Chiński miliarder pokazał nowy kanał w Nikaragui

Wang Jing, chiński miliarder, który chce zbudować w Nikaragui kanał, konkurencyjny dla Kanału Panamskiego, powiedział podczas konferencji prasowej, że pozyskał już dla tego projektu globalnych inwestorów, ale żadnego nie ujawnił.

Publikacja: 26.06.2013 12:27

Wang Jing

Wang Jing

Foto: Bloomberg

Realizacja tego przedsięwzięcia ma się zacząć pod koniec przyszłego roku i zakończyć w ciągu sześciu lat, zadeklarował Wing, jedyny właściciel firmy HKND Group, zajmującej się rozbudową infrastruktury.

- By można było zrealizować to marzenie musiały zostać spełnione liczne warunki i obecnie one dojrzały, włącznie z potrzebami ludzkości związanymi z handlem morskim - powiedział miliarder w wywiadzie po wczorajszej konferencji, nawiązując do długiej historii tego pomysłu.

Wang Jing zwrócił uwagę na ryzyko polityczne, finansowe i inżynieryjne, ale nie zagłębiał się w szczegóły. Rząd Nikaragui szacuje, że koszt budowy kanału wyniesie około 40 miliardów dolarów. To ponad cztery razy więcej niż produkt krajowy brutto tego państwa w 2011 r. Kanał będzie konkurował nie tylko z panamskim, ale także planowaną (również przy wsparciu Chińczyków) w Hondurasie budową linii kolejowej, łączącej wybrzeża dwóch oceanów.

Wcześniej w tym miesiącu parlament Nikaragui udzielił 50-letniej koncesji na budowę kanału o którym w tym kraju mówi się od polowy XIX stulecia. 286- kilometrowy kanał zostanie przekopany przez doliny rzek we wschodniej Nikaragui i będzie przebiegał przez Jezioro Nikaragua, wynika z prezentacji wideo zademonstrowanej wczoraj dziennikarzom w luksusowym pekińskim hotelu. Jego głębokość wyniesie 27,6 metra, a szerokość 520 metrów.

- Jest wiele przeszkód - zwraca uwagę Margaret Myers, dyrektor programu "Chiny a Ameryka Łacińska" realizowanego w ramach waszyngtońskiego Międzyamerykańskiego Dialogu (Inter-American Dialogue). Myers zastanawia się, czy taki kanał jest potrzebny. Obawia się ona, że największą przeszkodą może okazać się pozyskanie wystarczających środków finansowych.

Przeszkodą może się też okazać brak stosunków dyplomatycznych między Chinami a Nikaraguą, która uznaje konkurencyjny Tajwan. Może to być problemem dla niektórych chińskich firm. HKND Group rozwiązała to w ten sposób, że kontakty na szczeblu rządowym będzie utrzymywała za pośrednictwem spółki zarejestrowanej w Holandii, ujawnił Wang.

- Koncesji udzielono w gruncie rzeczy mało znanej firmie - wskazuje Estebean Polidura, analityk Deutsche Banku, pracujący w stolicy Meksyku ekspert od Ameryki Łacińskiej. Twierdzi on, że ze względu na to, co działo się do tej pory, szanse na realizację tego projektu są bardzo małe.

Realizacja tego przedsięwzięcia ma się zacząć pod koniec przyszłego roku i zakończyć w ciągu sześciu lat, zadeklarował Wing, jedyny właściciel firmy HKND Group, zajmującej się rozbudową infrastruktury.

- By można było zrealizować to marzenie musiały zostać spełnione liczne warunki i obecnie one dojrzały, włącznie z potrzebami ludzkości związanymi z handlem morskim - powiedział miliarder w wywiadzie po wczorajszej konferencji, nawiązując do długiej historii tego pomysłu.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca