Rośnie sprzedaż jabłek i cydru

W Polsce szybko rośnie sprzedaż jabłek i cydru, ?choć sieci dopiero zaczynają specjalne akcje zainspirowane internetową kampanią społeczną.

Publikacja: 08.08.2014 09:08

Rośnie sprzedaż jabłek i cydru

Foto: materiały prasowe

Gołym okiem widać zmiany w sklepach, odkąd rozwinęła się w polskim internecie oddolna akcja, by jeść polskie owoce, skoro nie chce ich kupować Rosja (embargo na nie działa już od 1 sierpnia). Cydr nagle pojawił się w wielu sieciach w najbardziej eksponowanych miejscach, a to dopiero początek.

Na promocję jabłek postawił Lidl, który po starcie akcji #jedzjabłka zauważył wzrost ich sprzedaży. Firma wczoraj rozpoczęła także specjalną promocję – z jej powodu zamówiła kilka razy więcej jabłek niż zwykle. – Cena będzie niższa o 25 proc. Przygotowaliśmy spoty reklamowe radiowe i telewizyjne, przez które będziemy zachęcać do jedzenia polskich jabłek – mówi Patrycja Kamińska z biura prasowego Lidl Polska.

Owoce chce też promować Carrefour. – Kilka dni temu wysłaliśmy m.in. do współpracujących z nami dostawców pismo, w którym deklarujemy możliwość odbioru większych niż dotychczas ilości jabłek i wsparcia w ich promocji w naszych sklepach – opowiada Robert Noceń, dyrektor ds. eksploatacji hipermarketów Carrefour Polska. – Znając doskonałe walory polskich jabłek i ich ogromną popularność na całym świecie, podjęliśmy działania mające zwiększyć ich eksport na inne rynki w Europie – dodaje, nie podając jednak szczegółów.

W Almie sprzedaż jabłek wzrosła 39 proc., co jest także efektem niższych niż rok temu cen. Zdaniem firmy sama akcja #jedzjabłka mogła spowodować 10–15-proc. wzrost. – Również przyłączamy się do akcji i na przełomie sierpnia i września planujemy akcję promocyjną jabłek – mówi Krzysztof Woch, specjalista ds. zakupu w Alma Market.

Inne sieci handlowe przynajmniej na razie nie planują podobnych akcji, choć efekty niespodziewanej akcji społecznej #jedzjabłka już widać. – Cydr w tym roku sprzedaje się coraz lepiej, ale teraz widzimy wzrosty nawet kilkakrotne – mówi szef sieci supermarketów. Producenci cydru zaznaczają, że efekty większego popytu zauważą z opóźnieniem, gdy sklepy pozbędą się zapasów. Już teraz jednak obserwują wzrost zainteresowania swoimi markami wśród internautów. – Widać je po licznych pozytywnych komentarzach – mówi Ewelina Szkodzińska-Petrini z firmy winiarskiej Jantoń. Rozgłos cydrowi się przyda, ponieważ nie można ich reklamować.

Rodzimy handel czeka na ruch ze strony producentów. – Oczekujemy na zdecydowaną aktywność producentów w kreowaniu wśród konsumentów mody na konsumpcję jabłek lub ich przetworów – mówi Waldemar Mirocha, prezes GH PL Plus, grupy zakupowej, do której należą sieci Piotr i Paweł, Topaz i Polomarket.

Badanie poświęcone jabłkom przeprowadziła firma ARC Rynek i Opinia. Wynika z niego, że w ciągu ostatniego roku jadło je 94 proc. Polaków. Dla producentów cydru dobrą informacją jest także deklarowana przez aż 80 proc. ankietowanych znajomość tego napoju. Tylko 32 proc. twierdzi, że choć raz w ciągu roku go spróbowało.

Polska, trzeci producent jabłek na świecie, nie mogła dotychczas pochwalić się dużym spożyciem tych owoców. Według ostatnich danych FAO przeciętny Polak zjadł w 2011 r. 17,2 kg jabłek i przetworów. Średnia dla UE przekraczała wówczas 18 kg. Liderami z ponad 53 kg per capita byli Austriacy.

Gołym okiem widać zmiany w sklepach, odkąd rozwinęła się w polskim internecie oddolna akcja, by jeść polskie owoce, skoro nie chce ich kupować Rosja (embargo na nie działa już od 1 sierpnia). Cydr nagle pojawił się w wielu sieciach w najbardziej eksponowanych miejscach, a to dopiero początek.

Na promocję jabłek postawił Lidl, który po starcie akcji #jedzjabłka zauważył wzrost ich sprzedaży. Firma wczoraj rozpoczęła także specjalną promocję – z jej powodu zamówiła kilka razy więcej jabłek niż zwykle. – Cena będzie niższa o 25 proc. Przygotowaliśmy spoty reklamowe radiowe i telewizyjne, przez które będziemy zachęcać do jedzenia polskich jabłek – mówi Patrycja Kamińska z biura prasowego Lidl Polska.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej