Świat pije mniej szampana

Kłopoty gospodarcze Francji przyczyniły się do spadku globalnej sprzedaży jej słynnych win musujących, bo prężny eksport na nowe rynki nie jest go w stanie wyrównać.

Publikacja: 27.12.2013 10:29

Przedstawiciele branży szacują, że w tym roku sprzedaż szampana zmaleje o 3-4 proc., po spadku o 4,4 proc. w 2012.

Ostrzejsza konkurencja tańszych win hiszpańskich i włoskich na dużym, brytyjskim rynku detalicznym, zmusiły producentów szampanów do starań o większą jakość, co powinno uzasadnić wyższe ceny trunku produkowanego według surowych norm.

— W ostatnich 2 latach sytuacja była trudna w Europie, głównie we Francji, natomiast jest dobra poza Europą — tłumaczy Etienne Auriau, szef finansów w Laurent Perrier, trzeciej największej na świecie marce szampana.

Specjaliści od tego rynku są zdania, że popyt we Francji, na którą przypada 51 proc. wielkości sprzedaży, zmalał do października o 6 proc., bez oznak poprawy pod koniec roku. Gospodarka Francji, druga w Europie za niemiecką, będzie mieć wzrost bliski zera. Oficjalne dane statystyczne potwierdzają smutną rzeczywistość: wydatki na spożycie nie wzrosły w listopadzie, a firmy spodziewają się marży zysku najmniejszej od prawie 30 lat.

Łączna sprzedaż szampana w Europie zmalała wprawdzie tylko o 2,6 proc. ale przedstawiciele tej branży są coraz bardziej zaniepokojeni W. Brytanią, drugim rynkiem po Francji z 10 proc. udziałem światowej sprzedaży.

— Gospodarka brytyjska ma się nieco lepiej, ale rynek jest praktycznie nasycony — stwierdził jeden z ekspertów.

Oficjalne dane o sprzedaży szampana w 2013 r. zostaną opublikowane dopiero w lutym, ale przedstawiciele tego sektora obawiają się kolejnego spadku do poniżej psychologicznie walnego pułapu 300 mln butelek. W 2007 r., ostatnim roku przed kryzysem gospodarczo-finansowym sprzedano rekordową liczbę 339 mln butelek. Ponadto starania producentów promowania droższych butelek jako specjalnych wyrobów przeznaczonych na eksport pozwoliły zwiększyć przychody z 4,1 mld euro do 4,4 mld w ubiegłym roku. W tym roku będą w najlepszym razu na tym samym poziomie — ocenia Auriau.

Kluczem — jakość

W świecie szampanów dominuje grupa wyrobów luksusowych LVMH, właściciel najlepiej sprzedających się marek Moet&Chandon i Veuve Clicquot, a także Dom Perignon, Ruinart i Krug. Drugą grupą jest Lanson BCC (Lanson, Chanoine, Boizel, Besserat de Bellefon. Philipponnat, De Venoge, Alexandre Bonnet). Grono znaczących producentów tworzą też Vanken i grupa napojów i alkoholi Pernod Ricard (marki Mumm, Perrier-Jouet).

Żaden z producentów nie jest optymistą co do sprzedaży w tym roku w USA, drugim rynku eksportowym. Mają jednak nadzieję, że rosnąca gdzie indziej atrakcyjność szampanów rosé, specjalnych i najdroższych wersji — w udrożnieniu od tradycyjnych i znanych od lat szampanów brut — zwiększy przychody ponad poziom z ubiegłego roku.

Producenci liczą na dobrą sprzedaż w Japonii, która w ubiegłym roku awansowała na czwarte miejsce wśród importerów dzięki odbiciu się gospodarki i rosnącej liczbie miejscowych smakoszy.

Australia, gdzie sprzedaż skoczyła w 2013 r. o 11 proc. powinna nadal wykazać dużą dynamikę, niektóre kraje Afryki, np. Nigeria zapowiadają się obiecująco. W Chinach mimo podwojenia wielkości rynku w 2013 r. sprzedaż dopiero raczkuje i ogranicza się do Pekinu i Szanghaju.

— Tylko wielcy eksporterzy mogą mówić o zadowalającym wzroście — stwierdził Thibault Le Mailloux z branżowej organizacji handlowej Comité Interprofessionnel des Vins de Champagne CIVC.

Szampan, który może być produkowany wyłącznie w Szampanii ma do czynienia z coraz większą konkurencją hiszpańskich cava i włoskich prosecco, tańszych o dwie trzecie. W Hiszpanii dwie butelki Freixenet w zestawie z 2 kieliszkami można kupić już za 12 euro, w brytyjskim supermarkecie cava i prosecco kosztują po 7 funtów, a szampan zaczyna się od 25.

- Konkurencja istnieje, to nic nowego, a jakość rośnie. Producenci szampana muszą starać się utrzymywać ją na najwyższym poziomie — uważa Auriau z Laurent Perrier. W branży panuje zgodność opinii, że jakość można poprawić zwłaszcza w samym procesie produkcji tego trunku. Niektórzy szukają sposobów ustalania precyzyjnie początku winobrania dla zapewnienia maksymalnej jakości

Przedstawiciele branży szacują, że w tym roku sprzedaż szampana zmaleje o 3-4 proc., po spadku o 4,4 proc. w 2012.

Ostrzejsza konkurencja tańszych win hiszpańskich i włoskich na dużym, brytyjskim rynku detalicznym, zmusiły producentów szampanów do starań o większą jakość, co powinno uzasadnić wyższe ceny trunku produkowanego według surowych norm.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca