Produkcja aut będzie maleć

Spadek popytu zaczyna dotykać nawet najdroższych marek, dotąd odpornych na kryzys

Publikacja: 22.03.2012 03:03

Produkcja aut będzie maleć

Foto: Fotorzepa, Tom Tomasz Jodłowski

Red

Eu­ro­pej­skie kon­cer­ny mo­to­ry­za­cyj­ne mu­szą się li­czyć z per­spek­ty­wą ogra­ni­cze­nia pro­duk­cji. Jesz­cze na po­cząt­ku ro­ku pro­gno­zy za­kła­da­ły zmniej­sze­nie po­py­tu na eu­ro­pej­skim ryn­ku o 5 – 10 proc. Te­raz prze­wi­du­je się spad­ki znacz­nie więk­sze.

Za­po­wia­da­ją­cy w ubie­głym mie­sią­cu ko­niecz­ność 20-pro­cen­to­wych re­duk­cji zdol­no­ści pro­duk­cyj­nych w bran­ży szef Fia­ta i Chry­sle­ra Ser­gio Mar­chion­ne po­wie­dział we wto­rek: – Eu­ro­pej­scy pro­du­cen­ci po­trze­bu­ją bo­le­snej re­struk­tu­ry­za­cji. Za­my­ka­nie za­kła­dów i cię­cia eta­tów są nie­zbęd­ne, by za­trzy­mać po­wsta­wa­nie strat w re­gio­nie. Sprze­daż Fia­ta w Eu­ro­pie skur­czy­ła się w cią­gu pierw­szych mie­się­cy ro­ku o 12 proc.

Na obec­nej fa­li kry­zy­su tra­cą zwłasz­cza pro­du­cen­ci sa­mo­cho­dów ma­łych. Przy­kła­dem jest na­le­żą­ca do To­yo­ty fa­bry­ka w cze­skim Ko­li­nie pro­du­ku­ją­ca trzy bliź­nia­cze ma­łe mo­de­le: Peu­ge­ota 107, Ci­tro­ena C1 oraz To­yo­tę Ay­go. Spa­dek za­mó­wień zmu­sił ją do ogra­ni­cze­nia mocy wytwórczych. W kon­se­kwen­cji pro­duk­cję ob­ni­ża­ją jej pod­do­staw­cy z Pol­ski: – Mu­si­my po­zbyć się pra­cow­ni­ków za­trud­nio­nych na umo­wach tym­cza­so­wych – twier­dzi Grze­gorz Gór­ski, kie­row­nik ds. kor­po­ra­cyj­nych w To­yo­ta Mo­tors Ma­nu­fac­tu­ring Po­land w Wał­brzy­chu do­star­cza­ją­cej do Ko­li­na sil­ni­ki i skrzy­nie bie­gów.

Jak po­da­ło sto­wa­rzy­sze­nie pro­du­cen­tów ACEA, w okre­sie sty­czeń – lu­ty licz­ba re­je­stro­wa­nych na ryn­kach unij­nych aut Peu­ge­ota i Ci­tro­ena zma­la­ła o pra­wie 16 proc. W przy­pad­ku Re­nault spa­dek wy­niósł po­nad 24 proc. To naj­więcej od 2010 ro­ku. Ostat­nio pro­duk­cję za­czął ogra­ni­czać tak­że Opel: dni wol­ne wpro­wa­dzo­no w za­kła­dach w Rus­sel­she­im i Eise­nach. Ca­ły ry­nek eu­ro­pej­ski skur­czył się o 9 proc. w lu­tym, któ­ry był już pią­tym z rzę­du mie­sią­cem no­tu­ją­cym spa­dek licz­by re­je­stro­wa­nych aut. W do­dat­ku o przy­szłość za­czę­li mar­twić się te­raz wytwórcy ma­rek pre­mium, do tej po­ry od­por­nych na kry­zys. Ak­cje BMW i Da­im­le­ra za­czę­ły tra­cić, gdy oka­za­ło się, że ubie­gło­rocz­ne zwyżki na ryn­kach azja­tyc­kich już się nie po­wtó­rzą.

Nie­po­ko­ją­ce sy­gna­ły na­pły­wa­ją z Chin, gdzie spo­dzie­wa­ne jest spo­wol­nie­nie do­tych­cza­so­we­go tem­pa wzro­stu go­spo­dar­cze­go. Dilerzy za­czę­li tam sty­mu­lo­wać sprze­daż pro­mo­cja­mi: na to­po­we mo­de­le Mer­ce­de­sa, Au­di czy BMW ob­niż­ki się­ga­ją na­wet 20 proc. – Ra­ba­ty są ozna­ką słab­ną­ce­go po­py­tu na ryn­ku chiń­skim – przy­zna­je Da­niel Schwarz, frank­furc­ki ana­li­tyk Com­merz­ban­ku.

Nie­do­bre wieści pły­ną tak­że z Ro­sji, gdzie ubie­gło­rocz­na dwucyfrowa dy­na­mi­ka sprze­da­ży zmaleje teraz do 6 proc.

Eu­ro­pej­skie kon­cer­ny mo­to­ry­za­cyj­ne mu­szą się li­czyć z per­spek­ty­wą ogra­ni­cze­nia pro­duk­cji. Jesz­cze na po­cząt­ku ro­ku pro­gno­zy za­kła­da­ły zmniej­sze­nie po­py­tu na eu­ro­pej­skim ryn­ku o 5 – 10 proc. Te­raz prze­wi­du­je się spad­ki znacz­nie więk­sze.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca