Reklama
Rozwiń

KE da 20 mln euro na terminal pasażerski lotniska w Gdańsku

Komisja Europejska dofinansuje 20,2 mln euro budowę drugiego terminalu pasażerskiego lotniska w Gdańsku. KE zatwierdziła też 62,8 mln euro na modernizację toru wodnego do portów w Świnoujściu i Szczecinie.

Publikacja: 30.04.2014 15:08

Jak podkreśla KE w komunikacie, lotnisko w Gdańsku jest jedynym międzynarodowym portem regionalnym w województwie pomorskim, a unijna inwestycja przyczyniła się do zwiększenia zdolności obsługi ruchu pasażerskiego poprzez uruchamianie nowych połączeń lotniczych. Projekt został ukończony w 2012 roku i lotnisko jest teraz w stanie odbierać do 5 mln pasażerów rocznie.

"Rozbudowa lotniska w Gdańsku będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy województwa pomorskiego. Poprzez umożliwienie większego ruchu pasażerskiego, ta inwestycja ułatwi dalszy rozwój trójmiasta (...) i poprawi jakość życia wielu Polaków. Uczyni też województwo nawet jeszcze bardziej atrakcyjnym dla turystów i biznesu" - oświadczył komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn.

Podkreślił, że gdański port jest częścią priorytetowej sieci transportowej TEN-T, która ma poprawić funkcjonowanie wewnętrznego rynku UE, który "jest tak dużą korzyścią dla Polski, od kiedy przystąpiła do UE 10 lat temu".

Inwestycja była realizowana w ramach programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko i została dofinansowana z unijnego Funduszu Spójności. Koszt inwestycji to 57,4 mln euro, z czego UE dofinansowuje 20,2 mln euro.

Ponadto w środę Komisja zatwierdziła inwestycję rzędu 62,8 mln euro z Funduszu Spójności na modernizację toru wodnego do portów w Świnoujściu i Szczecinie. Projekt przewiduje modernizację wałów wschodniego i zachodniego brzegu toru na długości 8 km (4 km na Kanale Mielińskim i 4 km w północnej części Kanału Piastowskiego).

Reklama
Reklama

Całkowity koszt inwestycji to 79,7 mln euro, z czego UE sfinansuje 62,8 mln euro; projekt ma być zrealizowany do czerwca 2015 r.

Zatwierdzony projekt jest kontynuacją pierwszego etapu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin, który został sfinansowany wyłącznie przez Polskę w latach 2000-2004. Trzeci etap modernizacji planowany jest na lata 2014-2020. Będzie on polegał na pogłębieniu toru wodnego do głębokości 12,5 m wzdłuż całej jego długości od Świnoujścia do Szczecina.

Jak podkreśla KE w komunikacie, lotnisko w Gdańsku jest jedynym międzynarodowym portem regionalnym w województwie pomorskim, a unijna inwestycja przyczyniła się do zwiększenia zdolności obsługi ruchu pasażerskiego poprzez uruchamianie nowych połączeń lotniczych. Projekt został ukończony w 2012 roku i lotnisko jest teraz w stanie odbierać do 5 mln pasażerów rocznie.

"Rozbudowa lotniska w Gdańsku będzie miała pozytywny wpływ na rozwój gospodarczy województwa pomorskiego. Poprzez umożliwienie większego ruchu pasażerskiego, ta inwestycja ułatwi dalszy rozwój trójmiasta (...) i poprawi jakość życia wielu Polaków. Uczyni też województwo nawet jeszcze bardziej atrakcyjnym dla turystów i biznesu" - oświadczył komisarz UE ds. polityki regionalnej Johannes Hahn.

Reklama
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Biznes
Polskie start-upy bez pieniędzy, odbudowa Ukrainy i współpraca Paryża z Londynem
Biznes
Pepco więcej sprzedaje i rusza ze skupem akcji
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama