Reklama

Strata LOT za ubiegły rok - 157 mln zł

Nie 300, ani 200 mln złotych, ale 115 stracił w zeszłym roku Lot na działalności operacyjnej. Strata netto wyniosła 157,1 mln złotych o 12,6 mln złotych więcej, niż rok wcześniej

Publikacja: 20.02.2013 13:16

Strata Lotu na działalności podstawowej - czyli z latania  wyniosła w ubiegłym roku 115 mln złotych - podał przewoźnik podczas sejmowej Komisji Skarbu państwa.

Kiedy rada nadzorcza odwoływała Marcina Piróga z funkcji prezesa zarządu on sam mówił o 220 milionach, a związkowcy nawet o 300 mln straty.

Strata netto, to 157,1 mln złotych wobec 145,7 mln rok wcześniej. Jeszcze do niedawna w Locie podawano jeszcze inną kwotę - że będzie to przynajmniej 187 mln złotych. „Cudowna" poprawa wyników  jest efektem  niewykorzystania odpisów na potencjalne straty, które przewidywał Lot, a których nie było.

Tyle, że w ubiegłym roku Lot miał potężne dodatkowe dochody. Za biurowiec - siedzibę  w Warszawie na ulicy 17 stycznia otrzymał od państwowego PZU TFI 100 mln złotych, Za Lot AMS - bazę techniczną otrzymał od Agencji Rozwoju Przemysłu w marcu 2012 r. 158 mln złotych. Kolejno - za nieruchomości położone przy ulicy 17 stycznia Towarzystwo Finansowe Silesia zapłaciło wiosną 2012 r. 96 mln złotych i ostatnio - już w grudniu za 49 proc. akcji Petrolotu PKN Orlen zapłacił Lotowi 55 mln złotych. W tej sytuacji łącznie - w latach 2010- 2012 Lot pozbył się aktywów o wartości 641 mln złotych. Mimo, że nabywcą  w większości przypadków były podmioty państwowe, Komisja Europejska nie dopatrzyła się w tym   nieprawidłowości i nie uznała tych transakcji za pomoc publiczną.

Poprawiły się natomiast wszystkie pozostałe parametry przewozowe Lotu. Linia przewiozła  4,97 mln pasażerów - o 7 procent więcej niż w 2011. Zwiększyło się też wypełnienie samolotów z 74,4 do 78,1 proc., a na rejsach atlantyckich i sięga nawet ok. 90 proc.

Reklama
Reklama

— Wynik finansowy byłby zdecydowanie lepszy - mówi Zbigniew Mazur, p.o. prezesa LOT-u, gdyby nie niekorzystne dla LOT-u zmiany kursów walut i utrzymujące się wysokie ceny paliw. Do tego doszły jeszcze niższe ceny biletów zwłaszcza w przewozach europejskich i krajowych  wymuszone przez konkurencję między innymi OLT Express, który udział w rynku zdobywał cenami znacznie poniżej kosztów.

Ministerstwo Skarbu Państwa: LOT od nowego roku zacznie zarabiać

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama