Renault chce produkować auta elektryczne

Renault zakończy pięcioletnie partnerstwo z Better Place w Danii i Izraelu po bankructwie tego operatora, ale nie zmieni swych planów rozwijania produkcji aut elektrycznych

Publikacja: 28.05.2013 14:24

Better Place wystąpiła do sądu izraelskiego o likwidację, bo nie udało sie jej przyciągnąć nowych inwestycji. Firma zaczęła współpracę z Renaultem w 2008 r., a rok później ogłosiła, że obaj partnerzy zamierzają sprzedać do 2016 r. w Izraelu i Danii 100 tys.  sztuk pierwszego elektrycznego samochodu Renaulta, Fluence ZE.

Partnerstwo przewidywało też stworzenie usługi QuickDrop w stacjach Better Place  w obu krajach, w których użytkownicy aut Fluence mogliby wymienić baterie w niecałe pięc minut.

Wiadomość o likwidacji izraelskiego partnera pojawiła się na dzień przed  uroczystym przekazaniem przez Renaulta  pierwszego egzemplarza elektrycznego samochodu Zoe francuskiemu konglomeratowi budowlano-łącznościowemu Bouygues.

Renault nie zmienia planów

Francuzi nie zamierzają jednak rezygnować ze swych planów rozwijania technologii pojazdów w elektrycznych. - Pracujemy obecnie nad zapewnieniem ciągłości usług posprzedażnych dla wszystkich elektrycznych samochodów w Izraelu, gdzie na działalność Better Place przypada ponad 80 proc. - oświadczył w Paryżu szef Renaulta na Azję-Pacyfik, Gilles Normand.

Prezes Renaulta-Nissana, Carlos Ghosn przeznaczył znacznie więcej pieniędzy obu firm  od innych producentów samochodów na technologie elektrycznego napędu, bo zakłada popyt na takie pojazdy, zwłaszcza w Chinach. Better Place reprezentuje nieco ponad 1 proc. wielkości sprzedany elektrycznych samochodów, a inwestycja w to partnerstwo  była bardzo ograniczona - stwierdził Normand. - To oznacza, że w żadnym wypadku nie spowoduje zakwestionowania naszej strategii wobec aut elektrycznych.

Renault sprzedał w Izraelu 1000 takich pojazdów, a w Danii 240 - poinformowała Raluca Barb z Renaulta. Ich posiadacze mogą nadal  ładować baterie we własnych domach, a Renault  utrzyma dla nich gwarancje i zapewni usługi serwisowe.

Duże nakłady, małe wyniki

Renault i Nissan zainwestują  do 2015 r. 4 mld euro w projekty elektrycznych samochodów. Słabe osiągi Fluence i dość wysoka cena wobec pojazdów spalinowych okazała sie zbyt dużą przeszkodą dla Better Place, założonej przez b. członka kierownictwa SAP, Shai Agassiego.

Ten start-up z Palo Alto w Kalifornii pozyskał w ciągu 5 lat zaledwie 750 mln dolarów inwestycji. Największy z nich, mający 30 proc. udziałów  Israel Corp  izraelskiego miliardera Idana Ofera ogłosił, że postanowił nie inwestować  więcej w  tę firmę.

- To trudny dzień - stwierdził Dan Cohen, trzeci w  ciagu roku prezes Better Place. - Niestety po roku działalności handlowej okazało sie jasne, mimo wielu zadowolonych klientów, że nie zwiększyła się popularność i nie można liczyć na wsparcie przez producentów samochodów.

Mimo hojnych subwencji sprzedaż samochodów elektryczncyh w USA i w Europie jest poniżej oczekiwań  od 3 lat po premierze Leafa Nissana. Brakuje tez sieci stacji ładowania.

Ankieta niemieckiego automobilklubu ADAC  wśród kierowców świadczy, że rośnie sceptyczne nastawienie do technologii aut elektrycznych, zmalała tez  ich gotowość do znoszenia niewygód w rodzaju długiego czasu  ładowania baterii. Połowa posiadaczy pojazdów nie chce płacić więcej za auto elektryczne przy następnym zakupie.

Z drugiej strony nie słabnie  polityczna wola decydentów. Na konferencji branży samochodowej w  Berlinie Angela Merkel potwierdziła, że jej rząd będzie dążyć do tego, by pod koniec dekady po niemieckich drogach jeździło milion samochodów elektrycznych.

- Jazda elektrycznym nie jest już  wizją, to rzeczywistość - uważa szef organizacji producentów VDA, Matthias Wissmann. - Tysiące aut  krążą już po naszych drogach, do końca 2014 r. producenci będą oferować co najmniej 16 modeli.

Branża samochodowa zamierza zainwestować  w ciągu 3-4 lat 12 mld euro w alternatywne układy napędu, w  tym  w elektryczny z baterii - twierdzi VDA. Sprzedaż jednak kuleje, bo w 2012 r. sprzedano niecałe 3 tys. samochodów elektrycznych na ponad 3 mln wszystkich.

Better Place wystąpiła do sądu izraelskiego o likwidację, bo nie udało sie jej przyciągnąć nowych inwestycji. Firma zaczęła współpracę z Renaultem w 2008 r., a rok później ogłosiła, że obaj partnerzy zamierzają sprzedać do 2016 r. w Izraelu i Danii 100 tys.  sztuk pierwszego elektrycznego samochodu Renaulta, Fluence ZE.

Partnerstwo przewidywało też stworzenie usługi QuickDrop w stacjach Better Place  w obu krajach, w których użytkownicy aut Fluence mogliby wymienić baterie w niecałe pięc minut.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji