Za rok Malaysian Airlines jak nowa

Państwowy inwestor kontrolujący Malaysian Airlines zapowiedział ogłoszenie przez rząd planu restrukturyzacji linii, której sytuacja gwałtownie pogorszyła się po utracie samolotu MH370.

Publikacja: 10.06.2014 16:27

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah, Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę ,że ostateczną decyzję podejmie szczególny udziałowiec, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej  na działalność.

Przewoźnik ponosił straty w ostatnich 3 latach z powodu ostrej konkurencji miejscowej i na długich trasach. w I kwartale miał najgorszy bilans od 2 lat, bo załamała się sprzedaż biletów po utracie 8 marca samolotu lot MH370.

Od tamtej pory akcje MAS staniały o 28 proc., zaufanie inwestorów osłabło wraz ze spadkiem liczby lotów i z powodu niepewności, jak Khazanah i rząd zamierzają ratować przewoźnika. Jego wartość rynkowa stopniała o 85 proc. w  ciągu 5 lat do 3 mld ringgitów (937 mln dolarów), podczas gdy malezyjskiego rynku wzrosła o niemal 80 proc.

Na konferencji Azman stwierdził, że jakikolwiek plan sanacji musi uwzględnić wydajność przewoźnika, konkurencję z jaką ma do czynienia na arenie międzynarodowej i kwestię kierownictwa. Nie wdawał się w szczegóły. Poinformował jedynie, że fundusz zasilił MAS w ostatnich 10 latach sumą ponad 5 mil ringgitów.

Linia i jej główni udziałowcy prowadzą z bankami rozmowy o strategicznej przebudowie, która może obejmować sprzedaż części udziałów w jednostce technicznej i unowocześnienie starzejącej się floty. Opory silnego związku zawodowego wobec wcześniejszych prób restrukturyzacji przeszkodziły w realizacji planu obniżenia kosztów i zwiększenia konkurencyjności względem szybko rosnących w siłę tanich linii w rodzaju AirAsia.

Khazanah usiłował w 2012 r. zmniejszyć swój stan posiadania poprzez umowę z AirAsia o zamianie akcjami, ale głównemu związkowi zawodowemu udało się zablokować to posunięcie, pozwalające związać się z linią mającą doświadczenie w agresywnym konkurowaniu.

- Malaysian Airlines ma szczególnego udziałowca, którym jest rząd - oświadczył dyrektor generalny funduszu inwestycyjnego Khazanah, Azman Mokhtar, właściciela 69 proc. udziałów.

- Myślę ,że ostateczną decyzję podejmie szczególny udziałowiec, a naszą rolą jest doradzanie, co należy zrobić - dodał na spotkaniu z dziennikarzami na marginesie konferencji inwestycyjnej w Kuala Lumpur. Powiedział, że rządowi bardzo zależy na sformułowaniu planu odrodzenia linii w ciągu roku, bo w tym czasie wyczerpie ona swe zasoby gotówki przewidzianej  na działalność.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku