Niemcy: koncerny chcą zarabiać na rynku aut używanych

W obliczu słabej koniunktury na rynku samochodów, niemieckie koncerny starają się zarabiać na bardziej opłacalnym handlu autami używanymi.

Publikacja: 23.06.2013 15:02

Niemcy: koncerny chcą zarabiać na rynku aut używanych

Foto: Bloomberg

- W przypadku używanych samochodów Mercedes-Benz jesteśmy w stanie podjąć decyzję finansową w czasie krótszym niż kwadrans i to na bardzo atrakcyjnych warunkach - zapewnia Franz Reiner, szef banku z grupy koncernu Daimler, do której należy Mercedes. Podkreśla, że używane auta to okazja „wejścia do świata Mercedes-Benz" dla tych, którzy do tej pory w nim nie zawitali.

Zanosi się na to, że w tym roku sprzedaż nowych samochodów Niemczech będzie najniższa od zjednoczenia w 1990 r. i w tej sytuacji źródłem dodatkowego zysku dla producentów może być rynek maszyn używanych. W ubiegłym roku wartość kredytów na zakup aut z drugiej ręki i ich leasingu w Niemczech wzrosła o 10 proc. do 8 miliardów euro, wynika z danych AKA, firmy finansującej tego rodzaju transakcje. Właściciela zmieniło 6,9 miliona używanych samochodów, najwięcej od dekady i ponad dwa razy więcej niż wyniosła sprzedaż nowych.

By skorzystać z koniunktury na tym rynku Volkswagen w kwietniu uruchomił Leasingboerse, giełdę internetową oferującą sprzedaż używanych aut będących własnością firm. Srebrny Golf hatchback z 2012 r., mający na liczniku mniej niż 3 tys. kilometrów, można było kupić w minionym tygodniu płacąc miesięcznie 152 euro w ramach trzyletniego leasingu, bez żadnych opłat z góry. W przypadku nowego modelu koszt wynosiłby 233 euro miesięcznie.

W okresie trzech-pięciu lat Volkswagen chce zwiększyć liczbę finansowanych kontraktów zakupu używanych aut o 50 proc., powiedział Lars-Henner Santelmann, odpowiadający za marketing i finansowanie w banku koncernu z Wolfsburga.

Niemieccy producenci, poszukujący dodatkowych źródeł przychodów, oferują klientom nowe rodzaje usług. Car2go, należąca do Daimlera, umożliwia wynajęcie na minuty dwumiejscowego Smarta, w jedną stronę. Z kolei BMW utworzył fundusz o zasobach rzędu 100 milionów euro inwestujący w usługi związane z transportem.

Mimo stagnacji sprzedaży n owych aut, wydatki na transport, w tym na wynajem aut, nadal będą rosnąć - przewiduje Peter Fuss z Ernst&Young. Jego zdaniem, wejście niemieckich producentów na rynek pojazdów używanych to „mądry krok", gdyż ten biznes jest bardziej zyskowny.

Spadający popyt krajowy był jednym z czynników zniżki cen akcji niemieckich producentów. Volkswagen i BMW to najgorsze pod tym względem spółki będące w branżowym subindeksie EuroStoxx. Jest w nim notowanych 13 producentów aut i części.

Mercedes-Benz Bank zamierza „znacząco zwiększyć" biznes finansowania zakupu używanych aut z 75 tys. w ubiegłym roku, zapowiada Reiner. Program tej ekspansji przewiduje przedłużone gwarancje i inne usługi zwykle oferowane przy zakupie nowych maszyn.

Sprzedaż aut używanych toruje drogę tym klientom, którzy w przeszłości nie mogli sobie pozwolić na kupno luksusowego auta, by przerzucić się z rynku masowego do strefy premium, wskazuje Erich Ebner von Eschenbach, szef pionu usług finansowych w BMW.

- Dobrze utrzymane pojazdy z drugiej reki to najgroźniejszy rywal nowych aut - zauważa Thomas Schiller, partner w firmie Deloitte. Ponad połowa konsumentów w wieku 20-30 lat deklaruje chęć zakupu używanego auta luksusowego, zamiast nowego z kategorii masowej, wynika z badań tej firmy doradczej.

- W przypadku używanych samochodów Mercedes-Benz jesteśmy w stanie podjąć decyzję finansową w czasie krótszym niż kwadrans i to na bardzo atrakcyjnych warunkach - zapewnia Franz Reiner, szef banku z grupy koncernu Daimler, do której należy Mercedes. Podkreśla, że używane auta to okazja „wejścia do świata Mercedes-Benz" dla tych, którzy do tej pory w nim nie zawitali.

Zanosi się na to, że w tym roku sprzedaż nowych samochodów Niemczech będzie najniższa od zjednoczenia w 1990 r. i w tej sytuacji źródłem dodatkowego zysku dla producentów może być rynek maszyn używanych. W ubiegłym roku wartość kredytów na zakup aut z drugiej ręki i ich leasingu w Niemczech wzrosła o 10 proc. do 8 miliardów euro, wynika z danych AKA, firmy finansującej tego rodzaju transakcje. Właściciela zmieniło 6,9 miliona używanych samochodów, najwięcej od dekady i ponad dwa razy więcej niż wyniosła sprzedaż nowych.

Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki