Fabryki dla śmigłowcowych gigantów

Po Sikorsky Aircraft i AgustaWestland przemysłowych partnerów szuka u nas Eurocopter. To kolejny potentat, który może produkować helikoptery w Polsce

Publikacja: 10.09.2012 01:01

AW 149 – tę zupełnie nową konstrukcję AgustaWestland chce produkować w Świdniku

AW 149 – tę zupełnie nową konstrukcję AgustaWestland chce produkować w Świdniku

Foto: Materiały Producenta

Koncern, należący do lotniczej korporacji EADS, który w zeszłym roku osiągnął przychody na poziomie 5,4 mld euro, nie ukrywa, że w tle planów inwestycyjnych w Polsce są, warte 3 mld zł, zamówienia na wojskowe śmigłowce. Francusko-niemiecki producent to potęga: w zeszłym roku zgarnął ponad 40 proc. światowych dostaw cywilnych maszyn i dzierży trzecie miejsce po firmach z Ameryki i Rosji na rynku militarnym.

Partnerzy dla Eurocoptera

– Rozmawiamy z kilkoma lotniczymi zakładami, dokładnie analizujemy ich technologiczne możliwości. Jesteśmy zdecydowani robić helikoptery we współpracy z polskim przemysłem – deklaruje Olivier Michalon, wiceprezes Eurocoptera ds. Europy i Azji Centralnej.

Według ustaleń „Rz" oferowany Polsce śmigłowiec EC 725, mógłby być produkowany w?Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi i Dęblinie. W grę wchodzi też inna opcja: ulokowanie części produkcji w należących do Airbus Military zakładach na warszawskim Okęciu. Eurocopter i Airbus Military łączy przynależność do lotniczo-kosmicznej zachodnioeuropejskiej korporacji EADS. – Już od lat Eurocopter i AM wiąże koprodukcyjny biznes, ten kierunek współpracy wydaje się więc naturalny – tłumaczył podczas zeszłotygodniowych targów obronnych w Kielcach prezes Michalon.

Helikopterowy przetarg na 26 śmigłowców w różnych specjalistycznych wersjach ma wejść w rozstrzygającą fazę jeszcze we wrześniu – potwierdził również podczas XX MSPO w Kielcach Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej.

Szykuje się więc zacięte starcie helikopterowych gigantów. Sikorsky Aircraft, AW i Eurocopter (ta trójka zgłosiła akces do przetargu MON) – już wiedzą, że armia planuje po 2018 roku zakupy kolejnych kilkudziesięciu śmigłowców.

Odpowiedzialny za zakupy wiceminister obrony narodowej gen. Waldemar Skrzypczak zapowiada, że MON – nie tylko w odniesieniu do śmigłowców – będzie szukać producentów nowego uzbrojenia w Polsce, którzy gwarantują zachowanie strategicznych tajemnic i dostawy nawet w sytuacji kryzysowej. MON zapowiada, że zagranicznym dostawcom postawi warunki: bez polonizacji produkcji, przekazania dokumentacji i kodów źródłowych, a także technologii serwisowania importowanej broni producenci nie będą mieli szans na kontrakty.

Technologiczny offset

Do inwestowania w Polsce zmusza Eurocopter także prawo offsetowe. – Uzgadniamy z MON obszary przemysłowego zainteresowania. Minister gospodarki chciałby, aby w ramach kompensat zagraniczny dostawca śmigłowców skoncentrował się na montażu, serwisie i naprawach silników, podzielił technologiami w dziedzinie łączności i awioniki, a także uzbrojenia dla śmigłowców – mówi Hubert Królikowski, dyrektor departamentu programów offsetowych w resorcie gospodarki.

Eurocopter, który jest obecny w 149 krajach i buduje helikoptery m.in. w USA, Brazylii, Meksyku, Kazachstanie i Chinach, dotąd zwlekał z inwestycjami w Polsce. Teraz musi się spieszyć. Podczas ubiegłotygodniowej obronnej wystawy MSPO szykujący się do przetargu konkurenci – inwestująca w PZL Świdnik AgustaWestland i budujący helikoptery w Mielcu Sikorsky, podpisali z czołowymi przedstawicielami polskiej branży lotniczej, potencjalnymi poddostawcami i parterami przemysłowymi, specjalne porozumienia o przyszłej współpracy.

Koncern, należący do lotniczej korporacji EADS, który w zeszłym roku osiągnął przychody na poziomie 5,4 mld euro, nie ukrywa, że w tle planów inwestycyjnych w Polsce są, warte 3 mld zł, zamówienia na wojskowe śmigłowce. Francusko-niemiecki producent to potęga: w zeszłym roku zgarnął ponad 40 proc. światowych dostaw cywilnych maszyn i dzierży trzecie miejsce po firmach z Ameryki i Rosji na rynku militarnym.

Partnerzy dla Eurocoptera

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca