Amerykanie sprzedadzą diamentowe akcje

Rosyjskie ministerstwo gospodarki wybrało amerykański bank do zorganizowania giełdowego debiutu diamentowego giganta Alrosa.

Publikacja: 21.02.2013 12:46

„Wybranemu bankowi rekomendujemy przy formowaniu konsorcjum banków, by w jego skład wszedł co najmniej jeden bank rosyjski" - zastrzegło ministerstwo.

Resort 5 lutego ogłosił konkurs na wybór organizatora sprzedaży akcji Alrosa w ramach giełdowego IPO. Do wąskiego finału konkursu weszły amerykańskie banki: JP Morgan, Morgan Stanley i właśnie Goldman Sachs.

Jakucki Alrosa to drugi największy diamentowy koncern świata (25 tys. pracowników i 25 proc. rynku). Ustępuje tylko brytyjskiemu De Beers.

W 2012 r Rosjanie sprzedali kamieni za ok. 4,5 mld dol. i wydobyli z gigantycznych lejów (zwanych trąbkami) ok. 34.4 mln karatów. Koncern jest już notowany na rosyjskiej giełdzie. Wciąż jednak 91 proc. akcji znajduje się w rękach państwa (federacja i Jakucja).

Teraz do sprzedaży ma trafić ok. 14 proc. państwowych i regionalnych akcji. Budżet spodziewa się ze sprzedaży do 24 mld rubli (800 mln dol.). Pieniądze mają być skierowane na rozwój Jakucji.

Rosjanie sprzedają kamienie głównie do Belgii, USA, Indii i Izraela. Przyjęta strategia rozwoju koncernu do 2021 r. zakłada, że dochody wzrosną 2,8 raza do 11,9 mld dol., choć wydobycie diamentów z syberyjskich złóż tylko o 20 proc. do 38-41 mln karatów. Rosjanie zakładają bowiem, że w tym czasie znacznie podniosą się ceny kamieni na światowym rynku. Także popyt na diamenty i brylanty ma do 2021 r był wyższy o 38 proc..

Do 2016 r państwo planuje sprzedać wszystkie swoje akcje w Alrosa. Przeciwna jest temu rada nadzorcza koncernu.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi