Linie Singapore Airlines rozczarowane wprowadzeniem ETS

Azjatycki przewoźnik Singapore Airlines jest rozczarowany wprowadzeniem Europejskiego Programu Handlu Emisjami (ETS) - poinformował Hao Yu Dai z Singapore Airlines. Liczy, że w tej sprawie uda się wypracować rozwiązanie na szczeblu międzynarodowym

Publikacja: 24.04.2012 19:17

PAP

"Jesteśmy rozczarowani unijnym wymogiem handlu emisjami CO2; tym, że jest to jednostronna decyzja Unii. Wierzymy, że uda się wypracować jakieś rozwiązanie na szczeblu międzynarodowym w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)" - powiedział we wtorek na konferencji prasowej w Warszawie dyrektor generalny na Niemcy i Europę Środkowo-Wschodnią Hao Yu Dai.

Od tego roku międzynarodowi przewoźnicy korzystający z unijnych lotnisk zostali włączeni do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych oszacowało, że roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w br. 900 mln euro, a w 2020 r. 2,8 mld euro. Płaceniu za unijne pozwolenia sprzeciwiają się m.in. USA, Chiny, Rosja, Brazylia i Indie.

Airbus oraz kilka linii lotniczych w marcu br. wystosowały list do rządów Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii z prośbą o zatrzymanie nasilającego się konfliktu wokół ETS.

Komisja Europejska od kilku lat zabiegała o wypracowanie globalnego porozumienia przewoźników w tej sprawie na forum działającej przy ONZ Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego. Wobec braku efektów objęła zagranicznych przewoźników unijnym systemem.

Za brak pozwoleń na emisję CO2 dla przewoźników korzystających z unijnych lotnisk grożą kary finansowe, a nawet zakaz lotów. Kara wynosi 100 euro za tonę ekwiwalentu CO2, a terminem rozliczenia się przewoźników z pozwoleń za 2012 rok jest 30 kwietnia 2013 r.

Linie lotnicze obsługujące loty z i do UE muszą kupić w 2012 r. na unijnym rynku handlu emisjami ok. 15 proc. pozwoleń na emisję CO2, a resztę dostaną darmo. Przepisy te - jako niezgodne z prawem międzynarodowym - zaskarżyły amerykańskie linie lotnicze. Jednak Trybunał Sprawiedliwości UE pod koniec grudnia ub.r. odrzucił zarzuty amerykańskich linii lotniczych, argumentując, że unijny system handlu emisjami CO2 w lotnictwie nie narusza prawa międzynarodowego.

Hao Yu Dai prezentował w Warszawie nowe połączenie, jakie linia uruchomiła w styczniu br. na trasie Singapur - Frankfurt - Nowy Jork, obsługiwane przez Airbus A380, największy samolot pasażerski świata. Linia ma 16 takich maszyn, które latają z Singapuru m.in. do Frankfurtu, Londynu, Paryża i Sydney. "Zarówno Frankfurt, jak i Monachium są doskonałymi portami lotniczymi do przesiadek dla pasażerów z Polski, gdyż dzięki naszym partnerom z sojuszu Star Alliance możemy zaoferować połączenia lotnicze z Warszawy, Gdańska, Poznania, Wrocławia, Katowic, Krakowa i Rzeszowa" - powiedział.

"Jesteśmy rozczarowani unijnym wymogiem handlu emisjami CO2; tym, że jest to jednostronna decyzja Unii. Wierzymy, że uda się wypracować jakieś rozwiązanie na szczeblu międzynarodowym w Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)" - powiedział we wtorek na konferencji prasowej w Warszawie dyrektor generalny na Niemcy i Europę Środkowo-Wschodnią Hao Yu Dai.

Od tego roku międzynarodowi przewoźnicy korzystający z unijnych lotnisk zostali włączeni do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych oszacowało, że roczne koszty ETS dla branży lotniczej wyniosą w br. 900 mln euro, a w 2020 r. 2,8 mld euro. Płaceniu za unijne pozwolenia sprzeciwiają się m.in. USA, Chiny, Rosja, Brazylia i Indie.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca