Reklama
Rozwiń
Reklama

Rynek serów warty ponad 5 mld zł

Firmy walczą o udziały w polskim rynku serów wartym już ponad 5 mld zł. Szanse na zyski widzą także za granicą.

Publikacja: 17.07.2014 11:31

Rynek serów warty ponad 5 mld zł

Foto: Fotorzepa, Dariusz Gorajski Dariusz Gorajski

– Je­sie­nią przy­szłe­go ro­ku po­win­na ru­szyć pro­duk­cja w na­szej no­wej se­row­ni w Lidz­bar­ku War­miń­skim. Bę­dzie ona w sta­nie wy­two­rzyć 80 ton se­rów na do­bę – mó­wi „Rz" An­drzej Gra­bow­ski, współ­wła­ści­ciel gru­py Po­lm­lek.

Inwestycja ma kosz­to­wać po­nad 70 mln zł. Nie li­cząc tej se­row­ni, Po­lm­lek wy­da w Lidz­bar­ku 150 mln zł, współpracując z War­miń­sko-Ma­zur­ską Spe­cjal­ną Stre­fą Eko­no­micz­ną.

Ape­tyt na rosnące zy­ski z se­rów ma też Spo­mlek.

– W cią­gu kil­ku lat za­mie­rza­my zo­stać naj­więk­szym pol­skim pro­du­cen­tem se­rów doj­rze­wa­ją­cych. Chce­my to osią­gnąć za­rów­no po­przez przy­łą­cze­nia in­nych spół­dziel­ni, jak i roz­wój or­ga­nicz­ny – za­po­wia­da Edward Baj­ko, pre­zes Spo­mle­ku.

Cen­trum pro­duk­cji se­rów tej firmy sta­je się Okrę­go­wa Spół­dziel­nia Mle­czar­ska w Choj­nicach, któ­rą Spomlek prze­jął w ubie­głym ro­ku. W la­tach 2014–2015 zainwestuje tam 21 mln zł.

Reklama
Reklama

Kra­jo­wy ry­nek se­rów jest ła­ko­mym ką­skiem, bo wy­da­je­my na nie już po­nad 5 mld zł rocznie. Co wię­cej – jak po­da­je fir­ma Ho­chland Pol­ska – war­tość sprze­da­ży ro­śnie nie­co szyb­ciej niż jej wiel­kość. To m.in. za­słu­ga na­szej otwar­to­ści na no­wo­ści.

– Do wzro­stu przy­czy­nia­ją się nie tyl­ko zna­ne i lu­bia­ne se­ry żół­te i kre­mo­we, ale także wciąż jeszcze no­we na na­szym ryn­ku moz­za­rel­la, fe­ta i se­ry ple­śnio­we – ocenia Piotr Na­gal­ski, dy­rek­tor mar­ke­tin­gu Ho­chland Pol­ska.

Sprze­daż se­rów ma szan­se na­dal ro­snąć, bo ich spo­ży­cie jest u nas niższe niż w Eu­ro­pie Za­chod­niej. We­dług Eu­ro­mo­ni­tor In­ter­na­tio­nal w 2015 r. sta­ty­stycz­ny Polak zje 7,4 kg se­rów, wo­bec 7,2 kg w tym ro­ku. Dla po­rów­na­nia: we Fran­cji, Fin­lan­dii, Nor­we­gii kon­sump­cja per ca­pi­ta jest po­nad dwa ra­zy wyższa.

Wal­de­mar Broś, pre­zes Kra­jo­we­go Związ­ku Spół­dziel­ni Mle­czar­skich, uważa, że spo­ży­cie w kra­ju jest wciąż zbyt ma­łe, aby uza­sad­nić ko­lej­ne in­we­sty­cje w se­ro­war­nie.

– Ko­niecz­ny jest roz­wój eks­por­tu polskich se­rów – uważa Broś. – Szan­se na dalsze jego zwiększanie da­ją głównie roz­wi­jające się ryn­ki Azji i Afry­ki.

W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2014 r. eksport serów zwiększył się o 6 proc.

Biznes
Biznes potrzebuje imigrantów, Shein pod ostrzałem Francji, Trump pomnaża majątek
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Biznes
Zachodnie koncerny znów rejestrują swoje marki w Rosji. Dlaczego to robią?
Biznes
Miało być bezpiecznie, będzie oszczędnie. Rząd majstruje przy cyberbezpieczeństwie
Biznes
Google inwestuje w Niemczech. Dobra wiadomość dla niemieckiego rządu
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Biznes
Nowy cel klimatyczny UE, obniżka stóp i kłopoty handlu
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama