Banki nie pożyczają na budowę dróg

Zamiast wzmocnić się na realizacji inwestycji dotowanych z UE, firmy mają problemy ze zdobyciem zleceń.

Publikacja: 26.04.2013 02:35

Banki nie pożyczają na budowę dróg

Foto: Fotorzepa, Andrzej Bogacz Bogacz Andrzej

Ostatnie  upadłości spółek budowlanych i zerwane kontrakty sprawiły, że firmom coraz trudniej uzyskać finansowanie i gwarancje bankowe. Coraz mniej chętnie startują w przetargach.

Coraz większe ryzyko

– Mamy sygnały, że część firm rzadziej ubiega się o rządowe kontrakty. To wynika z jednej strony z tego, że już się sparzyły na współpracy z rządem, albo uczą się na doświadczeniach innych. Z drugiej strony branża jest bardzo osłabiona, coraz więcej ryzyk przerzucanych jest na firmy wykonawcze, banki to widzą i coraz trudniej o finansowanie czy uzyskanie gwarancji. A bez tego nie można wystartować w przetargu – podkreśla Marek Michałowski, prezes Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

– Kilka rzeczy może powstrzymywać firmy, zarówno z kapitałem w 100 proc. polskim, jak i te będące częścią międzynarodowej grupy kapitałowej – mówi Dariusz Blocher, prezes Budimeksu. – To brak kompetencji i możliwości, zapisy nie gwarantujące równości stron, nieproporcjonalne kary nakładane na strony, no i problem z uzyskaniem gwarancji bankowych - podsumowuje Blocher.

Polski kapitał w odwrocie

– To dotyczy całego rynku, nie tylko firm z kapitałem polskim. Choć te, za którymi stoją spółki-matki czy zagraniczne koncerny mogą liczyć na wsparcie. W ostatnim czasie najmniej ucierpiały takie spółki jak Skanska, czy Budimex. Rynek jest ciężki, stosunkowo najłatwiej jest dużym firmom, kwestia kapitału jest tu drugorzędna – dodaje Michałowski. Jak dodaje, dużych spółek z polskim kapitałem, mogących samodzielnie ubiegać  się o największe kontrakty na budowę autostrad, już praktycznie nie ma. – PBG upadła, Polimex Mostostal walczy o przetrwanie. Zostały średnie i mniejsze podmioty – mówi Michałowski.

Za małe doświadczenie

Do takich firm należą miedzy innymi Mosty Łódź, czy Przedsiębiorstwo Robot Drogowych Lubartów. – Prace na autostradzie A4 realizowaliśmy w konsorcjum z Mota Engil – mówi Eugeniusz Urban, prezes PRD Lubartów. W kilku przypadkach jego firma odpadała z przetargu już na pierwszym etapie, mimo posiadanego doświadczenia. – Nie zdarzyło się jednak byśmy musieli rezygnować z kontraktu z powodu problemów z gwarancją czy finansowaniem, choć o to coraz trudniej –  przyznaje.

– Nie można mówić, że polskie firmy wypadają z rynk,u bo polska firma to taka, której większość pracowników to Polacy i która w Polsce płaci podatki. Bilfinger też jest polską firmą – podkreśla Piotr Kledzik, prezes Bilfinger Budownictwo (wśród jej udziałowców znajdują się m.in. Irlandczycy).

Stracona szansa

Ostatnie dwa lata były dla firm z branży budowlanej wyjątkowo ciężkie. – Spółki z polskim kapitałem to przedsiębiorstwa, które z uwagi na swój potencjał mogą się ubiegać o kontrakty zlecane przez zarządców dróg wojewódzkich i powiatowych. Takich postępowań jest jednak jak na lekarstwo – mówi Wojciech  Malusi, prezes  Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Zamawiający stawiają zbyt wyśrubowane warunki. To może się zmienić, jeżeli spełnią się zapowiedzi GDDKiA związane z podziałem kontraktów na prace obejmujące roboty na 10-,15-km odcinkach – dodaje Malusi.

Większość ryzyk związanych z realizacją rządowych kontraktów zostało przerzuconych na wykonawców.

Wiele firm poległo na rządowych kontraktach, ponieważ rywalizując o prestiżowe zlecenia oferowały coraz niższe ceny. GDDKiA nie zgadzała się na waloryzację cen, a kary nakładane na wykonawców kończyły się w wielu przypadkach utratą przez nich płynności finansowej. – Polskie firmy miały wzmocnić się na realizacji kontraktów drogowych za unijne pieniądze. Teraz zamiast iść i zdobywać kolejne rynki za Bugiem, idą... – nie kończy prezes Urban.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki, a.stefanska@rp.pl

Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes