Reklama

Kto może przejąć Lot

Linie przygotowują plan B, bo po rezygnacji Turków inwestora szybko nie będzie. Co może stać się z przewoźnikiem?

Publikacja: 11.06.2012 04:51

Potencjał ewentualnych partnerów LOT

Potencjał ewentualnych partnerów LOT

Foto: Rzeczpospolita

Marcin Piróg, prezes Polskich Linii Lotniczych LOT, nie ukrywa, że po wyraźnej poprawie wypełnienia samolotów teraz będzie kładł nacisk na lepszy wynik finansowy narodowego przewoźnika.

– To bardzo trudne w sytuacji, kiedy paliwo jest takie drogie. A gdy ropa na świecie zaczęła tanieć, osłabił się złoty, więc tutaj koszty cały czas rosną – mówi „Rz".

LOT nadal na koniec roku zakłada wynik dodatni. I przygotowuje się do przyjęcia dreamlinerów od Boeinga, które na stałe do siatki wejdą w styczniu 2013 r. – Im LOT będzie atrakcyjniejszy, tym łatwiej będzie go sprzedać – mówi Piróg.

– Linie Etihad z Abu Zabi, katarskie Qatar Airways oraz Singapore Airlines to potencjalni kandydaci, którzy mogą zainteresować się LOT po zmianie planów Turkish Airlines – uważa Monika Trappmann, analityk z Frost & Sullivan, zajmująca się rynkiem lotniczym w Europie Środkowej i Wschodniej.

Wymienia jeszcze Air China, które jednak – jak podkreśla – nie mają żadnego doświadczenia w przejmowaniu przewoźników poza Chinami i Hongkongiem.

Reklama
Reklama

Na początku czerwca turecki przewoźnik Turkish Airlines wycofał się z transakcji kupna udziałów w LOT. Oficjalnie z uwagi na przepisy, zgodnie z którymi inwestor spoza Unii Europejskiej nie może mieć więcej niż 50 proc. akcji unijnej linii lotniczej. Wiadomo, że Turcy dążyli do przejęcia pakietu kontrolnego, m.in. zamierzali decydować o składzie zarządu.

Zatem jacy są najważniejsi obecnie kandydaci do przejęcia polskiego przewoźnika?

1Linie Etihad z Abu Zabi, najpoważniejszy dzisiaj gracz spoza Unii Europejskiej na rynku przejęć w Europie. Ostatnio zwiększyły do 29 proc. swoje udziały w Air Berlin, drugim co do wielkości przewoźniku niemieckim po Lufthansie, kupiły 3 proc. w irlandzkim Aer Lingus, posiadają 40 proc. w Air Seychelles. Dla Etihad nie jest problemem możliwość przejęcia wyłącznie mniejszościowego pakietu akcji i jest to linia bardzo zasobna finansowo. Tyle że taka transakcja raczej nie nastąpi szybko, ze względu na czas potrzebny na integrację Etihadu i Air Berlin.

2Qatar Airways. Posiadają bardzo silną pozycję finansową, ale nie mają doświadczenia w przejęciach. LOT jednak byłby dla tej linii atrakcyjny ze względu na silną pozycję w regionie, gdzie podróże rosną najszybciej.

3Singapore Airlines. Podobnie jak LOT są członkiem Star Alliance. Singapurczycy mają już 49 proc. udziałów w Virgin Atlantic. Jak wskazuje Monika Trappmann, ich obecna strategia koncentruje się na dalszym rozwoju dalekich tras ze względu na zakup m.in. superjumbo – airbusów 380. Ta linia dość często prowadzi akcje promocyjne na polskim rynku, m.in. namawiając do korzystania z przesiadek w Singapurze. Jej celem, podobnie jak w przypadku Etihadu i Qatar Airways, byłoby zdobycie jak największej liczby pasażerów z Europy Środkowej i Wschodniej, którzy korzystaliby z przesiadek w Singapurze bądź w dużych portach europejskich.

4Air China. Podobnie jak Singapore Airlines jest członkiem Star Alliance. Chiński państwowy przewoźnik byłby idealnym partnerem do rozwoju LOT na rynku azjatyckim. Już teraz LOT i Air China mają wspólne rezerwacje na rejsach polskiego przewoźnika na trasie Pekin – Warszawa. Do takiej transakcji niezbędna byłaby jednak polityczna decyzja rządu w Pekinie.

Reklama
Reklama

Spotkanie na szczycie

Zyski linii lotniczych w dół

W Pekinie rozpoczyna się walne zgromadzenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). Zdaniem szefa organizacji Tony'ego Tylera branżę czeka bardzo trudny okres, bo taniejąca ropa nie zrównoważy pogarszającej się sytuacji gospodarczej na świecie. W 2011 r. globalny zysk przewoźników wyniósł 7,9 mld dol. Na ten rok IATA prognozuje w najlepszym razie połowę tej kwoty. Na razie wyniki przewozów w Europie są zadowalające (wzrost o 7,1 proc.), ale według analityków ten trend się kończy. Najbardziej niepokojące jest nadchodzące spowolnienie w Chinach, które uderzy także w transport lotniczy. Jednym z tematów rozmów będzie też dyrektywa UE włączenia transportu lotniczego do systemu handlu emisjami CO2. Rozwiązanie przy protestach linii spoza UE musi zostać wypracowane do kwietnia 2013 r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama