OLT Express: za dwa lata na zerze?

Należąca do funduszu kapitałowego Amber Gold linia lotnicza OLT Express ma zacząć na siebie za­ra­biać w 2014 ro­ku, a pierw­sze zy­ski przy­nieść rok później

Publikacja: 30.06.2012 08:20

OLT Express: za dwa lata na zerze?

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W tym ro­ku st­rata spół­ki ma wy­nieść ok. 120 mln zł, w ko­lej­nym ok. 80 mln zł - zapowiadają  przed­sta­wi­cie­le OLT Express. Do 2014 ro­ku, gdy zacznie na siebie zarabiać, firma będzie potrzebowała wspar­cia właści­cie­la. Te za­ło­że­nia ana­li­ty­cy ryn­ku okre­śla­ją ja­ko ma­ło re­al­ne.

Li­nia lot­ni­cza po­wsta­ła w 2011 ro­ku. Fun­dusz ka­pi­ta­ło­wy Am­ber Gold prze­jął dwie linie - OLT Je­ta­ir i czarterową Yes Air­ways. Za­ku­py te kosz­to­wa­ły 63 mln zł.  Łączne wydatki fun­du­szu na uru­cho­mie­nie prze­woź­ni­ka się­gnę­ły ok. 200 mln zł.

OLT  Express zaczął od rozbudowanej siatki połączeń krajowych. Posta­wił na ob­słu­gę tras  po­mię­dzy lot­ni­ska­mi re­gio­nal­ny­mi  i z War­sza­wy.  Ko­lej­nym kro­kiem w roz­wo­ju siat­ki po­łą­czeń są rej­sy mię­dzy­na­ro­do­we. Te, już ogło­szo­ne i do­stęp­ne w przed­sprze­daży, ma­ją ru­szyć je­sie­nią. W no­wej ofercie jest m.in. 12 połączeń do eu­ro­pej­skich miast z Byd­gosz­czy, 13 kie­run­ków z Gdań­ska czy 17 z War­sza­wy.

Z po­cząt­kiem  czerw­ca ru­szy­ła też przed­sprze­daż  na po­łą­cze­nia kra­jo­we w se­zo­nie  zi­mo­wym 2012/2013.

No­wa ofer­ta cie­szy się spo­rym za­in­te­re­so­wa­niem. – Przed­sta­wi­cie­le li­nii sy­gna­li­zu­ją nam, że sprze­daż na po­łą­cze­nia uru­cha­mia­ne zi­ma jest du­żo lep­sza niż się spo­dzie­wa­li – mó­wi Łu­kasz Si­ko­ra, rzecz­nik rze­szow­skie­go lot­ni­ska.

Naj­tań­sze bi­le­ty OLT Express sprze­da­je po 99 zł. Ty­le kosz­tu­je 50 proc. bi­le­tów do­stęp­nych na każ­dy rejs. Ko­lej­ne ce­ny to już od 199  zł do na­wet  649  zł za lot w jed­na stro­nę. Ceny bi­le­tów na po­łą­cze­nia za­gra­nicz­ne roz­po­czy­na­ją się już od 149 zł ze wszyst­ki­mi opła­ta­mi.

Eks­per­ci  zwra­ca­ją uwa­gę, że li­nia po­sił­ku­jąc się już te­raz środ­ka­mi ze sprze­da­ży je­sien­nych rej­sów, mo­że mieć pro­ble­my z sfi­nan­so­wa­niem  prze­lo­tów  pod ko­niec ro­ku. Wów­czas po­móc bę­dzie jej mu­siał wła­ści­ciel. Wskazują przy tym sła­be  punk­ty przed­się­wzię­cia, m.in. du­żą pu­lę ta­nich bi­le­tów. Moc­ny­mi stro­na­mi li­nii, zda­niem  przed­sta­wi­cie­li lot­nisk i branżowych fachowców, jest re­ago­wa­nie na po­trze­by ryn­ku i roz­wi­ja­nie usług do­dat­ko­wych, ta­kich jak np.  uru­cho­mie­ni wy­po­ży­czal­ni sa­mo­cho­dów. Na ko­rzyść przewoźnika dzia­łać też będzie efekt ska­li – nowe połączenia i skomunikowanie rejsów międzynarodowych z rozkładem lotów krajowych może przysporzyć nowych klientów.

Co­raz gło­śniej mó­wi się, że ro­lę hu­bu linii OLT Express peł­nić ma gdań­skie lot­ni­sko. OLT Express, mi­mo zna­czą­cej pu­li ni­skich cen nie po­zy­cjo­nu­je sie ja­ko ta­ni prze­woź­nik. Ma zróż­ni­co­wa­ną flo­tę (ope­ru­je za­rów­no ma­szy­na­mi Air­bus jak i ATR), w  ce­nę wli­czo­ny jest po­si­łek  i na­po­je na po­kła­dzie. Nie ma także dra­stycz­nych ob­ostrzeń do­ty­czą­cych ba­ga­żu pod­ręcz­ne­go.

W tym ro­ku st­rata spół­ki ma wy­nieść ok. 120 mln zł, w ko­lej­nym ok. 80 mln zł - zapowiadają  przed­sta­wi­cie­le OLT Express. Do 2014 ro­ku, gdy zacznie na siebie zarabiać, firma będzie potrzebowała wspar­cia właści­cie­la. Te za­ło­że­nia ana­li­ty­cy ryn­ku okre­śla­ją ja­ko ma­ło re­al­ne.

Li­nia lot­ni­cza po­wsta­ła w 2011 ro­ku. Fun­dusz ka­pi­ta­ło­wy Am­ber Gold prze­jął dwie linie - OLT Je­ta­ir i czarterową Yes Air­ways. Za­ku­py te kosz­to­wa­ły 63 mln zł.  Łączne wydatki fun­du­szu na uru­cho­mie­nie prze­woź­ni­ka się­gnę­ły ok. 200 mln zł.

Pozostało jeszcze 81% artykułu
Biznes
Czołgi K2 wreszcie na finiszu. Miało być szybko, wyszło jak zwykle
Biznes
Kłopoty producenta leku Ozempic. Prezes rezygnuje ze stanowiska
Biznes
Łączą się dwaj najwięksi operatorzy telewizji kablowej w USA
Biznes
Postulaty gospodarcze kandydatów na Prezydenta. Putin nie przyleciał do Turcji
Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA