Zyskuje Wrocław i Eurolot

Do Polski przylecą w przyszłym roku przynajmniej cztery nowe linie. Najszybciej będą rozwijać się Eurolot i lotnisko we Wrocławiu.

Publikacja: 27.12.2013 04:00

Zyskuje Wrocław i Eurolot

Foto: Bloomberg

Pojawi się kolejny przewoźnik z Półwyspu Arabskiego – Etihad Regional, czyli europejska odnoga luksusowego Etihadu z Abu Zabi, która będzie latała na trasie Wrocław – Berlin Tegel oraz Poznań – Berlin Tegel. Od marca 2014 r. arabski przewoźnik chce codziennie testować to połączenie małymi maszynami – 50-osobowymi saabami 2000.

Do Warszawy przyleci słoweńska Adria, która zainauguruje rejsy z Lublany na lotnisko im. Chopina – połączenie to będzie wykonywała dwa razy w tygodniu. Trzecia linia to niemiecki Germanwings, niskokosztowa odnoga Lufthansy, która zastąpi linię matkę na wszystkich trasach Polska – Niemcy z wyjątkiem połączeń do centrów przesiadkowych w Monachium i Frankfurcie. Jako nowość wprowadzi ona połączenie Warszawa – Kolonia.

Znacznie większy niż dotychczas będzie wybór połączeń do Hiszpanii, a to dzięki wejściu Vuelinga, jedynej linii niskokosztowej, która oferuje możliwość rejsów z przesiadkami, np. w Barcelonie. Vueling będzie latał z Warszawy i Krakowa na lotnisko El Prat w Barcelonie oraz z Warszawy do Madrytu Barajas. Stamtąd Vueling oferuje tanie połączenia na Baleary (np. Palma) oraz na Wyspy Kanaryjskie i do portów Hiszpanii kontynentalnej.

Z Warszawy do Barcelony będzie można także polecieć trzy razy w tygodniu linią niskokosztową Norwegian, tyle że w mało atrakcyjnych godzinach, bo późnym wieczorem.

W tegorocznych rozkładach zauważalne będzie również zwijanie się narodowego przewoźnika – LOT, który zawiesza do odwołania trasy do Bejrutu, Berlina, Kairu, Nicei, Rzymu, Stuttgartu i Zurychu oraz połączenia Katowice – Monachium i Kraków – Frankfurt. Te dwa ostatnie będzie obsługiwać niemiecka Lufthansa, która natychmiast weszła na zwolnione miejsce. LOT musi ciąć połączenia, ponieważ wymagają tego zasady unijnej pomocy publicznej. Z tego powodu mniej będzie także lotów do Belgradu, Budapesztu i Sztokholmu.

Przy trudnej sytuacji narodowego przewoźnika wyraźnie widać ekspansję Eurolotu. Linia odebrała już 11. bombardiera Q400 i zdecydowanie chce, aby wszystkie maszyny latały. Stąd w przyszłym roku nastąpi prawdziwy wysyp połączeń zimowych i letnich. W zimie Eurolot chce wozić pasażerów z Warszawy do Salzburga i z Rzeszowa do Amsterdamu. W lecie – z Wrocławia do Paryża, Mediolanu, Brukseli i Zurychu, z Warszawy do Dubrownika, Splitu i Zadaru. Z Gdańska, z którym Eurolotowi wyraźnie coraz lepiej się współpracuje – do Brukseli, Hamburga, Helsinek i Zurychu. Te wszystkie nowe trasy będą wprowadzane stopniowo, od 3 do 30 marca. Bilety w cenie od 99 złotych znajdują się już w sprzedaży. Jednocześnie Eurolot oferuje już teraz z Gdańska połączenie do Mediolanu z przesiadką w Lublinie. Ryanair dorzucił z tego portu jedno połączenie – do Pizy.

Połączenia, jakie Eurolot oferował z Rzeszowa jako sezonowe – do Paryża i Rzymu – wypaliły i postanowiono je utrzymać jako całoroczne. Dzięki temu rzeszowskie lotnisko Jasionka będzie obsługiwało zimą 62 połączenia tygodniowo.

Wyraźnie także widać, że ostrą ekspansję na polskim rynku zakończył irlandzki przewoźnik, niskokosztowy Ryanair. Wprawdzie linia zapowiada powroty na trasy wakacyjne praktycznie ze wszystkich portów w Polsce i pozostawiła sezonowe loty na Maltę z Krakowa, ale połączeń nowych, poza wyraźnym testowaniem polskiego rynku wewnętrznego (Wrocław – Gdańsk i Modlin – Gdańsk), na razie nie widać. Poznańskie lotnisko Ławica ostro walczy, by Ryanair otworzył tam swoją bazę, co byłoby jednoznaczne z kolejnymi połączeniami. I naturalnie z potężnymi dopłatami i pakietem zniżek dla tej linii.

W Poznaniu jest już jedna baza – Wizz Air. Węgierski przewoźnik, który nie zdecydował się na bezpośrednią konkurencję z irlandzkim rywalem i nie wyprowadził się z warszawskiego Okęcia do Modlina, otworzył nowe trasy Warszawa – Charków i Warszawa – Tel Awiw z cenami od 68 zł w jedną stronę. A jego prezes, Jozsef Varadi, w rozmowie z „Rz" zapewnił, że to nie koniec ekspansji na naszym rynku.

—Danuta Walewska

Pojawi się kolejny przewoźnik z Półwyspu Arabskiego – Etihad Regional, czyli europejska odnoga luksusowego Etihadu z Abu Zabi, która będzie latała na trasie Wrocław – Berlin Tegel oraz Poznań – Berlin Tegel. Od marca 2014 r. arabski przewoźnik chce codziennie testować to połączenie małymi maszynami – 50-osobowymi saabami 2000.

Do Warszawy przyleci słoweńska Adria, która zainauguruje rejsy z Lublany na lotnisko im. Chopina – połączenie to będzie wykonywała dwa razy w tygodniu. Trzecia linia to niemiecki Germanwings, niskokosztowa odnoga Lufthansy, która zastąpi linię matkę na wszystkich trasach Polska – Niemcy z wyjątkiem połączeń do centrów przesiadkowych w Monachium i Frankfurcie. Jako nowość wprowadzi ona połączenie Warszawa – Kolonia.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie
Biznes
Katastrofa Boeinga w Indiach, polska zbrojeniówka w impasie i powrót atomu
Biznes
Donald Trump zapowiedział zmiany w polityce imigracyjnej pod naciskiem farmerów
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Zmiany u Pracodawców RP. Odchodzi prezes