Lotniska zarobią na Euro 2012

Kraków liczy, że na Euro zarobi ok. 650 tys. zł, podobnie Wrocław, Poznań czy Gdańsk. Warszawskie lotnisko liczy na ok. 2 – 2,5 mln zł dodatkowych dochodów z obsługi wzmożonego ruchu

Publikacja: 08.06.2012 02:37

Lotniska zarobią na Euro 2012

Foto: Bloomberg

Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,  podczas Euro po Warszawie najbardziej obłożony ma być port lotniczy w Gdańsku. PAŻP szacuje, że ruch w poszczególnych portach wzrośnie od 3 do 9 proc.

W Warszawie ma się pojawić dodatkowych 750 samolotów czarterowych z kibicami i zawodnikami przylatującymi na Euro 2012. – Szacujemy, że  przybędzie ok. 40 tys.  dodatkowych osób, część z nich przyleci samolotami rozkładowymi – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska. Jak dodaje, władze lotniska szacują, że tylko z tytułu opłat za lądowanie samolotów do kasy portu wpłynie 650 tys. zł. Kolejne 1,5 – 2 mln zł to szacowane dodatkowe przychody wygenerowane przez zwiększony ruch pasażerski.

W Gdańsku pojawią się dodatkowe 673 samoloty czarterowe mające 46 tys. miejsc. – Te  szacunki uwzględniają tylko rozgrywki grupowe – mówi Tomasz Kloskowski, prezes gdańskiego lotniska.

Jak mówi Dariusz Kuś, prezes wrocławskiego portu lotniczego, szacunki przewidują wzrost ruchu na lotnisku o 250  startów i lądowań oraz ok. 10 tys. pasażerów. Odprawa każdego odlatującego pasażera to 32 zł. Stawka za przyjęcie samolotu zależy m.in. od jego wagi. – Średnio bez rabatów lądowanie Boeinga 737 to wpływ w wysokości 1,5 tys. zł – mówi Dariusz Kuś.

W Poznaniu całkowita liczba dostępnych miejsc w samolotach, które mają przylecieć do stolicy Wielkopolski podczas grupowej fazy rozgrywek, wzrośnie o 100 proc., do 410 tys.

Kraków, w którym nie odbywają się żadne mecze, awansował do grupy lotnisk głównych.  – Cały czas zgłaszają się do nas chętni chcący przylecieć małymi biznesowymi samolotami – mówi Urszula Podraża, rzecznik portu. – Szacujemy, że dochód z dodatkowych operacji związanych z obsługą Euro 2012 wyniesie 650 tys. zł, z tego 450 tys. zł to opłaty lotniskowe. – dodaje Podraża.

Lotniska zarobią też na zwiększonym ruchu w samym porcie – najczęściej mają procentowy udział w obrotach  sklepów czy kawiarni działających na terenie portu – mówi Sebastian Gościniarek z firmy konsultingowej BBSG Doradztwo Gospodarcze. – W 2008 roku średni przychód pozalotniczy od pasażera we Wrocławiu wynosił 8,45 zł. Teraz może to być ok. 10 zł. Na warszawskim Okęciu to ok. 15,6 zł – wylicza Gościniarek.

Jak podaje Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,  podczas Euro po Warszawie najbardziej obłożony ma być port lotniczy w Gdańsku. PAŻP szacuje, że ruch w poszczególnych portach wzrośnie od 3 do 9 proc.

W Warszawie ma się pojawić dodatkowych 750 samolotów czarterowych z kibicami i zawodnikami przylatującymi na Euro 2012. – Szacujemy, że  przybędzie ok. 40 tys.  dodatkowych osób, część z nich przyleci samolotami rozkładowymi – mówi Przemysław Przybylski, rzecznik warszawskiego lotniska. Jak dodaje, władze lotniska szacują, że tylko z tytułu opłat za lądowanie samolotów do kasy portu wpłynie 650 tys. zł. Kolejne 1,5 – 2 mln zł to szacowane dodatkowe przychody wygenerowane przez zwiększony ruch pasażerski.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?