Re­sort fi­nan­sów uspo­ko­ił właścicieli ki­n

W od­po­wie­dzi na wąt­pli­wo­ści bran­ży ki­no­wej Mi­ni­ster­stwo Fi­nan­sów za­pew­ni­ło, że nie pla­nu­je pod­wyż­ki VAT od bi­le­tów na se­an­se fil­mo­we

Publikacja: 24.10.2012 02:07

2012 r. przyniósł branży kinowej spowolnienie

2012 r. przyniósł branży kinowej spowolnienie

Foto: Rzeczpospolita

Jeszcze do wczoraj za sprawą prawnych interpretacji część operatorów kin w Polsce obawiała się, że nowelizacja ustawy o VAT wprowadzi niekorzystne dla nich zmiany – wynika z informacji „Rz".

Byli oni przekonani, że ustawa, którą dziś zajmie się Sejm, podniesie VAT od usług związanych z wyświetlaniem filmów z obecnych 8 proc. do 23 proc.

Sprawa wydawała się poważna. Gdyby obawy prawników się ziściły, chcąc utrzymać poziom zysków, kina musiałyby podnieść ceny wejściówek. To z kolei odstraszyłoby część widowni, która – jak wylicza Państwowy Instytut Sztuki Filmowej – jest bardzo wrażliwa na wahania cen biletów. Według PISF cenowa elastyczność popytu w przypadku widowni kinowej jest duża:?podniesienie ceny biletu o 1 proc. spowodować miało spadek frekwencji o 4,5 proc.

Przedstawiciele branży kinowej nie muszą już prowadzić podobnych analiz. Wszystko wskazuje bowiem na to, że obawy operatorów są bezpodstawne. Dowodzą tego pisma, jakie część z nich otrzymała od Departamentu VAT w Ministerstwie Finansów.

Jak się dowiedzieliśmy, resort zapewnił operatorów, że ich interpretacja proponowanych zmian jest inna niż intencja ustawodawcy.

– Dostaliśmy pisemne zapewnienie, że zmiana nie jest planowana – mówi Piotr Zygo, prezes Multikina (grupa ITI). Wczoraj podobną deklarację usłyszeliśmy od przedstawicieli Heliosa (grupa Agory). Cinema City International nie odpowiedziało nam na pytanie, czy również otrzymało taką interpretację.

– Nie mamy obecnie informacji na temat zmian w przepisach dotyczących VAT. Jeżeli takie zmiany się pojawią, to je przeanalizujemy i będziemy mogli skomentować – powiedziała Joanna Kotłowska, odpowiedzialna za relacje z inwestorami w tej spółce.

Podwyżka VAT byłaby kolejnym problemem kin. I to zarówno tych dużych, jak i najmniejszych, jednosalowych, które w ubiegłym roku po raz pierwszy nabrały wiatru w żagle. Z powodu braku filmowych hitów oraz za sprawą rozgrywek piłkarskich Euro 2012 tegoroczne wyniki kiniarzy nie są najlepsze.

Według danych Boxoffice.pl, w I półroczu br. (nowszych danych jeszcze nie ma) ich widownia zmniejszyła się o 6,4 proc. wobec analogicznego okresu 2012 r. W tym czasie sprzedało się 17,3 mln biletów, podczas gdy rok wcześniej – 18,52 mln. Podobna – o 6,1 proc. – była skala spadku przychodów operatorów z tego tytułu. Wpływy branży ze sprzedaży biletów obniżyły się o 6,1 proc., do 318 mln zł. Jedynym operatorem multipleksów, który zanotował wzrost frekwencji, było Multikino. Pomogła mu współpraca marketingowa z siecią komórkową Orange oraz seanse z rozgrywkami piłkarskimi Euro 2012.

Sieci multipleksów starają się walczyć o klientów promocjami. Sięgają przy tym nie tylko po akcje zbliżone do „Śród z Orange", czyli polegających na sprzedaży dwóch biletów w cenie jednego.

Wcześniej Multikino, a teraz Cinema City, zdecydowało się na promowanie swoich usług za pomocą zakupów grupowych. W Grouponie od dwóch dni (jeszcze przez kilka kolejnych) można kupić ważne trzy miesiące bilety do większości kin operatora w Polsce po 11,5 zł. To cena o połowę niższa niż ta, jaką trzeba zwykle zapłacić za bilet w tej sieci. Nic więc dziwnego, że cieszy się sporą popularnością. Do zamknięcia tego wydania „Rz" z oferty Cinema City skorzystało ponad 65 tys. osób. Multikino od dawna ma inną promocję cenową biletów na każdy dzień: współpracuje przy nich z partnerami, m.in. CocaColą czy Facebookiem. Wszyscy operatorzy starają się przyciągnąć widzów głównie w tygodniu. W kinach Heliosa tańsze bilety są we wtorki i czwartki.

Jeszcze do wczoraj za sprawą prawnych interpretacji część operatorów kin w Polsce obawiała się, że nowelizacja ustawy o VAT wprowadzi niekorzystne dla nich zmiany – wynika z informacji „Rz".

Byli oni przekonani, że ustawa, którą dziś zajmie się Sejm, podniesie VAT od usług związanych z wyświetlaniem filmów z obecnych 8 proc. do 23 proc.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?