich już się nie po­wtó­rzą.

Nie­po­ko­ją­ce sy­gna­ły na­pły­wa­ją z Chin, gdzie spo­dzie­wa­ne jest spo­wol­nie­nie do­tych­cza­so­we­go tem­pa wzro­stu go­spo­dar­cze­go. Dilerzy za­czę­li tam sty­mu­lo­wać sprze­daż pro­mo­cja­mi: na to­po­we mo­de­le Mer­ce­de­sa, Au­di czy BMW ob­niż­ki się­ga­ją na­wet 20 proc. – Ra­ba­ty są ozna­ką słab­ną­ce­go po­py­tu na ryn­ku chiń­skim – przy­zna­je Da­niel Schwarz, frank­furc­ki ana­li­tyk Com­merz­ban­ku.

Nie­do­bre wieści pły­ną tak­że z Ro­sji, gdzie ubie­gło­rocz­na dwucyfrowa dy­na­mi­ka sprze­da­ży zmaleje teraz do 6 proc.

Eu­ro­pej­skie kon­cer­ny mo­to­ry­za­cyj­ne mu­szą się li­czyć z per­spek­ty­wą ogra­ni­cze­nia pro­duk­cji. Jesz­cze na po­cząt­ku ro­ku pro­gno­zy za­kła­da­ły zmniej­sze­nie po­py­tu na eu­ro­pej­skim ryn­ku o 5 – 10 proc. Te­raz prze­wi­du­je się spad­ki znacz­nie więk­sze.

Pozostało jeszcze 90% artykułu
Biznes
Prezes L'Oréal Polska nowym prezesem Francusko-Polskiej Izby Gospodarczej
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Biznes
Nowe Abramsy, stare problemy
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polska na celowniku rosyjskich hakerów
Biznes
Raport PIU: bardzo długa lista lęków polskich przedsiębiorców
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego