Reklama
Rozwiń
Reklama

Za rok Malaysian Airlines jak nowa

Państwowy inwestor kontrolujący Malaysian Airlines zapowiedział ogłoszenie przez rząd planu restrukturyzacji linii, której sytuacja gwałtownie pogorszyła się po utracie samolotu MH370.

Publikacja: 10.06.2014 16:27

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah, Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę ,że ostateczną decyzję podejmie szczególny udziałowiec, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej  na działalność.

Przewoźnik ponosił straty w ostatnich 3 latach z powodu ostrej konkurencji miejscowej i na długich trasach. w I kwartale miał najgorszy bilans od 2 lat, bo załamała się sprzedaż biletów po utracie 8 marca samolotu lot MH370.

Od tamtej pory akcje MAS staniały o 28 proc., zaufanie inwestorów osłabło wraz ze spadkiem liczby lotów i z powodu niepewności, jak Khazanah i rząd zamierzają ratować przewoźnika. Jego wartość rynkowa stopniała o 85 proc. w  ciągu 5 lat do 3 mld ringgitów (937 mln dolarów), podczas gdy malezyjskiego rynku wzrosła o niemal 80 proc.

Na konferencji Azman stwierdził, że jakikolwiek plan sanacji musi uwzględnić wydajność przewoźnika, konkurencję z jaką ma do czynienia na arenie międzynarodowej i kwestię kierownictwa. Nie wdawał się w szczegóły. Poinformował jedynie, że fundusz zasilił MAS w ostatnich 10 latach sumą ponad 5 mil ringgitów.

Reklama
Reklama

Linia i jej główni udziałowcy prowadzą z bankami rozmowy o strategicznej przebudowie, która może obejmować sprzedaż części udziałów w jednostce technicznej i unowocześnienie starzejącej się floty. Opory silnego związku zawodowego wobec wcześniejszych prób restrukturyzacji przeszkodziły w realizacji planu obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności względem szybko rosnących w siłę tanich linii w rodzaju AirAsia.

Khazanah usiłował w 2012 r. zmniejszyć swój stan posiadania poprzez umowę z AirAsia o zamianie akcjami, ale głównemu związkowi zawodowemu udało się zablokować to posunięcie, pozwalające związać się z linią mającą doświadczenie w agresywnym konkurowaniu.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama