Wino zamiast wódki

Handel Już 63 proc. kupuje je przynajmniej okazyjnie. Najczęściej kobiety i osoby z wyższym wykształceniem

Publikacja: 26.09.2012 16:19

Wino zamiast wódki

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Wino jest jednym z hitów sklepowych półek już od kilku lat.

– Sprzedaż rośnie średnio o kilkanaście procent rocznie – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jak dodaje to efekt z jednej strony stale rozwijanej oferty – także dzięki szerokiemu wprowadzeniu wina do sprzedaży przez sieci dyskontowe – jak i co za tym idzie spadku cen. – Polacy także przenoszą obserwowane choćby na wakacjach zagranicznych wzorce i przestawiają się na wino kosztem mocniejszych alkoholi – mówi.

Rosnące powodzenie tego trunku potwierdzają także badania jak ostatnie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie sieci handlowej Lidl. – Już dla co piątego Polaka wino stanowi najczęściej wybierany trunek. Postanowiliśmy więc wyjść naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów i zaproponować szeroki wybór win francuskich - tym bardziej, że są one w naszym kraju bardzo cenione – mówi Anna Biskup, PR manager Lidl Polska. Z badania wynika również, że aż 63 proc. Polaków przynajmniej od czasu do czasu sięga po wino. Jednak wciąż kupujemy go w porównaniu z innymi krajami mało. Rynek warty jest ok 2 mld zł – statystyczny Polak rocznie wypija ok 3 litrów wina, podczas gdy jak podaje Euromonitor International Francuz prawie 14 razy więcej. Firma podaje również, że w Polsce w 2011 r. sprzedano około 95 mln litrów wina, to we Francji ponad 2 mld litrów.

Jednak popularność wina rośnie. Wśród jego konsumentów przeważają sporadyczni kupujący - 42 proc. badanych, a co trzeci kupuje je przynajmniej raz w miesiącu. 42 proc. deklaruje, że przeważnie wydaje na butelkę 20-29 zł, zaś 47 proc. powyżej 30 zł. Grupy konsumentów, które sięgają po wino najczęściej to kobiety, osoby w wieku 40-49 lat oraz z wyższym wykształceniem. Spośród tych ostatnich, niemal połowę stanowią osoby regularnie spożywające wino.

Jak pokazują wyniki badania, polscy konsumenci najczęściej sięgają po wina czerwone oraz wina półsłodkie. 65 proc. kupujących wino wybiera czerwone, białe co czwarty badany, zaś różowe jedynie co dziesiąty.

Natomiast jeśli chodzi o preferowany kraj pochodzenia także nasze preferencje zakupowe nie odbiegają od tych wskazywanych przez konsumentów w innych krajach. Za najlepsze Polacy uważają wciąż wina francuskie, włoskie i hiszpańskie. W sklepie konsumenci wybierając butelkę tego trunku najczęściej zwracają uwagę na jego rodzaj (wytrawne, pół- wytrawne, półsłodkie, słodkie) oraz kolor. Co ciekawe dopiero na trzeciej pozycji wymieniana jest cena, zaś marka i kraj pochodzenia dla większości konsumentów mają mniejsze znaczenie. – W niemal każdych badaniach dotyczących produktów uważanych za mniej lub bardziej luksusowe a taką opinię ma u nas wino cena nie jest deklarowana jako główne kryterium wyboru. To jednak tylko opinie z badaniach, faktyczne zachowania w sklepie wyglądają inaczej i nawet osoby zamożne szukają cenowych okazji, co widać choćby po błyskawicznie rosnących wydatkach na wino w dyskontach – mówi jeden z analityków.

Faktycznie tanie sieci zrobiły wiele dobrego dla popularyzacji tego trunku wśród Polaków, także dzięki znacznemu obniżeniu cen. Wina znane z innych sieci i sprzedawane np. po ponad 100 zł za butelkę w dyskontach kosztowały np. 30-40 zł.

Wino jest jednym z hitów sklepowych półek już od kilku lat.

– Sprzedaż rośnie średnio o kilkanaście procent rocznie – mówi Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Jak dodaje to efekt z jednej strony stale rozwijanej oferty – także dzięki szerokiemu wprowadzeniu wina do sprzedaży przez sieci dyskontowe – jak i co za tym idzie spadku cen. – Polacy także przenoszą obserwowane choćby na wakacjach zagranicznych wzorce i przestawiają się na wino kosztem mocniejszych alkoholi – mówi.

Pozostało jeszcze 85% artykułu
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Strażacy ze wsparciem ORLEN