OLT Express: za dwa lata na zerze?

Należąca do funduszu kapitałowego Amber Gold linia lotnicza OLT Express ma zacząć na siebie za­ra­biać w 2014 ro­ku, a pierw­sze zy­ski przy­nieść rok później

Publikacja: 30.06.2012 08:20

OLT Express: za dwa lata na zerze?

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

W tym ro­ku st­rata spół­ki ma wy­nieść ok. 120 mln zł, w ko­lej­nym ok. 80 mln zł - zapowiadają  przed­sta­wi­cie­le OLT Express. Do 2014 ro­ku, gdy zacznie na siebie zarabiać, firma będzie potrzebowała wspar­cia właści­cie­la. Te za­ło­że­nia ana­li­ty­cy ryn­ku okre­śla­ją ja­ko ma­ło re­al­ne.

Li­nia lot­ni­cza po­wsta­ła w 2011 ro­ku. Fun­dusz ka­pi­ta­ło­wy Am­ber Gold prze­jął dwie linie - OLT Je­ta­ir i czarterową Yes Air­ways. Za­ku­py te kosz­to­wa­ły 63 mln zł.  Łączne wydatki fun­du­szu na uru­cho­mie­nie prze­woź­ni­ka się­gnę­ły ok. 200 mln zł.

OLT  Express zaczął od rozbudowanej siatki połączeń krajowych. Posta­wił na ob­słu­gę tras  po­mię­dzy lot­ni­ska­mi re­gio­nal­ny­mi  i z War­sza­wy.  Ko­lej­nym kro­kiem w roz­wo­ju siat­ki po­łą­czeń są rej­sy mię­dzy­na­ro­do­we. Te, już ogło­szo­ne i do­stęp­ne w przed­sprze­daży, ma­ją ru­szyć je­sie­nią. W no­wej ofercie jest m.in. 12 połączeń do eu­ro­pej­skich miast z Byd­gosz­czy, 13 kie­run­ków z Gdań­ska czy 17 z War­sza­wy.

Z po­cząt­kiem  czerw­ca ru­szy­ła też przed­sprze­daż  na po­łą­cze­nia kra­jo­we w se­zo­nie  zi­mo­wym 2012/2013.

No­wa ofer­ta cie­szy się spo­rym za­in­te­re­so­wa­niem. – Przed­sta­wi­cie­le li­nii sy­gna­li­zu­ją nam, że sprze­daż na po­łą­cze­nia uru­cha­mia­ne zi­ma jest du­żo lep­sza niż się spo­dzie­wa­li – mó­wi Łu­kasz Si­ko­ra, rzecz­nik rze­szow­skie­go lot­ni­ska.

Naj­tań­sze bi­le­ty OLT Express sprze­da­je po 99 zł. Ty­le kosz­tu­je 50 proc. bi­le­tów do­stęp­nych na każ­dy rejs. Ko­lej­ne ce­ny to już od 199  zł do na­wet  649  zł za lot w jed­na stro­nę. Ceny bi­le­tów na po­łą­cze­nia za­gra­nicz­ne roz­po­czy­na­ją się już od 149 zł ze wszyst­ki­mi opła­ta­mi.

Eks­per­ci  zwra­ca­ją uwa­gę, że li­nia po­sił­ku­jąc się już te­raz środ­ka­mi ze sprze­da­ży je­sien­nych rej­sów, mo­że mieć pro­ble­my z sfi­nan­so­wa­niem  prze­lo­tów  pod ko­niec ro­ku. Wów­czas po­móc bę­dzie jej mu­siał wła­ści­ciel. Wskazują przy tym sła­be  punk­ty przed­się­wzię­cia, m.in. du­żą pu­lę ta­nich bi­le­tów. Moc­ny­mi stro­na­mi li­nii, zda­niem  przed­sta­wi­cie­li lot­nisk i branżowych fachowców, jest re­ago­wa­nie na po­trze­by ryn­ku i roz­wi­ja­nie usług do­dat­ko­wych, ta­kich jak np.  uru­cho­mie­ni wy­po­ży­czal­ni sa­mo­cho­dów. Na ko­rzyść przewoźnika dzia­łać też będzie efekt ska­li – nowe połączenia i skomunikowanie rejsów międzynarodowych z rozkładem lotów krajowych może przysporzyć nowych klientów.

Co­raz gło­śniej mó­wi się, że ro­lę hu­bu linii OLT Express peł­nić ma gdań­skie lot­ni­sko. OLT Express, mi­mo zna­czą­cej pu­li ni­skich cen nie po­zy­cjo­nu­je sie ja­ko ta­ni prze­woź­nik. Ma zróż­ni­co­wa­ną flo­tę (ope­ru­je za­rów­no ma­szy­na­mi Air­bus jak i ATR), w  ce­nę wli­czo­ny jest po­si­łek  i na­po­je na po­kła­dzie. Nie ma także dra­stycz­nych ob­ostrzeń do­ty­czą­cych ba­ga­żu pod­ręcz­ne­go.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?