Piwo: sezon będzie w tym roku słaby

Na półmetku piwnych żniw browary nie tryskają optymizmem. Nie wykluczają w tym roku spadku sprzedaży.

Aktualizacja: 11.08.2013 12:48 Publikacja: 09.08.2013 23:50

Na półmetku piwnych żniw browary zakładają więc, że w tym roku łączna sprzedaż piwa może spaść o 1–2

Na półmetku piwnych żniw browary zakładają więc, że w tym roku łączna sprzedaż piwa może spaść o 1–2 proc.

Foto: Fotorzepa, Ryszard Waniek Ryszard Waniek

W I półroczu 2013 r. nie było miesiąca, w którym Polacy kupiliby więcej piwa niż rok wcześniej. Średnio sprzedaż tego alkoholu spadała o 4–5 proc. A najsłabszy był kwiecień, gdy popyt na piwo zmalał o 6 proc., szacuje firma badawcza Nielsen.

Słabe wyniki branża tłumaczy spowolnieniem gospodarczym oraz wysoką bazą, która jest efektem Euro 2012. Browarom nie sprzyjała również pogoda.

– W tym roku zima trwała do kwietnia, a w marcu temperatury były rekordowo niskie. Chłodny i deszczowy był także maj – mówi Wojciech Mrugalski, rzecznik Kompanii Piwowarskiej (KP), lidera rynku piwa w naszym kraju.

Radlery są hitem, ale...

– Już w ubiegłym roku dziwił mnie hurraoptymizm, który zapanował w branży piwowarskiej w związku z Euro 2012. Rynek piwa jest trudny od dawna i nie widać szansy na to, żeby sytuacja miała się radykalnie poprawić – komentuje Marek Jakubiak, właściciel browarów Ciechan, Lwówek Śląski i Bojanowo.

Wyników za I półrocze nie podali jeszcze Grupa Żywiec, wicelider rynku, i trzeci gracz branży, Carlsberg Polska. Tylko zaś w II kw. 2013 r. sprzedaż KP spadła o 14 proc.

Polacy już nie lubią piwa?

 

Dobrze na tle całego rynku wypadają regionalne warzelnie. W I połowie tego roku ich łączna sprzedaż urosła o 5–10 proc., szacuje Stowarzyszenie Regionalnych Browarów Polskich. Jednak udziały lokalnych browarów w rynku to 6–7 proc., więc nie mają one decydującego wpływu na wyniki całego rynku piwa.

Niemal połowa rocznej sprzedaży browarów przypada na okres od maja do września, a najbardziej na wynikach ważą lipiec i sierpień. Gdy są ciepłe, producentom piwa udaje się zazwyczaj choć częściowo zrekompensować spadki w innych miesiącach. Jednak w lipcu 2013 r., według wstępnych szacunków, sprzedaż piwa mogła zmaleć o 5 proc. Fala upałów, która ostatnio zalewa nasz kraj, nie sprzyja jasnemu pełnemu.

– Typowe dla naszego rynku lagery o zawartości alkoholu powyżej 5 proc. ze względu na swoje orzeźwiające właściwości sprzedają się dobrze, gdy temperatura nie przekracza 30 stopni Celsjusza. Powyżej tego poziomu znacznie większym zainteresowaniem konsumentów cieszą się woda czy lody – mówi Danuta Gut, dyrektor Związku Browarów Polskich.

Na półmetku piwnych żniw browary zakładają więc, że w tym roku łączna sprzedaż piwa może spaść o 1–2 proc. Większym optymistą jest firma badawcza Euromonitor International. Prognozuje wzrost popytu sięgający 2 proc. Jednak niższa o ok. 1 proc. może być według niej wartość rynku.

Antidotum na stagnację od pewnego czasu mają być nowości. W tym sezonie jest podobnie. Na rynku pojawiły się m.in. kolejne radlery i shandy. Ta mieszanka piwa z lemoniadą zadebiutowała w Polsce w I połowie ubiegłego roku.

– W I połowie tego roku udziały radlerów i shandy sięgały 1 proc., wobec 0,2 proc. rok wcześniej. Tylko w II kwartale 2013 r. były na poziomie 1,4 proc. – wyjaśnia Wojciech Mrugalski.

– Piwa z lemoniadą, tzw. beer miksy, są hitem tego sezonu. Ich sprzedaży, ze względu na zawartość alkoholu sięgającą tylko 2 proc., sprzyja ciepłe lato. Kupują je m.in. osoby, które wcześniej nie piły piwa. Radlery cieszą się również bardzo dużą popularnością wśród kobiet. To ożywia cały rynek – mówi Melania Popiel, rzeczniczka Carlsberg Polska.

Sezonowe i egzotyczne

Innowacji na rynku piwa jest znacznie więcej.

Jedną z tegorocznych nowości KP jest ryżowe piwo Książęce. Carlsberg Polska wprowadzi zaś do sklepów cztery piwa sezonowe z browaru w Brzesku. Pierwsze było Świętojańskie, a od sierpnia do października będzie sprzedawał piwo Dożynkowe.

Na oryginalne produkty stawiają też browary regionalne. Amber oferuje portera chili – ciemne piwo z dodatkiem ostrej papryki. Z kolei Kormoran rozpoczął sprzedaż American Indian Pale Ale – niefiltrowanego piwa o aromacie owoców tropikalnych, sosny i kwiatów.

– Zalewanie rynku nowościami to gonienie w piętkę – uważa Jakubiak. – Dobra strategia powinna opierać się na silnych, wiarygodnych markach.

On w swoich browarach zamierza produkować po 6–7 piw, które będą w stanie zdobyć mocną pozycję na rynku.

Z nowości skusi się tylko na radlera. Chce go robić w Lwówku. Piwo z lemoniadą stamtąd ma się pojawić w sklepach jeszcze tej jesieni.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki b.drewnowska@rp.pl

Polska w czołówce

Po kilkunastu latach szybkiego rozwoju Polska stała się jednym z największych rynków piwa w Europie. Pod względem wielkości sprzedaży tego alkoholu wyprzedzają nas tylko Rosja, Niemcy i Wielka Brytania, podaje firma badawcza Euromonitor International. W dziesiątce krajów, gdzie kupuje się najwięcej piwa, są też Hiszpania, Ukraina, Francja, Rumunia, Włochy i Czechy. Według Euromonitora w roku 2013 mieszkańcy Europy Zachodniej wydadzą na piwo 114 mld euro, wobec 115,6 mld euro rok wcześniej. We wschodniej części Starego Kontynentu wartość rynku piwa zwiększy się do 42,6 mld euro. W 2012 roku była na poziomie 41,9 mld euro.

W I półroczu 2013 r. nie było miesiąca, w którym Polacy kupiliby więcej piwa niż rok wcześniej. Średnio sprzedaż tego alkoholu spadała o 4–5 proc. A najsłabszy był kwiecień, gdy popyt na piwo zmalał o 6 proc., szacuje firma badawcza Nielsen.

Słabe wyniki branża tłumaczy spowolnieniem gospodarczym oraz wysoką bazą, która jest efektem Euro 2012. Browarom nie sprzyjała również pogoda.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca