Polska na transportowym dnie

Stan transportu sytuuje nas na ostatnim miejscu w UE – wynika z opublikowanych wczoraj w Brukseli danych. Ale mamy szansę znaleźć się bliżej środka stawki.

Publikacja: 11.04.2014 05:00

Polska na transportowym dnie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Komisja Europejska po raz pierwszy przygotowała tabelę wyników w dziedzinie transportu. Przeanalizowała kraje UE w 22 kategoriach, we wszystkich rodzajach transportu. Zbadała gęstość dróg i sieci kolejowych, jakość infrastruktury, wpływ na środowisko, ale też zgodność prawodawstwa z unijnymi standardami, bezpieczeństwo w transporcie, innowacje, logistykę. Wyniki podsumowała w zbiorczej tabeli, na której czele znalazła się Holandia, przed Niemcami, Szwecją, Wielką Brytanią i Danią. Na ostatnim miejscu jest Polska wraz z Bułgarią, za Grecją, Litwą i Rumunią.

Pozycja Polski wynika z faktu, że aż w dziewięciu z 22 kategorii znaleźliśmy się w ostatniej piątce zestawienia.

Zapaść infrastruktury

Polska zdecydowanie najgorzej wypada, jeśli chodzi o infrastrukturę. We wszystkich rodzajach transportu – drogowym, kolejowym, morskim i powietrznym – jesteśmy na dole tabeli.

W przypadku dróg chodzi o gęstość autostrad – mniej na milion mieszkańców ma ich tylko Rumunia. W przypadku pozostałych rodzajów transportu KE wykorzystała rankingi jakości przygotowane przez Światowe Forum Gospodarcze oraz forum menedżerów.

Kolejną kategorią, w której znaleźliśmy się wśród najgorszych, jest bezpieczeństwo,  zarówno na drogach, jak i na torach. Poza tym jesteśmy też w niechlubnej czołówce, jeśli chodzi o liczbę postępowań o naruszenie unijnego prawa (w transporcie kolejowym i powietrznym). Polska wypada również źle w kategorii innowacji – polskie firmy produkujące sprzęt transportowy, a także świadczące usługi w dziedzinie transportu, nie są nastawione na innowacje.

Nasz kraj znalazł się natomiast w czołówce zestawienia w trzech kategoriach. Jeśli chodzi o konkurencję na rynku przewozów kolejowych – zarówno pasażerskich, jak i towarowych – Polska jest wśród krajów o najwyższym wskaźniku konkurencji – ocenia KE.

Pozytywnie wypadliśmy także w kategorii naruszenia unijnego prawa w transporcie morskim – nie ma tu żadnych postępowań przeciwko naszemu krajowi.

W środku stawki jesteśmy w pozostałych 13 kategoriach. Wśród nich są m.in. otwarcie rynków przewozów drogowych, morskich i lotniczych, wpływ transportu na środowisko (w przypadku kolei mierzonego poziomem elektryfikacji), poziom wdrożenia unijnych dyrektyw transportowych oraz logistyka.

Ten ostatni wskaźnik dostarczył Bank Światowy i obejmuje on łatwość procedur celnych i logistycznych, ich dostępność, cenę itp., czyli generalnie łatwość, z jaką produkt można dostarczyć do kraju i transportować na jego terenie.

Daleko do liderów

Znajdująca się na czele tabeli Holandia nie dostała złych ocen w żadnej z 22 kategorii. Bardzo dobrze wypadła natomiast pod względem infrastruktury portowej i lotniczej.

Kolejne Niemcy są liderem, nie tylko unijnym, ale i światowym, w kategorii logistyki. Szwecja ma najniższy wskaźnik zabitych na drogach, Wielka Brytania – największą konkurencję w przewozach kolejowych i najwyższy poziom wydatków firm prywatnych na badania i rozwój. A Dania jest liderem w kategorii wpływu transportu drogowego na środowisko.

Wśród liderów innych wskaźników warto wymienić Słowenię – z największą gęstością autostrad, Luksemburg – z najwyższym wskaźnikiem elektryfikacji, oraz Rumunię – z najbardziej otwartym rynkiem kolejowych przewozów towarowych.

Rumunia jest natomiast najgorsza, jeśli chodzi o liczbę wypadków śmiertelnych na drogach. A Grecja ma najniższy poziom elektryfikacji kolei, co jest oczywiście negatywne dla środowiska.

KE przygotowała tę tabelę pierwszy raz, trudno więc ocenić postęp w poszczególnych państwach. Tabela ma umożliwić porównanie krajów członkowskich, a także pokazać im, gdzie wymagana jest poprawa.

Polska ma szansę na dogonienie przynajmniej środka stawki dzięki ogromnym pieniądzom unijnym. W latach 2014–2020 dostaniemy z budżetu UE blisko 26 mld euro, zarówno z koperty narodowej w polityce regionalnej, jak i z instrumentu „Łącząc Europę", który może być wykorzystywany na budowanie ponadgranicznych łączników transportowych.

Komisja Europejska po raz pierwszy przygotowała tabelę wyników w dziedzinie transportu. Przeanalizowała kraje UE w 22 kategoriach, we wszystkich rodzajach transportu. Zbadała gęstość dróg i sieci kolejowych, jakość infrastruktury, wpływ na środowisko, ale też zgodność prawodawstwa z unijnymi standardami, bezpieczeństwo w transporcie, innowacje, logistykę. Wyniki podsumowała w zbiorczej tabeli, na której czele znalazła się Holandia, przed Niemcami, Szwecją, Wielką Brytanią i Danią. Na ostatnim miejscu jest Polska wraz z Bułgarią, za Grecją, Litwą i Rumunią.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca