Reklama
Rozwiń
Reklama

Rośnie sprzedaż drogich samochodów

Prezes Fiata Chryslera Sergio Marchionne przedstawił plany koncernu na najbliższe lata.

Publikacja: 07.05.2014 12:56

Rośnie sprzedaż drogich samochodów

Foto: Bloomberg

Fiat Chrysler stawia na dwie marki: Jeepa i Alfę Romeo, które mają pozwolić koncernowi na dołączenie do światowej czołówki – wynika z planu, jaki w nocy z wtorku na środę miał prezentować w Auburn Hills pod Detroit szef koncernu Sergio Marchionne.

Rynek, na którym koncern ma być szczególnie aktywny, to Chiny. To one mają pomóc Fiatowi Chryslerowi sprzedać 6 mln aut w roku 2018.

Koszty nowej strategii

Koszty finansowania takiej strategii analitycy rynku oceniają na przynajmniej 13 miliardów dolarów rocznie. To łączne wydatki na marketing, nowe oprzyrządowanie, nowe podwozia, silniki. Zdaniem Maxa Warburtona, analityka Sanforda C. Bernsteina, Marchionne nie ma wielkiego wyboru, może być to nowa oferta akcji albo emisja obligacji. Delikatnie sugeruje on, że Włoch być może będzie zmuszony do pozbycia się chociażby części Ferrari.

Nadzieje koncernu na wzrost związane są też z należącą do Fiata marką premium Maserati. Jeśli ta strategia się powiedzie, Fiat Chrysler będzie miał środki na ratowanie samego Fiata.

Plany odbudowy tej marki miały być zaprezentowane także w Auburn Hills. Według przecieków Marchionne będzie chciał zainwestować w tanią markę, czyli najprawdopodobniej w auta produkowane w Serbii, tak aby móc konkurować z Dacią Renaulta, która okazała się takim sukcesem.

Reklama
Reklama

Niewiadome

Ale w żadnych przeciekach nie ma ani słowa o Fiacie 500, który także miał zostać jednym z punktów wsparcia dla przebudowanego koncernu. A jeszcze niedawno wspominano, że gama „pięćsetki" produkowana w Tychach ma być rozbudowywana, bo auto nieźle się sprzedaje.

Nadal nie wiadomo też, czym Fiat zamierza konkurować na rynku masowym z Fordem, Hyundaiem i Toyotą. Bo to w Europie firma ma kłopoty. Straty za ub.r. sięgnęły 520 mln euro, mniej niż rok wcześniej (737 mln) m.in. dzięki zyskowi tyskiej fabryki. Europa pozostaje największym bólem głowy dla Marchionnego. O ile fabryki w USA pracują na pełnych obrotach, o tyle włoskie i polska nadal mają wolne moce.

Jednocześnie choć umocnienie pozycji Jeepa na rynkach międzynarodowych oceniane jest przez analityków jako trafione w dziesiątkę, bo jest i produkt, i potencjał, to jako dość ryzykowne oceniają stawianie na Alfę Romeo. To auto teraz w wersjach SUV i limuzyna z napędem na cztery koła, z silnikami Ferrari pod maską, ma konkurować z BMW, Mercedesem i Audi. I co w takim razie będzie z MiTo i Giuliettą, które stanowiły 99 proc. sprzedaży? W każdym razie na początek Alfa ma wejść do sieci sprzedaży Jeepa. Ożywienie tej marki jest zresztą kluczowym punktem planu Marchionnego dla Fiata Chryslera.

Zaskoczeniem było, że spotkanie Marchionnego z inwestorami nastąpiło w Auburn Hills. – Wyjaśnienie jest proste – mówi Luca Cifferi, szef publikacji motoryzacyjnej „Automotive News". – Marchionne pojawia się tam, gdzie są pieniądze, a środki finansowe dla Fiata Chryslera są raczej w Nowym Jorku niż w Mediolanie. Tym bardziej że znacznie taniej jest pozyskiwać pieniądze wtedy, gdy firma jest na giełdzie nowojorskiej, a nie we Włoszech.

Fiat Chrysler stawia na dwie marki: Jeepa i Alfę Romeo, które mają pozwolić koncernowi na dołączenie do światowej czołówki – wynika z planu, jaki w nocy z wtorku na środę miał prezentować w Auburn Hills pod Detroit szef koncernu Sergio Marchionne.

Rynek, na którym koncern ma być szczególnie aktywny, to Chiny. To one mają pomóc Fiatowi Chryslerowi sprzedać 6 mln aut w roku 2018.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Reklama
Biznes
Miliardy dla startupów, UE uderza w eksport Chin i walka z korupcją w Kijowie
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Biznes
Afera korupcyjna na Ukrainie, tania energia, Pekin puszcza oko do Madrytu
Biznes
Sebastian Kondracki: Bielik AI ma już milion pobrań. I w żadnym wypadku nie jest na sprzedaż
Patronat Rzeczpospolitej
Samodzielność to nowa waluta przyszłości
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Pożyczki z SAFE zagrożone, odwet Brukseli na Chinach i zwolnienie z relokacji
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama