Manchester United: na parkiecie, jak na boisku

Akcje klubu piłkarskiego zyskały 20 proc. od czasu debiutu na Nowojorskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w sierpniu 2012 r.

Publikacja: 10.08.2013 11:32

Manchester United: na parkiecie, jak na boisku

Foto: Bloomberg

Akcje w dniu debiutu kosztowały 14 funtów, we wrześniu 2012 r. ich cena spadła do 12 funtów. W ostatni piątek trzeba było za nie zapłacić 17 funtów.

Michael Jarman, kierujący działem marketingu w H2O Markets, uważa że to zasługa sukcesów Manchester United na boisku. Szczególnie zwycięstwo w Premier League przełożyło się na sukces akcji na giełdowym parkiecie. - To jedna z najskuteczniejszych drużyn w historii angielskiej piłki nożnej, ale spadek formy grozi też odwrotem inwestorów - powiedział portalowi cnbc.com.

Z Jarmanem zgadza się Richard Hunter z Hargreaves Lansdown. – Akcje klubów sportowych odzwierciedlają to co się dzieje na boiskach. Ale taka korelacja nie zawsze jest pozytywna zauważa David Bick z Square1 Consulting. Według niego, jeżeli „Czerwone Diabły" nie zdobędą tytułu w Champions League sława marki Manchester United może zacząć więdnąć, a brak sukcesów przez dwa, trzy lata przełożyłby się na mocne spadki akcji.

Ale poza sukcesami na boisku o zwyżkach walorów Manchester United decyduje zupełnie inny element. Jarman uważa, że inwestorzy chętnie trzymają akcje klubu, ponieważ uważają, że ich portfolio dzięki nim lepiej się prezentuje, że akcje klubu są „seksi".

- Akcje klubu dobrze prezentują się w portfolio i obciążone są niskim ryzykiem. Niektóre fundusze operują miliardami dolarów, więc kilka milionów to dla nich drobnostka – stwierdził. W sierpniu 2012 znany inwestor George Soros zakupił 7,85 procent akcji klubu.

Bick dodał również, że klub dobrze poradził sobie z restrukturyzacją długu, który wynosił 423 mln funtów. - Poziom zadłużenia nie jest już powodem do zmartwienia dla inwestorów – stwierdził .

W maju Manchester United podał wyniki za trzeci kwartał, oznajmiając, że zadłużenie zmniejszyło się o 15,9 procent do 367 mln funtów.

Zmiana w grze

Wybiegając w przyszłość Jarman uważa, że punktem zwrotnym dla akcji klubu będzie wideo streaming w Internecie.

W ostatni wtorek klub pobierał 4,80 funta za możliwość obejrzenia po raz pierwszy na stronie internetowej przedsezonowego meczu. Jarman uważa, że gdyby klub obniżył opłatę do 1 funta za mecz, mógłby podnieść zyski nawet o 100 mln funtów.

- Gdyby udało się zdobyć choćby jedną dziesiątą procenta tej kwoty, to byłoby to porównywalne z dochodami uzyskanymi za wygranie Premier League i udziałów w prawach telewizyjnej transmisji - uważa Jarman.

Wschodzące rynki również będą miały wpływ na przyszłość tego klubu piłkarskiego. Manchester United ma około 325 mln fanów w Azji, aby umocnić swoją markę w tamtym regionie klub rozgrywał tam mecze przedsezonowe.

- Wschodzące rynki są bardzo ważne i Manchester United powinien aktywnie działać na terenie Azji. Co jedna stanie się z grupą fanów, kiedy piłka nożna rozkwitnie w Azji. Upłynie jeszcze wiele lat, jednak inwestorzy zastanawiają się jak lojalni i zdeterminowani są fani Manchesteru United na tym terenie – powiedział Jarman.

Akcje w dniu debiutu kosztowały 14 funtów, we wrześniu 2012 r. ich cena spadła do 12 funtów. W ostatni piątek trzeba było za nie zapłacić 17 funtów.

Michael Jarman, kierujący działem marketingu w H2O Markets, uważa że to zasługa sukcesów Manchester United na boisku. Szczególnie zwycięstwo w Premier League przełożyło się na sukces akcji na giełdowym parkiecie. - To jedna z najskuteczniejszych drużyn w historii angielskiej piłki nożnej, ale spadek formy grozi też odwrotem inwestorów - powiedział portalowi cnbc.com.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?