Nowe przynęty na kupujących samochody

Importerzy poprawiają ofertę dla klientów indywidualnych

Aktualizacja: 15.04.2012 20:58 Publikacja: 14.04.2012 15:08

Peugeot 208

Peugeot 208

Foto: Bloomberg

Zmiany strategii sprzedaży dostosowujące się do zmniejszonego przez kryzys popytu oraz nowe modele mają poprawić sytuację na rynku motoryzacyjnym.

Dotychczasowe przyzwyczajenia kupujących chce zmienić Toyota: japońska marka chce odejść od sezonowości sprzedaży związanej z wyprzedawaniem mijającego rocznika po niższych cenach. Zamiast tego ma oferować atrakcyjniejsze ceny przez cały rok, ale auta zostaną „odchudzone" o niektóre elementy wyposażenia, co pozwoli obniżyć ceny.

- Przeanalizowaliśmy, co jest dziś niezbędne w samochodach, co powinno być w standardzie. Zrezygnowaliśmy ze wszystkich tych elementów, za które klienci niekoniecznie chcą dziś płacić – wyjaśnia Jacek Pawlak, prezydent Toyota Motor Poland. Chodzi np. o prostą manualną klimatyzację zamiast rozbudowanej automatycznej, brak nawigacji itd. W ten sposób powstała tańsza wersja Sprint dla modeli Yaris, Auris i RAV4. – Chcemy ustabilizować popyt. Mówimy klientom: nie musicie czekać do jesieni, macie w samochodzie wszystko to, co potrzebne i niezbędne w cenach z wyprzedaży ubiegłego roku – dodaje Pawlak.

Nowe zadania postawiono także przed dilerami. Mają skutecznie zachęcać klientów i – jak zakłada importer - podkreślać niskie niż u konkurencji koszty eksploatacji marki. Zaplanowano już specjalne szkolenia dla pracowników salonów. Nowa strategia ma przynieść w tym roku wzrost sprzedaży Toyoty na polskim rynku o 2,5 tys. aut.  Nową strategię wypracowano także dla klientów flotowych, mających blisko połowę udziału w całej sprzedaży marki.

Inną strategię przyjął tymczasem Chevrolet Poland, poprawiający wyposażenie oferowanych modeli. Efektem jest najbardziej dynamiczny wzrost sprzedaży w I kwartale wśród największych rynkowych graczy i awans do pierwszej dziesiątki w rankingu sprzedaży. Szczególnie mocną pozycję importer  uzyskał w segmencie klientów indywidualnych. Prawie 3 tys. aut zarejestrowanych przez takich klientów zapewniły marce czwarte miejsce w tej grupie kupujących. To wynik o połowę lepszy niż w analogicznym okresie rok wcześniej, kiedy klienci indywidualni zarejestrowali niecałe 2 tys. chevroletów. - Ma na to wpływ bardzo dobry stosunek wartości do ceny, jaką oferują nasze modele, a także dobre warunki finansowania zakupu auta – twierdzi Andrzej Żelazny, dyrektor generalny Chevrolet Poland.

W tym roku na wielkość rynku będą wpływały przede wszystkim nowe modele wprowadzane do sprzedaży. Wiele premier zwłaszcza segment mniejszych aut, szczególnie wrażliwych na kryzys. - Walory nowości i świeżości marki zawsze przyciągają nowych klientów, zwiększają jej sprzedaż – mówi Guillaume Ducrest, prezes Peugeot Polska. Francuski importer wkrótce wprowadzi do salonów nowego Peugeota 208, który ma szansę stać się jednym z bestsellerów segmentu. Na rynkowy sukces liczy także Volkswagen z modelem up i Skoda z modelem citigo.

Według analityków rynku, samochody z segmentu A i B, czyli miejskie i subkompakty, są jednym z najbardziej przyszłościowych segmentów, szczególnie na rynku Europy Środkowo-Wschodniej. - W Polsce segment samochodów z segmentu subkompaktów powinien utrzymać się na poziomie około 30 proc. w perspektywie średnio-  i długoterminowej.  Natomiast udział segmentu samochodów miejskich jak VW up. renault twingo czy fiat panda powinien wzrosnąć z obecnych 5 proc. do około 9 proc. do roku 2018 – powiedział „Rz" Vitaly Belskiy, konsultant ds. rynku motoryzacyjnego w firmie doradczej Frost & Sullivan International. Powodem tych zmian maja być zmieniające się preferencje Polaków na korzyść samochodów o niższym spalaniu i odpowiednich cechach użytkowych dla poruszania się po dużych miastach.

Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Biznes
Ogromna inwestycja Microsoftu w Europie. Koncern składa obietnicę
Biznes
Trump łagodzi cła, Chiny chcą powrotu do normalności. Polska stawia na innowacje
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Biznes
Czy internet w dawnych białych plamach podrożeje?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne