Problem wykryto w sześciu modelach samochodów: Chevrolet Cobalt (2005-07), Chevrolet HHR (2006-07), Pontiac G5 (2007), Pontiac Solstice (2006-07), Saturn Ion (2003-07), i Saturn Sky z 2007 roku.
Producent wykrył, że ciężki brelok u kluczy do samochodu lub uderzenia klucza w stacyjce wywołane jazdą po nierównym terenie mogą powodować, że klucz samoczynnie się przekręca, wyłączając silnik i dopływ prądu. Kierowca traci wtedy wspomaganie kierownicy oraz wspomaganie układu hamulcowego. Jeśli w takiej sytuacji dojdzie do kolizji, mogą nie zadziałać poduszki powietrzne dla miejsc siedzących z przodu pojazdu.
Wadliwy przełącznik spowodował już śmierć 12 osób - podał koncern GM. We wszystkich przypadkach chodziło o zderzenie czołowe dwóch pojazdów, przy czym trzy osoby były pod wpływem alkoholu, a część nie miała zapiętych pasów bezpieczeństwa.
Jednak zdaniem amerykańskich mediów przypadków śmiertelnych było znacznie więcej, bo aż 303. Na dodatek Center for Auto Safety twierdzi, że koncern o problemach wiedział już od 201 roku, ale poinformował klientów dopiero w lutym tego roku. Koncern poinformował, ze dane przedstawione przez organizacje są poddawane analizie i "na razie nie da się z nich wyciągnąć jednoznacznych wniosków", a także obstaje przy liczbie 12 ofiar śmiertelnych. Potwierdził też, że wszczęto wewnętrzne dochodzenie w sprawie zarzutów Center for Auto Safety.
Autoryzowane serwisy GM będą wymieniać przełączniki zapłonu bezpłatnie, ale nie określono jeszcze terminu całej akcji. Do czasu rozwiązania problemu producent apeluje do kierowców o odpięcie od kółek z kluczami wszystkich niepotrzebnych elementów.