Podatek od spalin zawieszony?

Komisja Europejska zaproponowała zawieszenie pobierania podatku od emisji spalin w lotach transkontynentalnych z i do Unii do zgromadzenia generalnego ICAO na jesieni 2013

Publikacja: 13.11.2012 12:16

- Zaproponowałam zatrzymanie zegara, bo mamy sygnały, że jest możliwe zawarcie porozumienia na szczeblu międzynarodowym — ogłosiła w Brukseli komisarz ds. zmian klimatu, Connie Hedegaard. — Ale niech sprawa będzie jasna: jeśli do tej daty (jesieni 2013) nie dojdzie do żadnego porozumienia, zaczniemy w miejscu, w którym jesteśmy. Nie będzie nowej propozycji — ostrzegła.

Poinformowała już 27 krajów o tej propozycji i czeka na jej przyjęcie przez rządy europejskie.

Propozycja ma stworzyć lepszą atmosferę do negocjacji. Podczas ostatnich rozmów w ubiegłym tygodniu w ICAO w Montrealu nastąpił znaczny postęp. Międzynarodowa Organizacja Transportu Cywilnego ma więc do listopada 2013, do zgromadzenia ogólnego, czas na osiągnięcie globalnego rozwiązania kwestii spalin.

- Nikt nie chce bardziej od nas międzynarodowych ram dla lotnictwa. Po raz pierwszy od lat taka globalna umowa jest możliwa — dodała pani komisarz.

Europejski podatek od dwutlenku węgla, obowiązujący od 1 stycznia 2012 r. zmusza linie lotnicze działające w Unii, niezależnie od kraju ich pochodzenia, do kupowania odpowiednika 15 proc. ich emisji spalin., czyli 32 mln ton CO2, w w ramach walki z ocieplaniem klimatu. Przewoźnicy mają otrzymać faktury dopiero w kwietniu 2013 r., po wyliczeniu ich emisji w całym 2012 r.

Koszty unijnych przepisów wyniosłyby 1-2 euro od pasażera, ale reakcja międzynarodowa była gwałtowną, bo kraje spoza Unii twierdziły, że jest to eksterytorialny podatek.

Na razie tylko linie europejskie podporządkowały się temu prawu. 26 z 36 krajów należących do ICAO, m.in. USA, Chiny, Indie, Rosja sprzeciwiły się. We wrześniu Senat USA przyjął projekt ustawy zwalniający linie tego kraju z europejskiego podatku. Izba Reprezentantów przyjęła podobny tekst.

Chiny poza zbojkotowaniem podatku, podjęły działania retorsyjne i zablokowały zamówienia chińskich linii na samoloty Airbusa.

Waszyngton nie jest oficjalnie przeciwny zasadzie systemu wymiany praw do skażania środowiska, podobnego do wprowadzonego przez Brukselę, ale podkreśla, że takiego systemu nie można narzucać przewoźnikom spoza Unii. Jedynie przewoźnicy z Chin i Indii usiłowali zablokować ten system

Niektóre linie zaczęły kupować prawa do emisji na wiosnę, w czasie, gdy tona CO2 kosztowała jeszcze 7 euro w europejskim systemie wymiany ETS.

Komisarz Hedegaard zaleciła w lipcu zamrożenie następnej puli CO2 przeznaczonej do sprzedaży w Unii na lata 2013-20, aby podwyższyć ich cenę, obecnie za niską dla sfinansowania inwestycji w odnawiane źródła energii.

Do sprzedaży aukcyjnej zostanie wystawione ok. 8,5 mld ton CO2 na okres 2013-20. Hedegaard proponuje trzy opcje: małe zamrożenie 400 mln ton, średnie zamrożenie 900 mln i duże dotyczące 1,4 mld ton.

Parlament Europejski opowiada się za tym ostatnim rozwiązaniem. Jego zaletą byłoby podwojenie ceny tony, z obecnych 7 do 14-15 euro. Nie spodobało się ono z kolei liniom lotniczym. - Wprowadzenie tego posunięcia miałoby ujemne konsekwencje dla linii lotniczych, które spodziewają się w tym roku strat 1,5 mld euro — oświadczyło Stowarzyszenie Europejskich Linii Lotniczych AEA.

Unia Europejska, która emituje 11 proc. światowych gazów cieplarnianych postanowiła w 2003 r. wprowadzić system wymiany limitów emisji spalin ETS, aby walczyć z ocieplaniem się klimatu.

- Zaproponowałam zatrzymanie zegara, bo mamy sygnały, że jest możliwe zawarcie porozumienia na szczeblu międzynarodowym — ogłosiła w Brukseli komisarz ds. zmian klimatu, Connie Hedegaard. — Ale niech sprawa będzie jasna: jeśli do tej daty (jesieni 2013) nie dojdzie do żadnego porozumienia, zaczniemy w miejscu, w którym jesteśmy. Nie będzie nowej propozycji — ostrzegła.

Poinformowała już 27 krajów o tej propozycji i czeka na jej przyjęcie przez rządy europejskie.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej