Reklama

1 procent artystów zgarnia ponad połowę przychodów z koncertów

Branża muzyczna jest zdominowana przez niewielką grupę celebrytów, którzy pławią się w coraz większym bogactwie. Tylko 1 proc. artystów odpowiada za aż 60 proc. przychodów z koncertów.

Aktualizacja: 07.05.2019 11:04 Publikacja: 07.05.2019 10:50

Taylor Swift

Taylor Swift

Foto: AFP

ala

Dysproporcje między elitarnym gronem najbogatszych ludzi świata a resztą społeczeństwa powiększają się w obecnych czasach z zatrważającym tempie. Dotyczy to nie tylko branży technologicznej i finansowej, ale też artystycznej. 

Czytaj także: Beyoncé łączy siły z Adidasem i stworzy kolekcję ubrań i dodatków 

Jak podał The Wall Street Journal, zaledwie 1 proc. muzycznych gwiazd odpowiada za 60 proc. przychodów z koncertów na całym świecie. Wśród nich są takie sławy, jak Beyoncé, Ed Sheeran czy Taylor Swift. Tylko ta trójka (z Beyoncé koncertował Jay-Z) sprzedała w ubiegłym roku bilety o wartości około miliarda dolarów. Jeśli rozwiniemy elitarne grono do 5 proc. megagwiazd, ta dysproporcja jest jeszcze bardziej rażąca, ponieważ należy do nich aż 85 proc. przechodów z koncertów - wynika z badania Alana Kruegera, ekonomisty z Uniwersytetu Princeton.

Tak dużej nierówności w branży muzycznej jeszcze nigdy nie było. Dla porównania, w 1982 roku do 1 proc. topowych artystów płynęło 26 proc. przychodów z wszystkich koncertów. Przełomowa zmiana na rynku nastąpiła w pierwszej dekadzie XXI wieku, kiedy zaczęły rozwijać się serwisy streamingowe oraz - równocześnie - piractwo w internecie. Artyści musieli więc coraz silniej polegać na trasach koncertowych jako na głównym źródle zarobków.

Czytaj także: Ed Sheeran ma własną sake. Limitowana seria trafiła do sprzedaży

Reklama
Reklama

To doprowadziło do ery widowiskowych koncertów, na których nie może już zabraknąć oszałamiających efektów specjalnych, feerii barw i strojów, mnóstwa pobocznych tancerzy oraz oczywiście głównej gwiazdy, która każdorazowo musi stworzyć dla swoich fanów niezapomniane show. A za tę mnogość wrażeń trzeba też coraz więcej zapłacić. Kiedy w USA w 1981 roku średnio bilet na koncert kosztował 12 dol., to w 2017 roku było to już 69 dol.

Aktywna obecność w mediach społecznościowych stała się równie ważna, pozwalając artyście dotrzeć do jak najszerszej grupy fanów i stworzyć z nimi pewnego rodzaju społeczność. Dzisiejsi muzycy muszą więc nie tylko wykazywać się talentem, ale też umieć docierać do rzeszy internautów i stać się dla nich pewną ikoną, idolem pełnym charyzmy i niepowtarzalnego stylu. Jeśli uda im się to osiągnąć - mają branżę muzyczną w garści.

Materiał Promocyjny
System Arche dostępny też dla drobnych inwestorów. Wystarczy 10 tys. zł
Biznes
Nadchodzi Europejski Kongres Gospodarczy 2026. Dialog w centrum uwagi
Biznes
Szybka decyzja Londynu. Aktywa z lodówki trafią na Ukrainę
Biznes
„Lex Huawei” po pierwszym czytaniu w Sejmie. Są wyniki głosowania
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Elektryfikacja flot do 2030? Australia odcina młodych od social mediów
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama