Na tegoroczne święta aż 77 proc. Polaków planuje zakup prezentów. Z badań TNS dla Allegro wynika jednak, że jest ich z roku na rok coraz mniej. Średnie planowane wydatki na zakup prezentów w tym roku wyniosą około 341 złotych, to prawie 100 złotych więcej niż w 2006 roku. 26 proc. ankietowanych chce wydać 100–200 zł, kolejne 22 proc. planuje wydatki na poziomie do 400 zł, a co piąty rezerwuje na ten cel do 1 tys. zł.
– Publikowane corocznie prognozy na temat naszych planów świątecznych nie wskazują na to, aby Polaków dotknął finansowy kryzys lub miał wpływ na ich decyzje zakupowe. Wprost przeciwnie, na święta Bożego Narodzenia wydajemy coraz więcej – mówi Katarzyna Kuśnierska, dyrektor zarządzająca serwisu Allegro. pl.
20 mld zł przekraczają co roku wydatki związane ze świętami, głównie na żywność
Tłumy na zakupach
Z badania wynika także, że co czwarty Polak i równocześnie 38 proc. internautów planuje zakupy w Internecie. Z wcześniejszych badań Deloitte wynikało, że podobne plany ma aż 46 proc. ankietowanych. Widać więc, że z roku na rok liczba zwolenników kupowania w sieci rośnie. Przyciągają ich tam zarówno niższe niż w tradycyjnych sklepach ceny, jak i własna wygoda – unikają stania w kolejkach, a zamówienie dociera wprost do domu.
Na razie widać, że faktycznie wiele osób wybiera inne niż centra handlowe miejsca na zakupy. Do końca listopada według Indeksu FootFall firmy Experian liczba wizyt spadała, zależnie od tygodnia w ujęciu rocznym od 0,5 proc. do nawet 6,9 proc. w ostatnim tygodniu listopada. – Jednak im bliżej świąt, tym spodziewamy się lepszych wskaźników – pisze Experian w komentarzu do ostatnich wyników.