4You Airlines: Niepewna przyszłość nowej linii lotniczej

Przewoźnik nie ma licencji ani certyfikatów, ale już sprzedaje bilety.

Publikacja: 26.08.2014 05:00

4You Airlines

4You Airlines

Foto: materiały prasowe

Dla jednych wejście na rynek przewoźnika 4You Airlines to szansa na tanie podróżowanie. Dla innych – obawa o powtórkę z OLT Express i to, że pasażerowie zostaną na ziemi. Na 4You, który jeszcze nie ma licencji ani certyfikatów, zarobił już Eurolot. Udzielił mu swojego kodu K2. Bez kodu żadna linia nie może latać, każda ma swój (np. LOT ma LO). Z K2 mogą korzystać samoloty wynajęte przez 4You od ukraińskiego Yan Air.

– Zarabiamy na każdej godzinie latania w ramach rejsów czarterowych na potrzeby 4You i Alfa Star – mówi „Rz" Karolina Bursa, rzeczniczka Eurolotu.

Sęk w tym, że umowa 4You z Eurolotem wygasa z końcem sierpnia. Co potem? – Certyfikat AOC (potwierdzający zdolność linii do bezpiecznego przewożenia pasażerów – red.) może zostać wydany po spełnieniu przez spółkę wymagań określonych prawem po zakończeniu audytu i usunięciu wszystkich nieprawidłowości – mówi Marta Chylińska, rzeczniczka Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC).

Wiadomo jednak, że – jak podał Pasazer.com, największy polski portal tej branży – ULC ma zastrzeżenia co do sposobu sprzedaży biletów 4You Airlines. ULC zakwestionował także brak regulaminu przewozu lotniczego. Prezes urzędu zwrócił się do 4You o wypełnienie wymogów.

Dotrwać do listopada

– W ogóle nie wiadomo, czy przewoźnik będzie gdzieś latał we wrześniu – mówi Paweł Cybulak, szef Pasazer.com. – Koszty stałe tej linii są niskie. Samoloty są w leasingu, a załogi zatrudnione przez agencję. Trudno więc powiedzieć, na czym spółka chce zarabiać przez dwa miesiące do rozpoczęcia regularnych lotów (czyli do listopada – red.). Może poszuka innych kontraktów czarterowych albo ograniczy działalność do minimum, licząc na dotrwanie do listopada. I trudno przewidzieć, czy loty ruszą w listopadzie – dodaje.

Aby uzyskać koncesję przewoźnika, 4You musi wykazać, że ma fundusze na trzymiesięczną działalność bez przychodów. To wymogi ULC.

– 600 tys. zł (kapitał 4You – red.) starczy na pokrycie kosztów trzech dni operacji przy założeniu, że linia będzie dysponowała własnymi samolotami. A nadal nie wiadomo, czy i jakimi maszynami będzie dysponowało 4You – mówi Krzysztof Moczulski, analityk rynku lotniczego.

Przy tym, jak wyjaśnił Michał Mikołajczak wiceprezes linii, pasażerowie nie kupują biletu lotniczego, ale usługę „trampingową" od cypryjskiego touroperatora. Takich biletów 4You sprzedał według Mikołajczaka kilkanaście tysięcy, co oznacza, że firma ściągnęła z rynku więcej, niż wynosi jej kapitał.

Ukraiński przewoźnik

4You chce mieć dwie bazy: w Łodzi i Warszawie. Oba lotniska mocno promują nowego przewoźnika. W przypadku łódzkiego to zrozumiałe, bo ta sama osoba – Mariusz Jachimek – jest szefem jego marketingu i (jako prywatna firma) odpowiada za marketing w 4You. Nie można z nim rozmawiać, bo poleciał do Ryanaira. Rzeczniczka portu Ewa Bieńkowska uważa, że kierunki, jakie oferuje z Łodzi 4You, są „fantastyczne": Mediolan, Paryż, Girona pod Barceloną, Edynburg, Rzym, Tel Awiw, Dortmund i Bruksela.

Ukraińska linia Yan Air, której maszyny wykorzystuje 4You, powstała w 2013 r. i miała latać z Kijowa do Kiszyniowa, potem także po Ukrainie. Konflikt w tym kraju pokrzyżował plany.

Właścicielem linii jest rosyjski biznesmen Aleksandr Janczuk, który z Rosjanami Jewgienijem Chrapowem i Peterem Iwanikiem założyli Eastok Avia w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Kiedy Chrapow został zamordowany, Janczuka skazał na śmierć sąd w Szarży. Udało mu się wyjechać z emiratu.

Dla jednych wejście na rynek przewoźnika 4You Airlines to szansa na tanie podróżowanie. Dla innych – obawa o powtórkę z OLT Express i to, że pasażerowie zostaną na ziemi. Na 4You, który jeszcze nie ma licencji ani certyfikatów, zarobił już Eurolot. Udzielił mu swojego kodu K2. Bez kodu żadna linia nie może latać, każda ma swój (np. LOT ma LO). Z K2 mogą korzystać samoloty wynajęte przez 4You od ukraińskiego Yan Air.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki