Austrian Airlines zostanie niezależna

Największy austriacki przewoźnik Austrian Airlines nie straci swojej niezależności.Jego majątek nie będzie przeniesiony do Tyrolean Airways

Publikacja: 29.04.2012 11:53

Austrian Airlines zostanie niezależna

Foto: Bloomberg

Dosłownie w ostatniej chwili doszło do porozumienia pomiędzy pracownikami Austrian Airlines i zarządem. Majątek Austriana nie zostanie przeniesiony do należącego do tej linii niskokosztowego przewoźnika, Tyrolean Airways.

Trzy tygodnie temu zarząd Austrian Airlines (AUA) zdecydował, że 1 lipca 2012 rozpocznie się przenoszenie majątku do niskokosztowego przewoźnika regionalnego, Tyrolean Airways. Tyrolean należy do Austriana, a obydwie linie razem — do Lufthansy.

Zdaniem Jaana Albrechta, prezesa Austriana łącząc obydwie marki w jedną firmę znacznie łatwiej będzie stworzyć konkurencyjną linię lotniczą. Planowano ujednolicenie floty (Boeingi 737 miały zostać wycofane i zastąpione przez Airbusy 320) oraz zmniejszenie liczby dostawców towarów i usług. — Dla naszych pasażerów zmiana nie będzie w ogóle odczuwalna. Boeing 777 Austrian Airlines nadal będzie latał z Wiednia do Nowego Jorku i bardzo chciałbym, by na jego pokładzie byli ci sami pracownicy- mówił Albrecht po posiedzeniu zarządu i rady nadzorczej 10 kwietnia.

Związkowcy jednak w ostatniej chwili poszli na ustępstwa za cenę utrzymania niezależności. Zgodzili się na odstąpienie od roszczeń płacowych. Ich zarobki nie zostaną obcięte, ale zamrożone na obecnym poziomie do czasu, kiedy koledzy z Tyroleana będą zarabiać tyle samo. Wcześniej, niezależnie od wyników finansowych przewoźnika pracownicy mieli zagwarantowaną rokrocznie podwyżkę płac. W tej chwili różnica między zarobkami w Tyroleanie i Austrianie wynoszą 25 proc. Austrian przynosi straty od kilku lat.

Jesienią 2011 Albrecht, który wcześniej był prezesem StarAlliance wprowadził program oszczędnościowy wart 220 mln euro. Przewidywał on właśnie obniżkę zapisanych w umowach automatycznych podwyżek płac i wypowiedział dotychczasowe porozumienie emerytalne oraz obniżył wypłaty odpraw.

Kiedy jednak w marcu okazało się, że Austrian nadal traci pieniądze, rozważane były dwie opcje: radykalna zakładająca przeniesienie aktywów do Tyroleana oraz stawiająca na przetrwanie najtrudniejszych czasów w obecnym kształcie przy wsparciu właściciela — Lufthansy, który zdecydował się na podniesienie kapitału AUA o 140 mln euro. Z zastrzeżeniem jednak, że linia musi poprawić wyniki. Związkowcy początkowo nie zgadzali się na żadną z tych opcji.

Austrian Airlines ma 77 samolotów i lata do 130 portów. Zatrudnia 600 pilotów i 1500 pracowników pokładowych.

Najbardziej rozbudowaną siatkę ma W Europie Środkowej i Wschodniej, gdzie ostro konkuruje z Lotem. Tam zresztą Albrecht upatrywał szansy na rozwój przewoźnika. Przejęcie największej austriackiej linii przez Niemców spowodowało spadek zainteresowania Lufthansy kupnem Lotu. Żeby zwiększyć atrakcyjność korzystania z ołączeń Austriana, w czerwcu 2012 Wiedniu zostanie otwarty uroczyście terminal Star Alliance, którego austriacka linia jest członkiem.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca