Reklama

Pierwszy lot odrzutowca na paliwie z kapusty

Pierwszy na świecie lot odrzutowca na biopaliwo stworzył nadzieje na bardziej ekologiczny transport lotniczy

Publikacja: 11.11.2012 11:10

Pierwszy lot odrzutowca na paliwie z kapusty

Foto: Bloomberg

Dwusilnikowy odrzutowiec Falcon 20 Dassaulta wykonał  29 października 90-minutowy lot z Ottawy do Montrealu i z powrotem. Kilku inżynierów na pokładzie obserwowało na monitorach pracę silników i spalanie paliwa powstałego w całości z rośliny oleistej z rodziny kapustowatych, etiopskiej gorczycy (brassica carinata).

Drugi samolot, Canadair CT-133 leciał za Falconem zbierając dane o emisji spalin do dalszych analiz.

Inicjatorem projektu opracowania trwałego źródła odnawialnej energii dla komercyjnego transportu lotniczego jest Krajowa Rada Badawcza Kanady (NRC), a za partnerów miała dwie Irmy: Applied Research Associates  (ARA) i Agrisoma Biosciences.

Dotychczas  biopaliwo lotnicze zawierało po połowie składników  roślinnych i pochodnej ropy naftowej, bo nowa technologia nie była dostatecznie sprawdzona. Podczas szczytu klimatycznego w Rio de Janeiro  w czerwcu kilka  samolotów korzystało z mieszanki bio i tradycyjnego paliwa lotniczego.

Lot w Kanadzie był pierwszym z użyciem wyłącznie ekologicznego paliwa bez     domieszek, spełniającego wymogi paliwa lotniczego z ropy naftowej  – ogłosił NRC. – Dotąd we wszystkich lotach używano paliwa z surowców kopalnych. Ten lot zmienia wszystko: mieliśmy do czynienia z lotnictwem  bez użycia ropy – oświadczył prezes Agrisoma, Steven Fabijanski.

Reklama
Reklama

Testy  silników w laboratorium NRC w Ottawie przeprowadzone  przed lotem wykazały, że można zamienić tradycyjne paliwo na doświadczalną odmianę oleju roślinnego, bez modyfikowania silników czy zbiorników paliwa.

Po wylądowaniu w Ottawie kanadyjski pilot doświadczalny Paul Kissman oświadczył agencji AFP, że nie dostrzegł  żadnej różnicy w pracy silnika napędzanego paliwem olejowym czy paliwem naftowym. - Dla nas było to samo – dodał. Dalsze analizy uzyskanych danych wykażą , czy nowe biopaliwo ma jakikolwiek ujemny wpływ  na silniki, a  także czy spełniły się oczekiwania mniejszej emisji spalin.

Roślina, z  której powstało nowe paliwo dobrze znosi trudne warunki glebowe, jest uprawiana w  Etiopii dla jej oleju, rośnie też  dziko w  basenie M. Śródziemnego  i w Azji, w umiarkowanym klimacie.

W Kanadzie zaproponowano jej uprawę ponad 40 farmerom, zakontraktowano zbiory z 6 tys. akrów (2428 hektarów) prerii  środkowo-zachodniej części kraju, które Agrisoma i Applied Research przerobimy na paliwo.

Dla niewprawnego oka przezroczyste biopaliwo wydaje się  identyczne z konwencjonalnym paliwem lotniczym. – Wygląda i działa bardzo podobnie jak tradycyjne – dodaje persze Fabijanski. Podkreśla też,  że uprawa tej rośliny nie zaszkodzi  produkcji żywności.  Farmerzy uprawiający tę roślinę nie mają dobrej ziemi , jak jest potrzebne do produkcji żywności – wyjaśnia.

Nie wyliczono jeszcze kosztów produkcji biopaliwa  na skalę komercyjną, ale  Chuck Red z ARA podkreśla, że po uruchomieniu pełnej produkcji nowe paliwo będzie konkurencyjne cenowo wobec pochodzącego z ropy naftowej. Jego zdaniem będzie szeroko dostępne za kilka lat.

Reklama
Reklama

Jedyną  kwestią do wyjaśnienia jest, czy zmniejsza  emisję spalin. Naukowcy z NRC mają dać na to odpowiedź w tych dniach.

afp, p.r.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama