W ubiegłym roku Fiat Industrial zapłacił 536 mln euro podatków, co dawało efektywną stopę podatkową na poziomie 36 proc., jak wynika ze sprawozdania finansowego spółki plus 28 mln euro regionalnych danin, zarabiając na czysto 921 mln euro.
Tymczasem Wielka Brytania w ostatnich latach mocno tnie stawki podatku dochodowego od firm, z 30 proc. w 2007 roku, do 20 proc. planowanych za dwa lata. Dodatkowo Londyn od początku zeszłego roku złagodził przepisy podatkowe dotyczące kontrolowanych przez cudzoziemców przedsiębiorstw, aby zachęcić je do przenoszenia swoich siedzib na wyspy. Zgodnie z nowymi zasadami firmy takie płacą podatki tylko od zysków osiągniętych na terenie Zjednoczonego Królestwa, zatrzymując dla siebie cały zarobek uzyskany poza jego granicami.
Wprowadzone udogodnienia nie przeszkadzają brytyjskiemu rządowi krytykować międzynarodowe korporacje, które zarabiają miliardy funtów na sprzedaży swoich produktów i usług w Wielkiej Brytanii, ale płacą tam niewielkie podatki, gdyż zarejestrowane są za granicą.
Fiat Industrial, firma utworzona z początkiem 2011 roku poprzez podział grupy Fiata, zamierza połączyć się z zależnym zarejestrowanym w Holandii amerykańskim producentem sprzętu rolniczego i budowlanego CNH. Powstać ma grupa roboczo nazwana FI CBM Holdings, dla której podstawowym rynkiem notowania akcji ma być nowojorska giełda. Obecnie akcjami włoskiej firmy handluje się na parkiecie w Mediolanie.
O zamiarze zamiany kraju w którym będzie płacić podatki z Włoch na Wielką Brytanię Fiat Industrial poinformował w złożonym w ubiegłym tygodniu prospekcie emisyjnym. Firma oczekuje, że do fuzji i debiutu giełdowego w Nowym Jorku dojdzie w przyszłym kwartale.