Polski wymiar sprawiedliwości stał się sferą, gdzie wprowadzane są najnowocześniejsze rozwiązania na rynku pocztowym. Polska Grupa Pocztowa, która wygrała przetarg na obsługę sądów i prokuratur, wdraża wraz z firmą InPost rozwiązania, które mogą zrewolucjonizować funkcjonowanie tych instytucji.
GPS śledzi kuriera
Od początku roku w sądach i prokuraturach instalowany jest system drukowania kodów R na korespondencji. Dzięki temu nie trzeba już ręcznie nalepiać kodów na kopertach, co w efekcie przyspiesza dostarczanie zwrotnych potwierdzeń odbioru. Wprowadzana jest też opcja generowania elektronicznych książek nadawczych, co pozwala na sprawny obieg informacji o przesyłkach, czy mechanizację rozliczania i fakturowania. Ale na tym nie koniec innowacji.
Możliwe stało się całkowicie elektroniczne monitorowanie obrotu korespondencji, niezależnie od typu przesyłki. Odbywa się to w trybie online, poprzez system śledzenia przesyłek oraz system GPS (w ramach nadzoru pracy doręczycieli i kurierów). W konsekwencji pozyskane dane z książek nadawczych umożliwiają weryfikowanie w czasie rzeczywistym pracy doręczyciela.
W innowacje na rynku pocztowym wpisuje się też testowany obecnie przez PGP i InPost system Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru (EPO). Jako dowód doręczenia do sądu w miejsce tradycyjnego kartonika wraca elektroniczny formularz opatrzony odręcznym podpisem odbiorcy, wykonanym na tablecie listonosza. To skraca czas rozpoznawania spraw sądowych i obniża koszty. EPO testowane jest w Białymstoku, za dwa tygodnie będzie w Warszawie. W całym kraju system ruszy we wrześniu, niemal rok wcześniej niż oczekuje Ministerstwo Sprawiedliwości.
Kancelaria jak poczta
Najnowszą usługą dedykowaną specjalnie do środowisk prawniczych jest system SmartLex. Dzięki niemu kancelarie będą mogły uruchomić punkty pocztowe u siebie. Pozwala ono przechowywać awizowaną korespondencję i nadawać przesyłki bezpośrednio w kancelarii. Jak tłumaczy Sebastian Anioł, dyrektor zarządzający InPostu, w przypadku poczty przychodzącej, jeśli doręczyciel nie zastanie adresata, to pozostawi mu awizo, a osoba upoważniona przez kancelarię (np. sekretarka) będzie przechowywać przesyłkę i wyda ją adresatowi. Dopiero wtedy nastąpi skutek doręczenia. Nie będzie konieczności odbierania przesyłki awizowanej w innym miejscu, gdyż ona cały czas będzie w punkcie pocztowym w kancelarii. Jeśli zaś chodzi o pocztę wychodzącą, przez 24 godziny na dobę, przez cały tydzień będzie można nadać przesyłkę, a datą nadania będzie data wprowadzenia do systemu, a nie data opuszczenia przez list kancelarii.