Polska ofensywa kosmetyczna

Producenci kosmetyków w mgnieniu oka wyczerpali całą pulę pięciu milionów złotych z rządowego programu wsparcia dla firm z tego sektora. Teraz apelują o więcej - by podbijać świat

Publikacja: 17.09.2012 10:00

Polskie firmy kosmetyczne zaskoczyły Ministerstwo Gospodarki, swym entuzjazmem dla rządowego programu promocji eksportu.  Kosmetyki to  jeden  z 15  sektorów, które mają być specjalnością eksportową Polski na świecie. W wielu krajach nasze kosmetyki już nią.

Według danych GUS ich eksport zwiększył  się w zeszłym roku o 3 proc.  do prawie 1,9 mld euro.  Krajowe firmy twierdzą,że potencjał wzrostu jest jednak dużo większy. Plany mają też znacznie bardziej ambitne, tym bardziej, że większość z  nich to rodzinne spółki, które dopiero w w ostatnich latach postawiły na  międzynarodową ekspansję.

- Chcemy za kilka lat zwiększyć udział eksportu w naszej sprzedaży z obecnych 10 do 30 proc. - zapowiada Leszek Kłosiński,  prezes świętującej w tym roku swe 30-lecie rodzinnej firmy Oceanic. Spółka,  która wysyła  już swoje kosmetyki do 28 krajów, w tym roku chce wejść  na rynek Rosji, Indii i Egiptu.

Plany przyspieszenia  zagranicznej ekspansji ma też Laboratorium  Kosmetyczne dr Irena Eris, Ziaja i wiele mniejszych firm,które w eksporcie widzą szanse rozwinięcia skrzydeł.

Powinno im w tym pomóc dofinansowanie do udziału  w branżowych targach, misjach gospodarczych, na  które przewidziano ok. pięć z ok. dziesięciu mln zł, które są w  puli trzyletniego programu promocji branży kosmetycznej za granicą.

Reszta pieniędzy pójdzie na kampanie reklamowe i promocje całej branży. Organizuje je firma SPC House of Media  - wybrany w konkursie koordynator programu, który oficjalnie zainaugurowała piątkowa konferencja z udziałem m.in., producentów i branżowych  dziennikarzy z zagranicy.

- W branży kosmetycznej ten program bardzo dobrze wystartował -  cieszyła się  podczas konferencji wiceminister gospodarki, Ilona Antoniszyn-Klik   komentując ogromne zainteresowanie  dofinansowaniem do udziału w targach-  dużo większe  niż w innych sektorach.

Mniej powodów do radości mają firmy, dla których  pieniędzy zabrakło. Trzyletni limit   błyskawicznie wyczerpało kilkunastu  producentów, którzy najszybciej złożyli wnioski. Reszta,w tym kilka znanych marek, może się teraz obejść smakiem.

- Pieniędzy nie starczyło nawet dla pierwszych 30 firm, które dotychczas  przystąpiły do programu, a cały czas zgłaszają się kolejni producenci – podkreśla Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Zapowiada,że związek jeszcze  w tym tygodniu wystąpi do  Ministerstwa  Gospodarki z wnioskiem o dodatkowe środki na dofinansowanie promocji producentów.

Dlaczego nie przyznano ich więcej od razu?  Ilona Antoniszyn-Klik wyjaśniała, że resort obawiał się, że zbyt duża kwota  nie zostanie  wykorzystana- a wtedy trzeba byłoby ją zwrócić do Brukseli. Tym bardziej,że  na dopłaty w ramach realizowanego  przez PARP programu „Paszport do  eksportu" nie ma zbyt wielu chętnych.

Wiceminister  próbowała dodać firmom otuchy, zapowiadając, że w grudniu, gdy już będą znane wyniki rozdziału dopłat z innych branż, być może w części z nich zostaną wolne środku, które  uda się przesunąć na promocję kosmetyków. Dodała,że resort liczy  też na pomoc   koordynatora programu. Ten jeden nie może przesunąć pieniędzy z puli na ogólną promocję do tej na wsparcie firm. Może natomiast i powinien zadbać o dobrą promocję branży w dziewięciu krajach, które wybrano na główne cele programu- dopasowując działania do specyfiki  m.in.  Niemiec, Rosji, USA,Chin  i Brazylii.

Polskie firmy kosmetyczne zaskoczyły Ministerstwo Gospodarki, swym entuzjazmem dla rządowego programu promocji eksportu.  Kosmetyki to  jeden  z 15  sektorów, które mają być specjalnością eksportową Polski na świecie. W wielu krajach nasze kosmetyki już nią.

Według danych GUS ich eksport zwiększył  się w zeszłym roku o 3 proc.  do prawie 1,9 mld euro.  Krajowe firmy twierdzą,że potencjał wzrostu jest jednak dużo większy. Plany mają też znacznie bardziej ambitne, tym bardziej, że większość z  nich to rodzinne spółki, które dopiero w w ostatnich latach postawiły na  międzynarodową ekspansję.

Pozostało 83% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca