General Motors ukrywał informacje o wadzie w samochodach?

Amerykański koncern motoryzacyjny General Motors wezwał do naprawy blisko ponad 1,6 mln samochodów kompaktowych z powodu wadliwego przełącznika zapłonu, która może prowadzić do nagłego wyłączenia silnika i wypadku. Według organizacji konsumenckiej Center for Auto Safety wada łączona jest z 303 przypadkami śmiertelnych wypadków w USA, Meksyku i Kanadzie.

Publikacja: 15.03.2014 12:07

General Motors ukrywał informacje o wadzie w samochodach?

Foto: Bloomberg

Problem wykryto w sześciu modelach samochodów: Chevrolet Cobalt (2005-07), Chevrolet HHR (2006-07), Pontiac G5 (2007),  Pontiac Solstice (2006-07), Saturn Ion (2003-07), i Saturn Sky z 2007 roku.

Producent wykrył, że ciężki brelok u kluczy do samochodu lub uderzenia klucza w stacyjce wywołane jazdą po nierównym terenie mogą powodować, że klucz samoczynnie się przekręca, wyłączając silnik i dopływ prądu. Kierowca traci wtedy wspomaganie kierownicy oraz wspomaganie układu hamulcowego. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do kolizji, mogą nie zadziałać poduszki powietrzne dla miejsc siedzących z przodu pojazdu.

Wadliwy przełącznik spowodował już śmierć 12 osób - podał koncern GM. We wszystkich przypadkach chodziło o zderzenie czołowe dwóch pojazdów, przy czym trzy osoby były pod wpływem alkoholu, a część nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa.

Jednak zdaniem amerykańskich mediów przypadków śmiertelnych było znacznie więcej, bo aż 303. Na dodatek Center for Auto Safety twierdzi, że koncern o problemach wiedział już od 201 roku, ale poinformował klientów dopiero w lutym tego roku. Koncern poinformował, ze dane przedstawione przez organizacje są poddawane analizie i "na razie nie da się z nich wyciągnąć jednoznacznych wniosków", a także obstaje przy liczbie 12 ofiar śmiertelnych. Potwierdził też, że wszczęto wewnętrzne dochodzenie w sprawie zarzutów Center for Auto Safety.

Autoryzowane serwisy GM będą wymieniać przełączniki zapłonu bezpłatnie, ale nie określono jeszcze terminu całej akcji. Do czasu rozwiązania problemu producent apeluje do kierowców o odpięcie od kółek z kluczami wszystkich niepotrzebnych elementów.

Organizacje konsumenckie w USA domagają się, by koncern stworzył specjalny fundusz w wysokości 1 mld dolarów na odszkodowania dla bliskich wszystkich ofiar. GM grożą też pozwy sądowe, zwłaszcza jeśli potwierdzą się informacje o ukrywaniu informacji. Dochodzenie zapowiadają także władze federalne.

Problem wykryto w sześciu modelach samochodów: Chevrolet Cobalt (2005-07), Chevrolet HHR (2006-07), Pontiac G5 (2007),  Pontiac Solstice (2006-07), Saturn Ion (2003-07), i Saturn Sky z 2007 roku.

Producent wykrył, że ciężki brelok u kluczy do samochodu lub uderzenia klucza w stacyjce wywołane jazdą po nierównym terenie mogą powodować, że klucz samoczynnie się przekręca, wyłączając silnik i dopływ prądu. Kierowca traci wtedy wspomaganie kierownicy oraz wspomaganie układu hamulcowego. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do kolizji, mogą nie zadziałać poduszki powietrzne dla miejsc siedzących z przodu pojazdu.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku