Ruch 5 Gwiazd mimo gróźb skłonny do kompromisu z Atlantią

Populistyczne ugrupowanie, partner prawicowej Ligi we włoskim rządzie grozi od prawie roku, że odbierze operatorowi autostrad Atlantii koncesję po katastrofie w Genui, ale według informatorów Reutera jest skłonne porozumieć się co do zmian w długoletniej umowie

Aktualizacja: 04.07.2019 18:15 Publikacja: 04.07.2019 17:43

Ruch 5 Gwiazd mimo gróźb skłonny do kompromisu z Atlantią

Foto: Bloomberg

Zamiast wypowiadać umowę, która obowiązuje do 2038 r., co mogłoby stworzyć konieczność wypłaty przez skarb państwa dużego odszkodowania operatorowi autostrad, Ruch 5 Gwiazd rozważa możliwość przedstawienia Atlantii listy postulatów, w tym  znacznego obniżenia stawek myta - podały dwie osoby z tego ugrupowania.

Niektórzy analitycy oceniają, że wypowiedzenie umowy mogłoby kosztować władze w Rzymie nawet 24 mld euro, choć rząd twierdzi, że nie zapłaci nic, jeśli potrafi wykazać zaniedbania operatora. Koncesja na eksploatację autostrad będąca w posiadaniu Autostrade per l'Italia należącej do Atlantii zapewnia jedną trzecią zysku operacyjnego grupy.

Przywódca Ruchu, Luigi Di Maio zarzucił koalicyjnemu partnerowi, Lidze zbytnią uległość wobec Atlantii po tragedii w Genui, gdy zginęły 43 osoby. Powtarzał groźby wobec firmy należącej do rodziny Benettonów, aby wywierać na nią presję, aby zgodziła się na przedstawione jej postulaty.

- Di Maio nie jest wariatem. To oczywiste, że możemy znaleźć rozwiązanie. Mamy oferty do przedstawienia, a w interesie Alitalii jest prowadzenie negocjacji - stwierdziła osoba związana z liderem Ruchu 5 Gwiazd. Rząd szuka nadal inwestora dla narodowego przewoźnika, w grę mogłaby wchodzić Atlantia.

Atlantia cały czas nie przyznaje się do winy, zgodziła się wydać 429 mln euro na odbudowę wiaduktu.

Inny ważny przedstawiciel Ruchu stwierdził, że najważniejszym postulatem byłoby obniżenie stawek myta przez Atlantię. To dałoby natychmiast finansowe korzyści obywatelom, pomogłoby też zwiększyć malejącą popularność tego ugrupowania, które wygrało wybory powszechne w marcu 2018, ale łatwo oddało pole Lidze w majowych wyborach do Parlamentu Europejskiego.

Drogie myto

Opłaty za autostrady we Włoszech należą do największych w Europie, stanowią delikatny temat w kraju chwalącym się jednym z najwyższych na kontynencie wskaźników liczby samochodów na liczbę mieszkańców. Eksperci wyznaczeni przez resort transportu twierdzą, że rząd może jednostronnie wypowiedzieć koncesję   Atlantii, ale mniej ryzykowne byłoby porozumienie.

Di Maio uchylił drzwi dla możliwości rozmów z Atlantią we wtorkowym (2 lipca) wywiadzie dla dziennika "La Repubblica", w którym stwierdził, że jest "gotów znaleźć rozwiązanie, o ile Autostrade zapłaci, a ofiary spotka sprawiedliwość". W późniejszym wpisie na Facebooku powtórzył jednak, że istnieją wszelkie warunki dla jednostronnego odebrania koncesji przez rząd.

Osoba z 5 Gwiazd stwierdziła teraz, że na stole są różne możliwości zapewniające, że Atlantia zapłaci za zdaniem tej partii zaniedbanie i zaoferuje korzyści podatnikom i zmotoryzowanym. Sytuację  komplikuje różnica stanowisk Ruchu i Ligi, mniej wrogiej wobec Atlantii, a także różne stanowiska w samym Ruchu. Jeden z bardziej popularnych polityków, Alessandro Di Battista, uważany za przyszłego rywala Di Maio jest szczególnym jastrzębiem i nalega,że należy odebrać Atlantii koncesję za wszelką cenę.

Zamiast wypowiadać umowę, która obowiązuje do 2038 r., co mogłoby stworzyć konieczność wypłaty przez skarb państwa dużego odszkodowania operatorowi autostrad, Ruch 5 Gwiazd rozważa możliwość przedstawienia Atlantii listy postulatów, w tym  znacznego obniżenia stawek myta - podały dwie osoby z tego ugrupowania.

Niektórzy analitycy oceniają, że wypowiedzenie umowy mogłoby kosztować władze w Rzymie nawet 24 mld euro, choć rząd twierdzi, że nie zapłaci nic, jeśli potrafi wykazać zaniedbania operatora. Koncesja na eksploatację autostrad będąca w posiadaniu Autostrade per l'Italia należącej do Atlantii zapewnia jedną trzecią zysku operacyjnego grupy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Biznes
Szef PSE: Polska energetyka potrzebuje lepszej koordynacji działań
Biznes
Menedżerowie kluczowych spółek: bilans akcesji do UE jest korzystny
Biznes
Polska po akcesji do UE stała się potęgą w produkcji sprzętu AGD
Biznes
Volkswageny w miejsce polonezów. Polacy mają jednak wciąż mało samochodów
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO