UKE: 90 proc. Polaków rozmawia przez komórkę,

Telefonia mobilna stała się w ostatnich latach najbardziej popularną usługą telekomunikacyjną w kraju - podał Urząd Komunikacji Elektronicznej powołując się na zlecone przez siebie badania preferencji konsumentów w Polsce z listopada 2012 r.

Publikacja: 21.01.2013 17:56

UKE: 90 proc. Polaków rozmawia przez komórkę,

Foto: Fotorzepa

Coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego dostępu do Internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników preferujących mobilny dostęp do sieci - wynika z danych zebranych przez Millward Brown dla UKE.

Stała tendencja spadkowa obejmuje natomiast ceny za poszczególne usługi. W zakresie telefonii stacjonarnej – w analizowanym okresie (lata 2009-2012 - red.) średnie miesięczne wydatki zmniejszyły się o 21 zł. W zakresie telefonii mobilnej – o 11 zł. Koszt dostępu do Internetu spadł natomiast o 6 zł.

W 2012 roku posiadanie przynajmniej jednego telefonu komórkowego deklarowało 88 proc. Polaków. Rozmowy przez telefon komórkowy wykonywało bardzo często ponad 90 proc. respondentów. Z wysyłania wiadomości SMS korzystało ponad 80 proc. ankietowanych.

Dostęp do Internetu to coraz bardziej powszechna usługa telekomunikacyjna. Mimo ciągle obecnej przewagi dostępu stacjonarnego, w ostatnich latach coraz większym zainteresowaniem użytkowników cieszy się dostęp mobilny. Średni miesięczny koszt dostępu do sieci Internet był najniższy w 2012 r. i wynosił 54 zł.

Z roku na rok systematycznie spada odsetek Polaków posiadających telefon stacjonarny. Główną przyczyną jest substytucja tego rodzaju komunikacji przez telefonię mobilną. Na przestrzeni czterech lat liczba użytkowników telefonii stacjonarnej spadła o 20 pp. W tym samym okresie średnie miesięczne wydatki na telefon stacjonarny spadły o 21 zł, spadek cen nie przyczynił się jednak do wzrostu popularności telefonii stacjonarnej wśród respondentów.

Z badania, którego wyniki opublikowało UKE wynika, że 62 proc. klientów indywidualnych korzysta z usługi dostępu do Internetu, a 31  proc. z telefonu stacjonarnego.

Z Internetu najczęściej korzystają osoby poniżej 45 roku życia oraz z wyższym wykształceniem. Usługa jest najmniej rozpowszechniona w grupie powyżej 60 lat, a jako najczęstszą przyczynę nieposiadania dostępu wskazuje się brak potrzeby lub umiejętności.

Korzystanie z telefonów komórkowych jest rozpowszechnione we wszystkich grupach bez względu na cechy społeczno-demograficzne. Posiadanie natomiast telefonu stacjonarnego jest charakterystyczne dla osób starszych (powyżej 60 roku życia) oraz wieloosobowych gospodarstw domowych (5- lub więcej osób).

Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki; najlepiej oceniana jest telefonia ruchoma, najgorzej – telefonia stacjonarna. Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego wynoszą 54 zł, natomiast do Internetu mobilnego 55 zł.

Za usługi głosowe klienci płacą średnio 49 zł (dotyczy zarówno telefonii stacjonarnej, jak i komórkowej).

Respondenci dobrze oceniają funkcjonowanie rynku telekomunikacyjnego, wskazując przede wszystkim takie pozytywne zmiany jak rozwój nowych technologii, wzrost liczby dostawców i dostępności usług oraz obniżki cen. 60 proc. badanych, regularnie (minimum kilka razy w półroczu) korzysta z usług pocztowych. Poziom zadowolenia jest niższy niż w przypadku usług telekomunikacyjnych, jako największy problem wskazywano duże kolejki w placówkach operatora.

Nasycenie usługami telekomunikacyjnymi wśród firm jest większe. Z telefonu komórkowego korzysta 93 proc. z nich, 70 proc. z dostępu do Internetu, a 55 proc. z telefonu stacjonarnego. Wysoki odsetek klientów instytucjonalnych (42 proc.) w swojej działalności wykorzystuje wszystkie trzy usługi.

Poziom zadowolenia z usług telekomunikacyjnych jest wysoki; najlepiej oceniany jest stacjonarny dostęp do Internetu, najgorzej – telefonia stacjonarna. Średnie miesięczne wydatki za dostęp do Internetu stacjonarnego wynoszą 102 zł, natomiast do Internetu mobilnego 86 zł.

Za usługi głosowe klienci instytucjonalni płacą średnio 164 zł (telefonia stacjonarna) oraz 238 zł (telefonia komórkowa).

Coraz więcej Polaków korzysta z telefonii mobilnej oraz ze stałego dostępu do Internetu. Corocznie wzrasta też liczba użytkowników preferujących mobilny dostęp do sieci - wynika z danych zebranych przez Millward Brown dla UKE.

Stała tendencja spadkowa obejmuje natomiast ceny za poszczególne usługi. W zakresie telefonii stacjonarnej – w analizowanym okresie (lata 2009-2012 - red.) średnie miesięczne wydatki zmniejszyły się o 21 zł. W zakresie telefonii mobilnej – o 11 zł. Koszt dostępu do Internetu spadł natomiast o 6 zł.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca