Kilka dni przed Adwentem niemiecka Stiftung Warentest - fundacja zajmująca się ocenianiem jakości towarów i usług - przyznała popularnym czekoladom Ritter Sport ocenę "mierną" - za wprowadzanie w błąd klientów. Firma twierdzi, że do czekolady dodaje wyłącznie naturalną wanilię, ale zdaniem fundacji wyroby te faktycznie zawierają syntetyczną wersję tej przyprawy.
Producent - firma Ritter Sport zdecydowanie zaprzeczył, oskarżając fundację o pomówienie, a sprawa trafiła przed sąd w Monachium. Sędzia zaproponował ugodę, jednak obie strony upierają się przy swoim - każda zapewnia, że ma rację. Ritter Sport domaga się, by fundacja zaprzestała rozpowszechniania szkalujących firmę informacji. Fundacja ma też przyznać, że "popełniła błąd".
Stiftung Warentest twierdzi, że produktach Ritter Sport znalazła piperonal, organiczny związek chemiczny, występujący w olejkach eterycznych, stosowany jako składnik spożywczych olejków do aromatyzowania likierów oraz słodyczy. Badanie fundacji dotyczyło 26 produktów czekoladowych, produkowanych przez różne firmy. Piperonal był w czekoladzie zawierającej całe orzechy laskowe. Fundacja podkreśliła, że piperonal jest bezpiecznym środkiem spożywczym, ale producent "zapomniał" konsumentów poinformować o jego obecności w czekoladzie, twierdząc, że zawiera ona naturalną wanilię.
Voll-Nuss-Schokolade - czekolada zawierająca całe orzechy włoskie - to prawdziwy hit sprzedażowy Ritter Sport. I to właśnie w niej analitycy fundacji mieli znaleźć sztuczny aromat. Przedstawiciele firmy podkreślają, że jest to absolutnie nieprawdziwa informacja, ponieważ firma nie zamawia i nie używa sztucznych aromatów. Ritter Sport - podkreślił, że używa wyłącznie naturalnego piperonalu - ekstrahowanego z "upraw biologicznych", który dostarcza niemiecka firma Symrise, największy w kraju producent aromatów spożywczych. Naturalny piperonal występuje w pieprzu i koprze.
Mimo kontrowersyjnych wyników testów Stiftung Warentest, niemieccy konsumenci najwyraźniej nie zamierzają zrezygnować z najpopularniejszego produktu Ritter Sport. Voll-Nuss-Schokolade sprzedaje się świetnie. Przeciętny niemiecki konsument zjada 10 kg czekolady rocznie, a wyroby Ritter Sport to jedne z najpopularniejszych na tym rynku.