Cloud computing (czyli popularna chmura, tj. usługa zdalnego przetwarzania danych przez Internet), to od kilku kwartałów jeden z najbardziej gorących tematów w branży nowych technologii.
Rynek dojrzał
Mimo że usługi IT świadczone przez Internet nie są nowym tematem, to dopiero szybki rozwój infrastruktury (coraz lepsze łącza stacjonarne i komórkowe) sprawił, że przedsiębiorstwa zainteresowały się tą ofertą. Korzystnie na biznes spółek oferujących rozwiązania chmurowe wpłynęło też spowolnienie gospodarcze, które zmusiło firmy do szukania oszczędności. To właśnie chęć ograniczenia wydatków na IT jest wskazywana jako jeden z głównych czynników zachęcających do przejścia do chmury. Tym bardziej że dzięki kampaniom reklamowym oraz rosnącej świadomości, na czym polega nowy produkt, przedsiębiorcy pozbyli się obaw związanych z bezpieczeństwem danych. Jeszcze do niedawna lęk przed utratą strategicznych dla firmy informacji, oprócz ograniczeń technologicznych (łącza), był główną barierą hamującą rozwój usług w chmurze.
Według badania SMB Cloud Survey 2013 przeprowadzonego przez Ipsos MORI przeprowadzonego na zlecenie Microsoftu, aż 61 proc. polskich firm z sektora MSP wskazuje redukcję wydatków na IT jako główny czynnik zachęcający do korzystania z rozwiązań cloud computingu. Istotnym czynnikiem (60 proc. wskazań) jest też elastyczność kosztowa. Korzystanie z produktów i usług IT w modelu abonamentowym oznacza, że na starcie klient nie musi już ponosić dużych wydatków na zakup licencji na oprogramowanie i infrastruktury sprzętowej (np. serwerów) oraz płacić za wdrożenie aplikacji. Klient może też w chmurze swobodnie aktywować (lub wygaszać) u usługodawcy licencje na oprogramowanie na kolejne stanowiska robocze, co w przypadku zakupu aplikacji na własność nie jest możliwe.
Produkt z potencjałem
Rozwiązania chmurowe, mimo że oferowane pod różnymi nazwami (m.in. ASP) już od kilkunastu lat, wciąż są wykorzystywane zaledwie w 35 proc. polskich przedsiębiorstw, tak przynajmniej wynika z badania firmy Oxford Economics, którym objętych było 100 polskich przedsiębiorstw (głównie średnich) z różnych branż. Największą popularnością w tej grupie cieszą się programy pocztowe, systemy obiegu dokumentów, archiwizacja danych i backupu.
Duży popyt na rozwiązania chmurowe sprawi jednak, że według Oxford Economics, za trzy lata już 56 proc. polskich firm będzie korzystało z różnych produktów i usług cloudowych. To najbardziej dynamiczny wzrost spośród wszystkich produktów informatycznych, których posiadanie ma mieć strategiczne znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstwa w przyszłości. Oxford Economics na tej liście umieszcza też rozwiązania mobilne, analityczne oraz wspierające zarządzanie (business management systems, w tym aplikacje klasy ERP).