Reklama

Pierwszy lot odrzutowca na paliwie z kapusty

Pierwszy na świecie lot odrzutowca na biopaliwo stworzył nadzieje na bardziej ekologiczny transport lotniczy

Publikacja: 11.11.2012 11:10

Pierwszy lot odrzutowca na paliwie z kapusty

Foto: Bloomberg

Dwusilnikowy odrzutowiec Falcon 20 Dassaulta wykonał  29 października 90-minutowy lot z Ottawy do Montrealu i z powrotem. Kilku inżynierów na pokładzie obserwowało na monitorach pracę silników i spalanie paliwa powstałego w całości z rośliny oleistej z rodziny kapustowatych, etiopskiej gorczycy (brassica carinata).

Drugi samolot, Canadair CT-133 leciał za Falconem zbierając dane o emisji spalin do dalszych analiz.

Inicjatorem projektu opracowania trwałego źródła odnawialnej energii dla komercyjnego transportu lotniczego jest Krajowa Rada Badawcza Kanady (NRC), a za partnerów miała dwie Irmy: Applied Research Associates  (ARA) i Agrisoma Biosciences.

Dotychczas  biopaliwo lotnicze zawierało po połowie składników  roślinnych i pochodnej ropy naftowej, bo nowa technologia nie była dostatecznie sprawdzona. Podczas szczytu klimatycznego w Rio de Janeiro  w czerwcu kilka  samolotów korzystało z mieszanki bio i tradycyjnego paliwa lotniczego.

Lot w Kanadzie był pierwszym z użyciem wyłącznie ekologicznego paliwa bez     domieszek, spełniającego wymogi paliwa lotniczego z ropy naftowej  – ogłosił NRC. – Dotąd we wszystkich lotach używano paliwa z surowców kopalnych. Ten lot zmienia wszystko: mieliśmy do czynienia z lotnictwem  bez użycia ropy – oświadczył prezes Agrisoma, Steven Fabijanski.

Reklama
Reklama

Testy  silników w laboratorium NRC w Ottawie przeprowadzone  przed lotem wykazały, że można zamienić tradycyjne paliwo na doświadczalną odmianę oleju roślinnego, bez modyfikowania silników czy zbiorników paliwa.

Po wylądowaniu w Ottawie kanadyjski pilot doświadczalny Paul Kissman oświadczył agencji AFP, że nie dostrzegł  żadnej różnicy w pracy silnika napędzanego paliwem olejowym czy paliwem naftowym. - Dla nas było to samo – dodał. Dalsze analizy uzyskanych danych wykażą , czy nowe biopaliwo ma jakikolwiek ujemny wpływ  na silniki, a  także czy spełniły się oczekiwania mniejszej emisji spalin.

Roślina, z  której powstało nowe paliwo dobrze znosi trudne warunki glebowe, jest uprawiana w  Etiopii dla jej oleju, rośnie też  dziko w  basenie M. Śródziemnego  i w Azji, w umiarkowanym klimacie.

W Kanadzie zaproponowano jej uprawę ponad 40 farmerom, zakontraktowano zbiory z 6 tys. akrów (2428 hektarów) prerii  środkowo-zachodniej części kraju, które Agrisoma i Applied Research przerobimy na paliwo.

Dla niewprawnego oka przezroczyste biopaliwo wydaje się  identyczne z konwencjonalnym paliwem lotniczym. – Wygląda i działa bardzo podobnie jak tradycyjne – dodaje persze Fabijanski. Podkreśla też,  że uprawa tej rośliny nie zaszkodzi  produkcji żywności.  Farmerzy uprawiający tę roślinę nie mają dobrej ziemi , jak jest potrzebne do produkcji żywności – wyjaśnia.

Nie wyliczono jeszcze kosztów produkcji biopaliwa  na skalę komercyjną, ale  Chuck Red z ARA podkreśla, że po uruchomieniu pełnej produkcji nowe paliwo będzie konkurencyjne cenowo wobec pochodzącego z ropy naftowej. Jego zdaniem będzie szeroko dostępne za kilka lat.

Reklama
Reklama

Jedyną  kwestią do wyjaśnienia jest, czy zmniejsza  emisję spalin. Naukowcy z NRC mają dać na to odpowiedź w tych dniach.

afp, p.r.

Dwusilnikowy odrzutowiec Falcon 20 Dassaulta wykonał  29 października 90-minutowy lot z Ottawy do Montrealu i z powrotem. Kilku inżynierów na pokładzie obserwowało na monitorach pracę silników i spalanie paliwa powstałego w całości z rośliny oleistej z rodziny kapustowatych, etiopskiej gorczycy (brassica carinata).

Drugi samolot, Canadair CT-133 leciał za Falconem zbierając dane o emisji spalin do dalszych analiz.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Ciepło, taniej i bez tłoku. Wakacje poza sezonem bardziej popularne
Biznes
Weto prezydenta, miliardy z banków do budżetu i odbicie konsumpcji
Biznes
Minister cyfryzacji: Prezydent Polski wyłącza Ukrainie satelitarny internet
Biznes
Nierealne żądania Kremla, podatkowa batalia i kłopoty niemieckiej gospodarki
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Biznes
Fundusz z grupy BGK inwestuje w spółkę produkującą satelity
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama