Reklama kontekstowa rośnie w siłę

Z szacunków sieci Adkontekst wynika, że w ubiegłym roku rynek reklamy kontekstowej wzrósł o 29 proc. i sięgnął 207 mln zł.

Publikacja: 13.06.2013 00:12

Rynek rośnie

Rynek rośnie

Foto: Rzeczpospolita

Reklama kontekstowa przyniosła więc już 27 proc. wydatków na reklamę wykorzystującą w sieci mechanizmy wyszukiwarek (SEM) i niecałe 10 proc. (9,44 proc.) wszystkich wydatków na reklamę w sieci. IAB Polska oszacował, że w 2012 r. wyniosły one 2,2 mld zł (patrz: wykres).

– Badani pozytywnie oceniają efektywność reklamy w sieciach kontekstowych. W 2012 r. ROI  (zwrot z inwestycji – red.) wzrósł średnio o 8,1 proc. To dobry znak dla sieci kontekstowych i wyraźny sygnał, że mediaplanerzy doceniają skuteczność emitowanej w nich reklamy – podaje Adkontekst w swoim raporcie. Według niego prawie wszystkie uwzględnione w badaniu domy mediowe i agencje interaktywne deklarują już, że przeznaczają budżet na kampanie w sieciach kontekstowych.

W siłę rosły zwłaszcza te formy reklamy, które uwzględniają zachowania internautów w sieci. – Oprócz dużego zainteresowania retargetingiem, sygnalizowanym już w poprzedniej edycji badania, do głosu dochodzi targetowanie behawioralne, które zostało wskazane przez 64 proc. ankietowanych jako jedna ze skuteczniejszych metod kierowania przekazu – wynika z raportu Adkontekst.

Retargeting jako najskuteczniejszą formę dopasowywania reklamy wskazuje prawie 57 proc. badanych. Jedna czwarta wspomniała natomiast o targetowaniu kampanii z myślą o urządzeniach mobilnych.

Retargeting to reklamy wyświetlane w sieci na podstawie informacji o tym, jakie strony niedawno odwiedził dany internauta. Jeśli np. odwiedzał wielokrotnie dany sklep internetowy, ale nic w nim nie kupił, wykorzystujący tę formę reklamy sklep zapewne zacznie mu się wyświetlać w boksach reklamowych z nową, aktualną ofertą lub promocją. Targetowanie behawioralne to z kolei wyświetlanie internaucie reklam, które według mechanizmu wyszukiwarki najlepiej odpowiadają jego zainteresowaniom („decyzja" mechanizmu zapada po przeanalizowaniu ostatnio odwiedzanych stron WWW).

W dobie coraz większej odporności internautów na przekazy reklamowe w tym roku agencje interaktywne i domy mediowe także zamierzają wykorzystywać sieci kontekstowe w planowanych kampaniach. – Planują skorzystać z takich możliwości jak retargeting spersonalizowany (to deklaruje 59 proc. badanych), targetowanie na urządzenia mobilne (55 proc. wskazań), zakup w systemach RTB (aukcje reklamowe przeprowadzane w czasie rzeczywistym – red.) i reklama behawioralna (takie plany ma po 48 proc.).

27 proc. respondentów uważa, że przeznaczą na kampanie w sieciach kontekstowych o jedną piątą więcej niż w 2012 r. Średni przewidywany wzrost budżetu wynosi 5,7 proc.  W badaniu Adkontekstu wzięło udział 44 przedstawicieli domów mediowych i  agencji interaktywnych.

Reklama kontekstowa przyniosła więc już 27 proc. wydatków na reklamę wykorzystującą w sieci mechanizmy wyszukiwarek (SEM) i niecałe 10 proc. (9,44 proc.) wszystkich wydatków na reklamę w sieci. IAB Polska oszacował, że w 2012 r. wyniosły one 2,2 mld zł (patrz: wykres).

– Badani pozytywnie oceniają efektywność reklamy w sieciach kontekstowych. W 2012 r. ROI  (zwrot z inwestycji – red.) wzrósł średnio o 8,1 proc. To dobry znak dla sieci kontekstowych i wyraźny sygnał, że mediaplanerzy doceniają skuteczność emitowanej w nich reklamy – podaje Adkontekst w swoim raporcie. Według niego prawie wszystkie uwzględnione w badaniu domy mediowe i agencje interaktywne deklarują już, że przeznaczają budżet na kampanie w sieciach kontekstowych.

Biznes
Aktywa oligarchów trafią do firm i osób w Unii poszkodowanych przez rosyjski reżim
Biznes
Rekordowe wydatki Kremla na propagandę za granicą. Czy Polska jest od niej wolna?
Biznes
Polskie firmy nadrabiają dystans w cyfryzacji
Biznes
Rafako i Huta Częstochowa. Będą razem produkować dla wojska?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Promocyjny
Dlaczego Polacy boją się założenia firmy?
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne