Reklama kontekstowa rośnie w siłę

Z szacunków sieci Adkontekst wynika, że w ubiegłym roku rynek reklamy kontekstowej wzrósł o 29 proc. i sięgnął 207 mln zł.

Publikacja: 13.06.2013 00:12

Rynek rośnie

Rynek rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Reklama kontekstowa przyniosła więc już 27 proc. wydatków na reklamę wykorzystującą w sieci mechanizmy wyszukiwarek (SEM) i niecałe 10 proc. (9,44 proc.) wszystkich wydatków na reklamę w sieci. IAB Polska oszacował, że w 2012 r. wyniosły one 2,2 mld zł (patrz: wykres).

– Badani pozytywnie oceniają efektywność reklamy w sieciach kontekstowych. W 2012 r. ROI  (zwrot z inwestycji – red.) wzrósł średnio o 8,1 proc. To dobry znak dla sieci kontekstowych i wyraźny sygnał, że mediaplanerzy doceniają skuteczność emitowanej w nich reklamy – podaje Adkontekst w swoim raporcie. Według niego prawie wszystkie uwzględnione w badaniu domy mediowe i agencje interaktywne deklarują już, że przeznaczają budżet na kampanie w sieciach kontekstowych.

W siłę rosły zwłaszcza te formy reklamy, które uwzględniają zachowania internautów w sieci. – Oprócz dużego zainteresowania retargetingiem, sygnalizowanym już w poprzedniej edycji badania, do głosu dochodzi targetowanie behawioralne, które zostało wskazane przez 64 proc. ankietowanych jako jedna ze skuteczniejszych metod kierowania przekazu – wynika z raportu Adkontekst.

Retargeting jako najskuteczniejszą formę dopasowywania reklamy wskazuje prawie 57 proc. badanych. Jedna czwarta wspomniała natomiast o targetowaniu kampanii z myślą o urządzeniach mobilnych.

Retargeting to reklamy wyświetlane w sieci na podstawie informacji o tym, jakie strony niedawno odwiedził dany internauta. Jeśli np. odwiedzał wielokrotnie dany sklep internetowy, ale nic w nim nie kupił, wykorzystujący tę formę reklamy sklep zapewne zacznie mu się wyświetlać w boksach reklamowych z nową, aktualną ofertą lub promocją. Targetowanie behawioralne to z kolei wyświetlanie internaucie reklam, które według mechanizmu wyszukiwarki najlepiej odpowiadają jego zainteresowaniom („decyzja" mechanizmu zapada po przeanalizowaniu ostatnio odwiedzanych stron WWW).

W dobie coraz większej odporności internautów na przekazy reklamowe w tym roku agencje interaktywne i domy mediowe także zamierzają wykorzystywać sieci kontekstowe w planowanych kampaniach. – Planują skorzystać z takich możliwości jak retargeting spersonalizowany (to deklaruje 59 proc. badanych), targetowanie na urządzenia mobilne (55 proc. wskazań), zakup w systemach RTB (aukcje reklamowe przeprowadzane w czasie rzeczywistym – red.) i reklama behawioralna (takie plany ma po 48 proc.).

27 proc. respondentów uważa, że przeznaczą na kampanie w sieciach kontekstowych o jedną piątą więcej niż w 2012 r. Średni przewidywany wzrost budżetu wynosi 5,7 proc.  W badaniu Adkontekstu wzięło udział 44 przedstawicieli domów mediowych i  agencji interaktywnych.

Reklama kontekstowa przyniosła więc już 27 proc. wydatków na reklamę wykorzystującą w sieci mechanizmy wyszukiwarek (SEM) i niecałe 10 proc. (9,44 proc.) wszystkich wydatków na reklamę w sieci. IAB Polska oszacował, że w 2012 r. wyniosły one 2,2 mld zł (patrz: wykres).

– Badani pozytywnie oceniają efektywność reklamy w sieciach kontekstowych. W 2012 r. ROI  (zwrot z inwestycji – red.) wzrósł średnio o 8,1 proc. To dobry znak dla sieci kontekstowych i wyraźny sygnał, że mediaplanerzy doceniają skuteczność emitowanej w nich reklamy – podaje Adkontekst w swoim raporcie. Według niego prawie wszystkie uwzględnione w badaniu domy mediowe i agencje interaktywne deklarują już, że przeznaczają budżet na kampanie w sieciach kontekstowych.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca