Polak chce sprzętu z Polski

Już co drugi Polak, wybierając sprzęt AGD, zwraca uwagę na miejsce, gdzie został wyprodukowany. Firmy dopiero zaczynają wykorzystywać ten fakt w promocji.

Publikacja: 12.12.2013 03:16

Polak chce sprzętu z Polski

Foto: Fotorzepa, Krzysztof Lokaj klok Krzysztof Lokaj

Polska jest od kilku lat największym producentem sprzętu AGD w Europie, ale wśród konsumentów prawdopodobnie niewielka grupa może być świadoma tego faktu. Oprócz marek ugruntowanych w świadomości jako krajowe – Amica, Zelmer, Mastercook – pozostałe są raczej wrzucane do jednego worka jako zachodnie koncerny.

Kapitałowo jest to jak najbardziej zgodne z rzeczywistością, ale faktycznie dzisiaj cała światowa czołówka ma swoje zakłady w Polsce. Są to nie tylko firmy europejskie, ale również amerykańskie jak Whirlpool czy koreańskie jak LG oraz Samsung. Z powodu tak częstego lokowania zakładów produkcyjnych właśnie nad Wisłą rocznie powstaje w nich już 15 mln sztuk sprzętu – we Włoszech 14 mln, a w Niemczech 12 mln.

Lodówka z Polski

Jednak producenci wciąż niespecjalnie widzą potrzebę podkreślania, że właśnie w Polsce produkują coraz więcej, choć konsumentom taka wiedza mogłaby pomóc w podejmowaniu decyzji zakupowych. Z badania Katedry Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji Uniwersytetu Łódzkiego wynika, że 52 proc. konsumentów zwraca uwagę, gdzie został wyprodukowany sprzęt AGD, który chcą kupić. A tylko 16 proc. uważa, że jakość sprzętu z Polski ustępuje temu powstającemu w innych krajach.

Nie jest zaskoczeniem, że zdecydowanie najlepiej oceniana jest jakość sprzętu z niemieckich fabryk – ma w sumie 91 proc. wskazań pozytywnych. Jednak ten z polskich jest także w czołówce, a zgodnie z przewidywaniami najgorzej wypada ocena jakości produkcji m.in. z Chin.

– Planujemy w przyszłym roku w punktach sprzedaży dodatkowo informować konsumentów, że sprzęt naszej marki powstaje w Polsce – zapowiada Lorenzo Fiorani, dyrektor generalny Indesit Company Polska, która to firma zleciła przeprowadzenie badania. Dodatkowo 87 proc. ankietowanych zauważa wpływ tej produkcji na krajowy rynek pracy.

– Już w tym roku przeprowadziliśmy takie działania. Była to promocja lodówek wolno stojących Combi produkowanych w naszej fabryce we Wrocławiu – mówi Ewa Foltyńska, dyrektor marketingu Whirlpool Polska. – Promocja cieszyła się dużą popularnością, co może potwierdzać stwierdzenie, że polscy klienci zwracają uwagę na kraj pochodzenia sprzętu AGD – dodaje.

Jednak już firma BSH, sprzedająca sprzęt marek Bosch oraz Siemens, podobnych planów nie ma. – Wiele z urządzeń jest często produkowanych w dwóch lub więcej krajach i nie możemy żadnego konsumenta zapewnić, że kupi produkt pochodzący z Polski – mówi rzecznik spółki Andrzej Maślak.

Eksport kluczowy

O kondycji producentów decyduje wciąż sprzedaż na innych rynkach. W Polsce rocznie sprzedaje się ok. 4,6 mln sztuk sprzętu AGD, podczas gdy w Niemczech 15,4 mln, we Francji 12 mln, a we Włoszech 7,7 mln. Ogółem kondycja branży nie daje szczególnych powodów do dumy – jedynie we wschodniej części kontynentu można zauważyć wzrosty, największe w Rosji czy Turcji.

– Trudno jest prognozować, ale spodziewamy się, że w tym roku rynek zyska w ujęciu ilościowym 1 proc., w przyszłym zaś może to być 2 proc. – dodaje Lorenzo Fiorani.

Nieciekawą sytuację potwierdza upadłość spółki FagorMastercook, która była jednym z większych producentów AGD w Polsce. Sąd zaakceptował już wniosek, zarząd zaś równolegle prowadzi rozmowy z potencjalnymi inwestorami, zainteresowanymi aktywami spółki. – Kontynuowane są intensywne rozmowy z potencjalnymi inwestorami branżowymi i finansowymi, których aktualnie jest siedemnastu – podawał pod koniec listopada zarząd FagorMastercook.

Jak już pisaliśmy, jednymi z głównych kandydatów do przejęcia jej zakładów są chińskie firmy Haier oraz Hisense.

Biznes
Zatopiony superjacht „brytyjskiego Billa Gates'a" podniesiony z dna
Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji