Reklama
Rozwiń
Reklama

Śmigłowce Sikorsky'ego dla armii USA

Sikorsky Aircraft zdobył kontrakt za 1,28 mld dolarów na opracowanie nowego śmigłowca bojowo-ratunkowego dla lotnictwa USA

Publikacja: 29.06.2014 19:16

Śmigłowce Sikorsky'ego dla armii USA

Foto: Bloomberg

Początkowy kontrakt opiewa na zaprojektowanie, produkcję i dostarczenie czterech śmigłowców bojowo-ratunkowych (CRH) opartych na podstawowym modelu UH-60 Black Hawk. Stanowi zwieńczenie niemal 10 lat bezskutecznych starań lotnictwa wojskowego USA zastąpienie wysłużonej floty śmigłowców ratowniczych HH-60G Pave Hawk.

Dowództwo lotnictwa stwierdziło, że Sikorsky i jego główny dostawca, Lockheed Martin zaproponowali produkt tańszy w eksploatacji o ok. 700 mln dolarów od przewidzianych kosztów.

Sikorsky przyjął z zadowoleniem decyzję o kontrakcie, zauważył, że od 1943 r. produkuje dla sił zbrojnych USA śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze. Prezes Mick Maurer podkreślił, że maszyny ten pozwoliły Air Force „realizować jedną z najważniejszych misji — sprowadzać bezpiecznie do domu zestrzelonych wojskowych".

Dowództwo lotnictwa wojskowego podało, że w misjach ratowniczych na świecie sprowadzono ponad 12 tys. żołnierzy amerykańskich, sił sojuszniczych i innych. Według wiceminister lotnictwa wojskowego, Deborah James, Air Force odgrywa kluczową wolę w ratowaniu personelu wojskowego na świecie, pełni misję zgodną z etosem wojskowym.

Przyznanie kontraktu kończy jeden z trwających najdłużej i najbardziej kontrowersyjnych programów zakupu sprzętu, jakich wojsko próbowało w ostatnich dekadach. — Była to bardzo, bardzo długa droga — przyznał szef działu systemów obronnych i usług w Sikorskym, Sam Mehta.

Reklama
Reklama

Jego firma starała się agresywnie wygrać ten kontrakt świadoma presji budżetowych na Pentagon i spodziewająca się ostrej konkurencji ze strony innych firm. Prace nad wariantami maszyn Black Hawk dadzą firmie istotne oszczędności w łańcuchu zakupów, pozwolą też zmniejszyć koszty.

Lockheed dostarczy systemy do realizacji zleconych misji i specjalne wyposażenie, m.in. czujniki niepogody, systemy obronne i komputery

Nowy kontrakt, który docelowo może wzrosnąć do 7,9 mld dolarów — odrębny od dotyczącego nowego śmigłowca dla prezydenta kraju — zwiększy produkcję Sikorsky'ego od 2019 r., choć firma ma nadal do czynienia z bezpośrednimi wyzwaniami z powodu zmniejszania wydatków wojskowych.

Firmę bardzo ucieszyła wcześniejsza wiadomość, że Pentagon zaaprobował sprzedaż Meksykowi śmigłowce Black Hawk za 225 mln dolarów, producent szuka dalszych podobnych zamówień.

Lotnictwo wojskowe zamówiło w 2006 u Boeinga 141 śmigłowców opartych na dwurotorowym CH-47 Chinook, ale tamten kontrakt został natychmiast oprotestowany przez obu przegranych, Sikorsky'ego i Lockheeda Martina, a później anulowany przez ówczesnego ministra obrony Roberta Gatesa.

Air Force wznowiło program zakupu w 2012 r. ale Boeing, Northrop Grumman i Airbus wycofały się z rywalizacji twierdząc, że organizator nagiął wymogi, aby ułatwić wygraną Sikorsky'emu.

Biznes
Przełomowy wyrok w Delaware. Elon Musk odzyskuje miliardy
Biznes
Brytyjczycy sprzedają światłowody w Polsce. Orange i APG przejmą Nexerę
Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama