Czysta znów na minusie

W 2014 r. trudno będzie o dobre wyniki producentom wódki. ?Muszą oni zmierzyć się ze skutkami podwyżki akcyzy i dobrą passą whisky.

Publikacja: 28.03.2014 04:00

Czysta znów na minusie

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

 

O 17,6 proc., do 206,2 mln euro, zwiększyły się w ubiegłym roku przychody Stock Spirits w Polsce. Grupa, do której należą takie marki jak Żołądkowa Gorzka czy Czysta de Luxe, podała wczoraj także, że w 2013 r. miała rekordowe udziały w naszym rynku wódki – wyniosły one 37,6 proc.

Stockowi udało się osiągnąć tak dobre wyniki, mimo że w 2013 r. Polacy kupili około 4 proc. mniej wódki niż rok wcześniej. Firma przyznaje, że jej sprzedaż w ubiegłym roku napędziły m.in. zwiększone zakupy pod koniec roku.

Dystrybutorzy robili zapasy wódki przed podwyżką akcyzy na mocne alkohole, która weszła w życie 1 stycznia 2014 r. Tylko z tego powodu wielkość sprzedaży Stock Spirits urosła o 6 proc., a jej EBITDA, czyli zysk operacyjny plus amortyzacja, zwiększyła się o 5 mln euro.

Ceny ?pójdą w górę

Grudniowy szturm na zakłady sprawił, że na początku tego roku spadła znacznie produkcja czystej w Polsce. W styczniu i lutym była o prawie 36 proc. niższa niż rok wcześniej. Tylko w styczniu zmalała o ok. 50 proc. – podaje GUS.

– Tegoroczna produkcja w większości destylarni ruszyła po raz pierwszy dopiero kilka dni temu – zwraca uwagę Agata Andrzejczak, ekspert firmy badawczej International Wine & Spirit Research (IWSR).

38 procent niemal tyle wyniosły ilościowe udziały Stock Spirits w polskim rynku wódki w 2013 r.

Dodaje, że na dane o tym, na ile podwyżka akcyzy przełoży się na wzrost cen wódki, a następnie na jej sprzedaż, trzeba poczekać do przełomu kwietnia i maja 2014 r.

Przemysław Vonau, dyrektor zarządzający w Roland Berger Strategy Consultants, uważa, że – biorąc pod uwagę dużą konkurencję na rynku –producenci nie wezmą na siebie podwyżki akcyzy i podniosą ceny.

– Będzie to widoczne z kwartalnym poślizgiem, gdy dystrybutorzy wyprzedadzą zapasy produktów obłożone niższą akcyzą – mówi Przemysław Vonau.

Branża nie wyklucza, że przeciętna butelka wódki zdrożeje w tym roku o blisko 2 zł, a sprzedaż spadnie o niemal jedną dziesiątą. Słabsze niż rok temu były już styczeń i luty. Sprzedaż spadała, mimo że podwyżki cen nie były wówczas powszechne.

– Dane sprzedażowe z pierwszego kwartału nie będą reprezentatywne, ponieważ w ubiegłym roku święta wielkanocne, czyli okres większej sprzedaży, wypadały w marcu, podczas gdy w tym roku są miesiąc później. Jednak nawet biorąc poprawkę, że w kwietniu rynek odrobi nieco straty, dostrzegalny jest już trend spadkowy – przyznaje Krzysztof Kouyoumdjian, rzecznik firmy CEDC, wicelidera polskiego rynku wódki, producenta m.in. Żubrówki i Soplicy.

Wzrost akcyzy pogłębi jedynie problemy, z którymi producenci wódki w Polsce borykają się już od dłuższego czasu. Czysta traci udziały m.in. dlatego, że rośnie jej konkurencja, głównie ze strony whisky. Wprawdzie wydajemy na nią ok. 1 mld zł rocznie, czyli blisko dziesięć razy mniej niż na wódkę, ale jej sprzedaż rośnie nadal w szybkim tempie. Nie licząc dyskontów, w 2013 r. kupiliśmy jej o 9 proc. więcej niż rok wcześniej – podaje spółka Wyborowa za firmą badawczą Nielsen.

W porównaniu z wódką whisky jest także mniej wrażliwe na wzrost cen.

Innowacje ?na ratunek

Moda na szkocką czy amerykańską whisky sprawia, że także producenci wódki rozwijają ofertę tzw. brown spirits. Na przykład w 2013 r. Stock Spirits przejął w Polsce od CEDC dystrybucję produktów firmy Beam, w tym popularnego u nas burbona Jim Beam.

Agata Andrzejczak nie wyklucza, iż trudna sytuacja na rynku wódki sprawi, że jej producenci będą jeszcze bardziej kreatywni i innowacyjni niż do tej pory.

– Branża już od jakiegoś czasu ratuje się, wprowadzając produkty o niższej zawartości alkoholu czy w mniejszych butelkach – mówi ekspertka IWSR.

Lesley Jackson, dyrektor finansowa Stock Spirits, zaznacza, że tylko w 2013 r. firma ta rozpoczęła sprzedaż 15 nowych produktów, w tym dwóch nowych likierów pod marką Lubelska: o smaku jabłkowym i ananasowym. W ubiegłym roku udziały Stocka w polskim rynku wódek smakowych zwiększyły się do 60,4 proc. z 59,4 proc. rok wcześniej.

O 17,6 proc., do 206,2 mln euro, zwiększyły się w ubiegłym roku przychody Stock Spirits w Polsce. Grupa, do której należą takie marki jak Żołądkowa Gorzka czy Czysta de Luxe, podała wczoraj także, że w 2013 r. miała rekordowe udziały w naszym rynku wódki – wyniosły one 37,6 proc.

Stockowi udało się osiągnąć tak dobre wyniki, mimo że w 2013 r. Polacy kupili około 4 proc. mniej wódki niż rok wcześniej. Firma przyznaje, że jej sprzedaż w ubiegłym roku napędziły m.in. zwiększone zakupy pod koniec roku.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?