Reklama

Lotniska zarobią na Euro 2012

Kraków liczy, że na Euro zarobi ok. 650 tys. zł, podobnie Wrocław, Poznań czy Gdańsk. Warszawskie lotnisko liczy na ok. 2 – 2,5 mln zł dodatkowych dochodów z obsługi wzmożonego ruchu

Publikacja: 08.06.2012 02:37

Lotniska zarobią na Euro 2012

Foto: Bloomberg

Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,  podczas Euro po Warszawie najbardziej obłożony ma być port lotniczy w Gdańsku. PAŻP szacuje, że ruch w poszczególnych portach wzrośnie od 3 do 9 proc.

W Warszawie ma się pojawić dodatkowych 750 samolotów czarterowych z kibicami i zawodnikami przylatującymi na Euro 2012. – Szacujemy, że  przybędzie ok. 40 tys.  dodatkowych osób, część z nich przyleci samolotami rozkładowymi – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska. Jak dodaje, władze lotniska szacują, że tylko z tytułu opłat za lądowanie samolotów do kasy portu wpłynie 650 tys. zł. Kolejne 1,5 – 2 mln zł to szacowane dodatkowe przychody wygenerowane przez zwiększony ruch pasażerski.

W Gdańsku pojawią się dodatkowe 673 samoloty czarterowe mające 46 tys. miejsc. – Te  szacunki uwzględniają tylko rozgrywki grupowe – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Jak mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego, szacunki przewidują wzrost ruchu na lotnisku o 250  startów i lądowań oraz ok. 10 tys. pasażerów. Odprawa każdego odlatującego pasażera to 32 zł. Stawka za przyjęcie samolotu zależy m.in. od jego wagi. – Średnio bez rabatów lądowanie Boeinga 737 to wpływ w wysokości 1,5 tys. zł – mówi Dariusz Kuś.

W Poznaniu całkowita liczba dostępnych miejsc w samolotach, które mają przylecieć do stolicy Wielkopolski podczas grupowej fazy rozgrywek, wzrośnie o 100 proc., do 410 tys.

Reklama
Reklama

Kraków, w którym nie odbywają się żadne mecze, awansował do grupy lotnisk głównych.  – Cały czas zgłaszają się do nas chętni chcący przylecieć małymi biznesowymi samolotami – mówi Urszula Podraża, rzecznik portu. – Szacujemy, że dochód z dodatkowych operacji związanych z obsługą Euro 2012 wyniesie 650 tys. zł, z tego 450 tys. zł to opłaty lotniskowe. – dodaje Podraża.

Lotniska zarobią też na zwiększonym ruchu w samym porcie – najczęściej mają procentowy udział w obrotach  sklepów czy kawiarni działających na terenie portu – mówi Sebastian Gościniarek z firmy konsultingowej BBSG Doradztwo Gospodarcze. – W 2008 roku średni przychód pozalotniczy od pasażera we Wrocławiu wynosił 8,45 zł. Teraz może to być ok. 10 zł. Na warszawskim Okęciu to ok. 15,6 zł – wylicza Gościniarek.

Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,  podczas Euro po Warszawie najbardziej obłożony ma być port lotniczy w Gdańsku. PAŻP szacuje, że ruch w poszczególnych portach wzrośnie od 3 do 9 proc.

W Warszawie ma się pojawić dodatkowych 750 samolotów czarterowych z kibicami i zawodnikami przylatującymi na Euro 2012. – Szacujemy, że  przybędzie ok. 40 tys.  dodatkowych osób, część z nich przyleci samolotami rozkładowymi – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska. Jak dodaje, władze lotniska szacują, że tylko z tytułu opłat za lądowanie samolotów do kasy portu wpłynie 650 tys. zł. Kolejne 1,5 – 2 mln zł to szacowane dodatkowe przychody wygenerowane przez zwiększony ruch pasażerski.

Reklama
Biznes
Start-upy szukają talentów i finansowania. Branża spodziewa się odbicia
Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Reklama
Reklama