Błędy firm rodzinnych

Brak następcy oraz niechęć przedsiębiorcy do oddania władzy to główne problemy związane ze zmianą pokoleniową w firmie.

Publikacja: 29.03.2013 00:11

– Najczęstszym problemem sukcesji w biznesie jest brak zainteresowania następnego pokolenia kontynuowaniem rodzinnej działalności lub w ogóle brak spadkobierców –  mówi Marceli Mierzwicki, wiceprezes firmy Sawyer Doradztwo Gospodarcze.

– Dbałość o dobro własne i bliskich, ale również odpowiedzialność społeczna przedsiębiorcy wymagają starannego przygotowania przedsiębiorstwa do sukcesji, a z tym w Polsce wciąż są duże trudności – podkreśla Mierzwicki.

Z raportu przygotowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że tylko 10 proc. firm rodzinnych ma spisany plan sukcesji, a prawie 70 proc.  z nich w ogóle go nie ma, czego skutkiem jest zazwyczaj brak odpowiednio przygotowanej osoby do przejęcia władzy w firmie, kiedy jej właściciel sam już nie będzie mógł nią zarządzać.

– Potomkowie założycieli biznesu często próbują kariery w zupełnie innej dziedzinie, takiej jak sport, sztuka czy muzyka, a do firmy dołączają jako całkowicie nieprzygotowani czterdziestolatkowie. Chociaż nie mają doświadczenia, otrzymują wysokie stanowisko, bo firma należy do ich rodziny – mówi Nina Hałabuz, ekspert z The Boston Consulting Group.

Według niej praca w przedsiębiorstwie rodzinnym nie powinna być ścieżką, która młodemu pokoleniu po prostu się należy. Dlatego coraz częściej w firmach rodzinnych powstają kodeksy dobrych praktyk, zgodnie z którym rodzice przedstawiają dzieciom, które pragną dołączyć do firmy, pewne formalne wymagania jak: ukończenie studiów czy zdobycie odpowiedniego doświadczenia biznesowego.

Zdaniem ekspertów problemem w przeprowadzeniu sukcesji często jest też nastawienie samego właściciela, który może mieć opory przed podzieleniem się władzą i dopuszczeniem innych do zarządzania swoim biznesem.

Andrzej Ząbek, dyrektor Departamentu Bankowości Prywatnej w BNP Paribas Banku Polska

W naszej młodej i bardzo dynamicznie rozwijającej się gospodarce właściciele przedsiębiorstw nie mieli dotychczas wielu powodów, aby zastanawiać się nad długoterminową przyszłością swoich przedsięwzięć. Uwaga przedsiębiorców skupiała się głównie wokół takich tematów, jak maksymalizacja zysku w krótkim okresie, inwestycje w kolejne przedsięwzięcia oraz konsumpcja. Jednak wraz z upływem czasu przedsiębiorcy zaczynają patrzeć na przyszłość biznesu w sposób bardziej dojrzały i pojawia się pytanie: Co z tą firmą? Pojawiają się atrakcyjne oferty sprzedaży firmy obcemu inwestorowi, lecz wielu przedsiębiorców widzi w przyszłości za sterami firmy swoich potomków. Sęk w tym, że Polacy nie mają doświadczenia w kwestiach dotyczących sukcesji, bo z oczywistych względów niewielu dzisiejszych polskich przedsiębiorców przejęło przedsiębiorstwo od swoich rodziców. Poza tym otoczenie, w jakim prowadzą biznes, jest zmienne.

– Najczęstszym problemem sukcesji w biznesie jest brak zainteresowania następnego pokolenia kontynuowaniem rodzinnej działalności lub w ogóle brak spadkobierców –  mówi Marceli Mierzwicki, wiceprezes firmy Sawyer Doradztwo Gospodarcze.

– Dbałość o dobro własne i bliskich, ale również odpowiedzialność społeczna przedsiębiorcy wymagają starannego przygotowania przedsiębiorstwa do sukcesji, a z tym w Polsce wciąż są duże trudności – podkreśla Mierzwicki.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca