Remonty za 220 mln zł

Na remonty i utrzymanie dróg rząd wyda w tym roku ok. 1,5 mld zł. W planach jest remont 420 km tras

Publikacja: 11.06.2012 05:02

Ok. 40 proc. dróg jest w stanie złym i bardzo złym

Ok. 40 proc. dróg jest w stanie złym i bardzo złym

Foto: Rzeczpospolita

Remonty dróg i ich utrzymanie finansuje budżet państwa. Większość przyznanych środków pochłania utrzymanie istniejącej sieci tras, by ich stan się nie pogarszał. Na remonty przeznaczany jest ułamek całej przyznanej kwoty. W 2011 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) miała na ten cel do dyspozycji zaledwie ok. 80 mln zł. W tym wygospodarowała ok. 220 mln zł.

Zdaniem Wojciecha Malusiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, na bieżące utrzymanie i remonty dróg potrzeba ok. 3 – 4 mld zł rocznie, by sieć tras nie ulegała dalszej degradacji.

Zgodnie z badaniami GDDKiA ok. 40 proc. polskich dróg krajowych jest w stanie złym lub bardzo złym. Koszt koniecznych remontów i przebudów to ok. 17 mld zł. Plany remontów i utrzymania dróg przygotowane przez GDDKiA przewidują naprawianie rocznie ok. 1 tys. km tras i wyrównanie nawierzchni kolejnych ok. 500 km dróg. Ich koszt szacowany jest na ok. 1,5 mld zł.

W pierwszej kolejności remontowane mają być drogi w najgorszym stanie, na których jest największy ruch i największa liczba wypadków. Choć jednak plan remontów istnieje, nie ma on źródła finansowania. Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej analizuje pod tym kątem możliwości Krajowego Funduszu Drogowego (KFD).

Na rachunek KFD w tym roku ma wpłynąć 30,75 mld zł. Prawie połowa – 14,7 mld zł – to kredyty i obligacje infrastrukturalne emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Rachunek ma też zasilić ok. 11,1 mld zł refundacji unijnych za już wybudowane trasy. Kolejne 3,46 mld zł ma przynieść opłata paliwowa. Wpływy z tytułu korzystania przez kierowców z tras objętych elektronicznym systemem poboru opłat szacuje się na 1,13 mld zł. Ze środków funduszu na budowę nowych dróg trafi ok. 25,3 mld zł.

Tymczasem, jak obliczył portal euroinfrastructure.eu, terenowe oddziały Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wydadzą w tym roku na remonty ponad 220 mln zł. Za te pieniądze ma przybyć 420 km wyremontowanych tras. Największe wydatki mają ponieść oddziały w Poznaniu, Katowicach i Szczecinie.

W tym roku najwięcej, 29,5 mln zł, na remonty przeznaczy oddział GDDKiA w Poznaniu. Po kilka milionów złotych pochłoną remonty drogi nr 5 w Gnieźnie, nr 12 między Piaskami a Borkiem, nr 15 między Koźminem a Jarocinem i nr 92 na odcinku Grzegorzew – Kłodawa.

Oddziały w Katowicach i Szczecinie wydadzą na prace remontowe po ok. 20 mln zł.

Najmniej na odnowy tras zostanie wydane w Gdańsku, Rzeszowie i Opolu. Rzeszów wyda ok. 4 mln zł, Gdańsk ok. 3 mln zł, a Opole – ok. 1 mln zł.

Najwięcej nowych tras, bo aż 131,5 km, otrzymają kierowcy na terenie województwa katowickiego, w Wielkopolsce przybędzie 57 km odnowionych dróg, w Szczecinie ok. 40 km.  Na czwartym miejscu pod względem liczby odnowionych kilometrów znajduje się wrocławski oddział GDDKiA, który w tym roku planuje odnowić ok. 35 km podlegających mu tras.

Środki wydawane na remonty dróg to kropla w morzu potrzeb. Tym bardziej że wraz z oddawaniem nowych tras wzrastać będzie kwota potrzebna na ich bieżące utrzymanie. A na razie nie ma zapewnienia, że ogólna kwota przeznaczona na istniejące drogi będzie wzrastać.

Tylko w tym roku ma przybyć  łącznie ok. 960 km nowych dróg krajowych i autostrad. Jak zapowiada GDDKiA, zmienić ma się sposób utrzymania tras. Na zarządzanie nimi przez określony czas (minimum cztery lata) mają być organizowane przetargi.

Remonty dróg i ich utrzymanie finansuje budżet państwa. Większość przyznanych środków pochłania utrzymanie istniejącej sieci tras, by ich stan się nie pogarszał. Na remonty przeznaczany jest ułamek całej przyznanej kwoty. W 2011 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) miała na ten cel do dyspozycji zaledwie ok. 80 mln zł. W tym wygospodarowała ok. 220 mln zł.

Zdaniem Wojciecha Malusiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa, na bieżące utrzymanie i remonty dróg potrzeba ok. 3 – 4 mld zł rocznie, by sieć tras nie ulegała dalszej degradacji.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej