Wino jest jednym z hitów sklepowych półek już od kilku lat.
– Sprzedaż rośnie średnio o kilkanaście procent rocznie – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jak dodaje to efekt z jednej strony stale rozwijanej oferty – także dzięki szerokiemu wprowadzeniu wina do sprzedaży przez sieci dyskontowe – jak i co za tym idzie spadku cen. – Polacy także przenoszą obserwowane choćby na wakacjach zagranicznych wzorce i przestawiają się na wino kosztem mocniejszych alkoholi – mówi.
Rosnące powodzenie tego trunku potwierdzają także badania jak ostatnie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie sieci handlowej Lidl. – Już dla co piątego Polaka wino stanowi najczęściej wybierany trunek. Postanowiliśmy więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zaproponować szeroki wybór win francuskich - tym bardziej, że są one w naszym kraju bardzo cenione – mówi Anna Biskup, PR manager Lidl Polska. Z badania wynika również, że aż 63 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu sięga po wino. Jednak wciąż kupujemy go w porównaniu z innymi krajami mało. Rynek warty jest ok 2 mld zł – statystyczny Polak rocznie wypija ok 3 litrów wina, podczas gdy jak podaje Euromonitor International Francuz prawie 14 razy więcej. Firma podaje również, że w Polsce w 2011 r. sprzedano około 95 mln litrów wina, to we Francji ponad 2 mld litrów.
Jednak popularność wina rośnie. Wśród jego konsumentów przeważają sporadyczni kupujący - 42 proc. badanych, a co trzeci kupuje je przynajmniej raz w miesiącu. 42 proc. deklaruje, że przeważnie wydaje na butelkę 20-29 zł, zaś 47 proc. powyżej 30 zł. Grupy konsumentów, które sięgają po wino najczęściej to kobiety, osoby w wieku 40-49 lat oraz z wyższym wykształceniem. Spośród tych ostatnich, niemal połowę stanowią osoby regularnie spożywające wino.
Jak pokazują wyniki badania, polscy konsumenci najczęściej sięgają po wina czerwone oraz wina półsłodkie. 65 proc. kupujących wino wybiera czerwone, białe co czwarty badany, zaś różowe jedynie co dziesiąty.