Reklama

Polska na transportowym dnie

Stan transportu sytuuje nas na ostatnim miejscu w UE – wynika z opublikowanych wczoraj w Brukseli danych. Ale mamy szansę znaleźć się bliżej środka stawki.

Publikacja: 11.04.2014 05:00

Polska na transportowym dnie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Komisja Europejska po raz pierwszy przygotowała tabelę wyników w dziedzinie transportu. Przeanalizowała kraje UE w 22 kategoriach, we wszystkich rodzajach transportu. Zbadała gęstość dróg i sieci kolejowych, jakość infrastruktury, wpływ na środowisko, ale też zgodność prawodawstwa z unijnymi standardami, bezpieczeństwo w transporcie, innowacje, logistykę. Wyniki podsumowała w zbiorczej tabeli, na której czele znalazła się Holandia, przed Niemcami, Szwecją, Wielką Brytanią i Danią. Na ostatnim miejscu jest Polska wraz z Bułgarią, za Grecją, Litwą i Rumunią.

Pozycja Polski wynika z faktu, że aż w dziewięciu z 22 kategorii znaleźliśmy się w ostatniej piątce zestawienia.

Zapaść infrastruktury

Polska zdecydowanie najgorzej wypada, jeśli chodzi o infrastrukturę. We wszystkich rodzajach transportu – drogowym, kolejowym, morskim i powietrznym – jesteśmy na dole tabeli.

W przypadku dróg chodzi o gęstość autostrad – mniej na milion mieszkańców ma ich tylko Rumunia. W przypadku pozostałych rodzajów transportu KE wykorzystała rankingi jakości przygotowane przez Światowe Forum Gospodarcze oraz forum menedżerów.

Kolejną kategorią, w której znaleźliśmy się wśród najgorszych, jest bezpieczeństwo,  zarówno na drogach, jak i na torach. Poza tym jesteśmy też w niechlubnej czołówce, jeśli chodzi o liczbę postępowań o naruszenie unijnego prawa (w transporcie kolejowym i powietrznym). Polska wypada również źle w kategorii innowacji – polskie firmy produkujące sprzęt transportowy, a także świadczące usługi w dziedzinie transportu, nie są nastawione na innowacje.

Reklama
Reklama

Nasz kraj znalazł się natomiast w czołówce zestawienia w trzech kategoriach. Jeśli chodzi o konkurencję na rynku przewozów kolejowych – zarówno pasażerskich, jak i towarowych – Polska jest wśród krajów o najwyższym wskaźniku konkurencji – ocenia KE.

Pozytywnie wypadliśmy także w kategorii naruszenia unijnego prawa w transporcie morskim – nie ma tu żadnych postępowań przeciwko naszemu krajowi.

W środku stawki jesteśmy w pozostałych 13 kategoriach. Wśród nich są m.in. otwarcie rynków przewozów drogowych, morskich i lotniczych, wpływ transportu na środowisko (w przypadku kolei mierzonego poziomem elektryfikacji), poziom wdrożenia unijnych dyrektyw transportowych oraz logistyka.

Ten ostatni wskaźnik dostarczył Bank Światowy i obejmuje on łatwość procedur celnych i logistycznych, ich dostępność, cenę itp., czyli generalnie łatwość, z jaką produkt można dostarczyć do kraju i transportować na jego terenie.

Daleko do liderów

Znajdująca się na czele tabeli Holandia nie dostała złych ocen w żadnej z 22 kategorii. Bardzo dobrze wypadła natomiast pod względem infrastruktury portowej i lotniczej.

Kolejne Niemcy są liderem, nie tylko unijnym, ale i światowym, w kategorii logistyki. Szwecja ma najniższy wskaźnik zabitych na drogach, Wielka Brytania – największą konkurencję w przewozach kolejowych i najwyższy poziom wydatków firm prywatnych na badania i rozwój. A Dania jest liderem w kategorii wpływu transportu drogowego na środowisko.

Reklama
Reklama

Wśród liderów innych wskaźników warto wymienić Słowenię – z największą gęstością autostrad, Luksemburg – z najwyższym wskaźnikiem elektryfikacji, oraz Rumunię – z najbardziej otwartym rynkiem kolejowych przewozów towarowych.

Rumunia jest natomiast najgorsza, jeśli chodzi o liczbę wypadków śmiertelnych na drogach. A Grecja ma najniższy poziom elektryfikacji kolei, co jest oczywiście negatywne dla środowiska.

KE przygotowała tę tabelę pierwszy raz, trudno więc ocenić postęp w poszczególnych państwach. Tabela ma umożliwić porównanie krajów członkowskich, a także pokazać im, gdzie wymagana jest poprawa.

Polska ma szansę na dogonienie przynajmniej środka stawki dzięki ogromnym pieniądzom unijnym. W latach 2014–2020 dostaniemy z budżetu UE blisko 26 mld euro, zarówno z koperty narodowej w polityce regionalnej, jak i z instrumentu „Łącząc Europę", który może być wykorzystywany na budowanie ponadgranicznych łączników transportowych.

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama