To kolejny spadek w ciągu ostatnich miesięcy świadczący o tym, że spowolnienie gospodarcze nie ominęło i tej branży. W trzecim kwartale tego roku sprzedano na świecie 87,5 mln komputerów PC, o 8,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wynika ze wstępnych wyników raportu przygotowywanego przez firmę analityczną Gartner. IDC raportuje jeszcze większy spadek - o 8,6 proc. Tak niskiej wartości nie notowano od czasu poprzedniej fali kryzysu, czyli od 2008 roku.
- Strach przed kryzysem to jedno, ale ważnym czynnikiem są tutaj także nowości technologiczno - systemowe, na które wszyscy czekają, a których premiery się opóźniają – mówi Szymon Winciorek, dyrektor ds. rozwoju biznesu w ASUS Polska. Mowa tutaj o odroczeniu wejścia na rynek nowego systemu Microsoftu, Windows 8, które spowodowało, że sprzedaż sprzętu ze starszym oprogramowaniem szła dużo słabiej. Podobnie opóźnia się wejście na rynek wielu zapowiadanych wcześniej urządzeń, m.in. wydajnych, przenośnych ultrabooków. Winciorek dodaje: - Wielu konsumentów czeka na premiery. To prosty mechanizm - jeśli już wydajemy pieniądze, chcemy wydać je na najświeższy sprzęt, który zapewni nam możliwie najdłuższą jego aktualność i użytkowanie – mówi specjalista.
W skali świata na tej sytuacji zyskują tablety, które utożsamiane są ze znacznie mniejszym wydatkiem. Jak pokazują globalne dane, coraz mniej firm kupuje nowe komputery, natomiast klienci indywidualni sięgają dużo chętniej po smartfony i tablety. Analitycy IDC przewidują, że w tym roku łączna sprzedaż sprzętu komputerowego w skali świata wyniesie 367mln sztuk, przy czym znacznie wzrośnie jedynie sprzedaż sprzętu mobilnego, a w szczególności tabletów. Łącznie zakupionych zostanie 241 mln sztuk przenośnego sprzętu.
- Ponieważ tablety to wciąż stosunkowa nowość na rynku, ich sprzedaż jest dodatkowo stymulowana jest przez ciekawość i modę – dodaje Winciorek.
Zdaniem Gartnera najpopularniejszą marką na rynku komputerów osobistych po raz pierwszy zostało chińskie Lenovo, które zdobyło 15,7 proc. udziału w rynku, detronizując w ten sposób wieloletniego lidera – amerykańskie HP (15,5 proc.). Trzecie miejsce zajął Dell (10,5 proc.), również firma z USA. Chiński producent podjął agresywną politykę cenową, zwłaszcza na rynku odbiorców biznesowych, co spowodowało wzrost jego udziału w rynku o niemal 10 proc., rok do roku.