Reklama
Rozwiń
Reklama

Niemcy: koncerny chcą zarabiać na rynku aut używanych

W obliczu słabej koniunktury na rynku samochodów, niemieckie koncerny starają się zarabiać na bardziej opłacalnym handlu autami używanymi.

Publikacja: 23.06.2013 15:02

Niemcy: koncerny chcą zarabiać na rynku aut używanych

Foto: Bloomberg

- W przypadku używanych samochodów Mercedes-Benz jesteśmy w stanie podjąć decyzję finansową w czasie krótszym niż kwadrans i to na bardzo atrakcyjnych warunkach - zapewnia Franz Reiner, szef banku z grupy koncernu Daimler, do której należy Mercedes. Podkreśla, że używane auta to okazja „wejścia do świata Mercedes-Benz" dla tych, którzy do tej pory w nim nie zawitali.

Zanosi się na to, że w tym roku sprzedaż nowych samochodów Niemczech będzie najniższa od zjednoczenia w 1990 r. i w tej sytuacji źródłem dodatkowego zysku dla producentów może być rynek maszyn używanych. W ubiegłym roku wartość kredytów na zakup aut z drugiej ręki i ich leasingu w Niemczech wzrosła o 10 proc. do 8 miliardów euro, wynika z danych AKA, firmy finansującej tego rodzaju transakcje. Właściciela zmieniło 6,9 miliona używanych samochodów, najwięcej od dekady i ponad dwa razy więcej niż wyniosła sprzedaż nowych.

By skorzystać z koniunktury na tym rynku Volkswagen w kwietniu uruchomił Leasingboerse, giełdę internetową oferującą sprzedaż używanych aut będących własnością firm. Srebrny Golf hatchback z 2012 r., mający na liczniku mniej niż 3 tys. kilometrów, można było kupić w minionym tygodniu płacąc miesięcznie 152 euro w ramach trzyletniego leasingu, bez żadnych opłat z góry. W przypadku nowego modelu koszt wynosiłby 233 euro miesięcznie.

W okresie trzech-pięciu lat Volkswagen chce zwiększyć liczbę finansowanych kontraktów zakupu używanych aut o 50 proc., powiedział Lars-Henner Santelmann, odpowiadający za marketing i finansowanie w banku koncernu z Wolfsburga.

Niemieccy producenci, poszukujący dodatkowych źródeł przychodów, oferują klientom nowe rodzaje usług. Car2go, należąca do Daimlera, umożliwia wynajęcie na minuty dwumiejscowego Smarta, w jedną stronę. Z kolei BMW utworzył fundusz o zasobach rzędu 100 milionów euro inwestujący w usługi związane z transportem.

Reklama
Reklama

Mimo stagnacji sprzedaży n owych aut, wydatki na transport, w tym na wynajem aut, nadal będą rosnąć - przewiduje Peter Fuss z Ernst&Young. Jego zdaniem, wejście niemieckich producentów na rynek pojazdów używanych to „mądry krok", gdyż ten biznes jest bardziej zyskowny.

Spadający popyt krajowy był jednym z czynników zniżki cen akcji niemieckich producentów. Volkswagen i BMW to najgorsze pod tym względem spółki będące w branżowym subindeksie EuroStoxx. Jest w nim notowanych 13 producentów aut i części.

Mercedes-Benz Bank zamierza „znacząco zwiększyć" biznes finansowania zakupu używanych aut z 75 tys. w ubiegłym roku, zapowiada Reiner. Program tej ekspansji przewiduje przedłużone gwarancje i inne usługi zwykle oferowane przy zakupie nowych maszyn.

Sprzedaż aut używanych toruje drogę tym klientom, którzy w przeszłości nie mogli sobie pozwolić na kupno luksusowego auta, by przerzucić się z rynku masowego do strefy premium, wskazuje Erich Ebner von Eschenbach, szef pionu usług finansowych w BMW.

- Dobrze utrzymane pojazdy z drugiej reki to najgroźniejszy rywal nowych aut - zauważa Thomas Schiller, partner w firmie Deloitte. Ponad połowa konsumentów w wieku 20-30 lat deklaruje chęć zakupu używanego auta luksusowego, zamiast nowego z kategorii masowej, wynika z badań tej firmy doradczej.

- W przypadku używanych samochodów Mercedes-Benz jesteśmy w stanie podjąć decyzję finansową w czasie krótszym niż kwadrans i to na bardzo atrakcyjnych warunkach - zapewnia Franz Reiner, szef banku z grupy koncernu Daimler, do której należy Mercedes. Podkreśla, że używane auta to okazja „wejścia do świata Mercedes-Benz" dla tych, którzy do tej pory w nim nie zawitali.

Zanosi się na to, że w tym roku sprzedaż nowych samochodów Niemczech będzie najniższa od zjednoczenia w 1990 r. i w tej sytuacji źródłem dodatkowego zysku dla producentów może być rynek maszyn używanych. W ubiegłym roku wartość kredytów na zakup aut z drugiej ręki i ich leasingu w Niemczech wzrosła o 10 proc. do 8 miliardów euro, wynika z danych AKA, firmy finansującej tego rodzaju transakcje. Właściciela zmieniło 6,9 miliona używanych samochodów, najwięcej od dekady i ponad dwa razy więcej niż wyniosła sprzedaż nowych.

Reklama
Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama