Corsa E dla każdego

Opel pokazał w Paryżu Corsę piątej generacji, która wraz z Astrą i Insignią stanowi trzon oferty filii GM i jest dużym konkurentem w segmencie B. W Europie, takie w Polsce jest już w sprzedaży, dostawy nastąpią na początku 2015 r.

Publikacja: 26.10.2014 08:19

Opel Corsa na targach motoryzacyjnych w Paryżu

Opel Corsa na targach motoryzacyjnych w Paryżu

Foto: Bloomberg

To już piąta wersja samochodu, który pojawił się na rynku w 1982 r. Pierwsza wersja A o prostym męskim wyglądzie rozeszła się w 3,1 mln sztuk. Wersja B z 1993 r. unowocześniona (pojawił się silnik 3-cylindrowy 1,0, ABS, katalizator, poduszki) zyskała łagodniejszą linią popularność także wśród kobiet; w Europie sprzedano 4 mln tych aut. W 2000 r. trafiła na rynek Corsa C, z fiatowskim silnikiem wysokoprężnym 1,2 l, poddana liftingowi 3 lata później. Kupiono 2,5 mln tych samochodów. Czwarta generacja auta z 2006 r. opracowana w czasach współpracy z Fiatem miała płytę Grande Punto i jak poprzednia korzystała z wielu włoskich silników. Przeszła 2 liftingi. Do pojawienia się najnowszej wersji sprzedano ich 3 mln. Od początku Opel sprzedał 12,4 mln tych samochodów.

Corsa zapewnia teraz ponad jedną czwartą sprzedaży Opla. Wraz z Astrą i Insignią tworzy zasadniczą ofertę firmy z Rüsselsheim. Uzupełniają ją Karl (entry model w 2015 r.), miejski Adam, kompakt Meriva i kompaktowy SUV Mokka. Opel przygotowuje prawdziwą ofensywę — do 2018 r. 27 nowych samochodów i 17 silników. Jak zapewniają szefowie, do 2016 r. ma firma ma dojść do równowagi.

Corsa (3- i 5-drzwiowa) jest czwartym najbardziej popularnym małym samochodem w Europie Zachodniej, w Niemczech i W. Brytanii jest na drugim miejscu. W Polsce po 9 miesiącach była liderem w sprzedaży indywidualnej.

Produkcja auta piątej generacji rozpocznie się pod koniec roku w Eisenach i w Saragossie.

Wiceprezes Opla ds. informacji i kontaktów z mediami, Johan Willems jest ostrożny w prognozach, bo Europę nadal nęka kryzys. Uchylił się od odpowiedzi na pytanie o spodziewaną sprzedaż tego samochodu w pełnym roku. Chciałby, aby była jak największa. Podobnie z typowanym klientem — powinni kupować go wszyscy, w tym w połowie kobiety.

J. Willems wolał być ostrożny, ale Corsa E ma doskonały start. — Klienci dobrze nie obejrzeli jej, nie mieli okazji przejechać się na próbę, a dotąd złożyli już 30 tys. zamówień — ogłosił wiceprezes ds. sprzedały i obsługi posprzedażnej, Peter Christian Küspert.

Podrasowana sylwetka

Auto może podobać się. Projektanci połączyli jego dynamiczną sylwetkę z opływowymi i starannie nakreślonymi konturami oraz detalami charakterystycznymi dla Opla. Nowy przód to reflektory w kształcie skrzydeł z LED-owymi światłami do jazdy dziennej oraz trapezowaty grill z chromowaną listwą i logo marki. Z tyłu szerokie, wypukłe (jak w nowej Hondzie Civic) światła poszerzają samochód i zachodzą na boki nadwozia, podkreślając muskularność sylwetki. Mimo kompaktowej długości (4,02 m) auto zapewnia wygodę dla pięciu osób w obu wersjach nadwozia: rodzinnej 5-drzwiowej i 3-drzwiowej — dynamicznej, o bardziej sportowym charakterze.

Silniki

Corsa E jest oferowana z dwoma nowymi silnikami benzynowymi z turbodoładowaniem.

Pierwszy 3-cylindrowy 1,0 Ecotec Direct Injection Turbo, wprowadzony wcześniej w Oplu Adam, został opracowany przez Niemców i wprowadza nową normę w tej klasie samochodów. Silnik całkowicie z aluminium o mocy 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM, stop&start, spełnia normę Euro 6 emisji spalin, słabszy spala tylko 4,3 l/100 km w cyklu mieszanym i emituje 100 g/km CO2. W obu odmianach pracuje cicho, z małymi wibracjami, zapewniając duży komfort jazdy. Nowością w tym silniku jest wałek wyrównoważający obracający się w kierunku przeciwnym do obrotów wału korbowego.

Drugą nowością jest turbodoładowany silnik 1,4 o mocy 74 kW/100 KM, z momentem obrotowym 200 Nm przy 1850–3500 obr/min. To najwyższa wartość momentu w obecnych jednostkach Corsy. Gamę uzupełniają silniki 1,2 i 1,4; oba spełniają normę Euro 6.

Silniki wysokoprężne to zmodyfikowane jednostki 1,3 CDTI o mocy 55 kW/75 KM i 70 kW/95 KM, spełniające normę Euro 6. Najoszczędniejsza wersja Corsy — z dieslem o mocy 70 kW/95 KM, 5-stopniową skrzynią biegów i systemem odzyskiwania energii hamowania — pozwala zredukować emisję CO2 do 85 g/km i zużycie paliwa do 3,2 l na 100 km w cyklu mieszanym.

Silniki 1,0 Ecotec współpracują z nową 6-stopniową ręczną skrzynią biegów BVM6, o niskim tarciu wewnętrznym i precyzji zmiany biegów. Producent oferuje też nową 6-stopniową skrzynię automatyczną BVA6, która zapewnia wyższy poziom luksusu w segmencie małych samochodów. Dodatkowa nowa generacja zautomatyzowanych skrzyń Easytronic 3.0 zapewnia w kombinacji z 90-konnym silnikiem benzynowym 1,4 spalanie 4,7 l na 100 km i emisję 110 g/km CO2.

Podwozie

W podwoziu nie ma żadnego elementu z poprzedniej wersji tego auta. Obniżono jego środek ciężkości o 5 mm, usztywniono ramę pomocniczą i wprowadzono nową geometrię zawieszenia, co zwiększyło stabilność toru jazdy, zmniejszyło kołysanie. Całkowicie nowa instalacja elektryczna zapewnia sprawniejsze współdziałanie poszczególnych układów, zwiększając przyjemność i komfort prowadzenia auta.

Wnętrze kabiny

Centralnymi elementami deski rozdzielczej są atrakcyjny panel instrumentów i zestaw wskaźników. Kolorowy wyświetlacz dotykowy o przekątnej 7 cali systemu multimedialnego IntelliLink (w opcji) umieszczono w konsoli centralnej, skąd jest dobre widoczny. System jest kompatybilny z urządzeniami firmy Apple, z systemem Android, USB i innymi, pozwala korzystać z nawigacji i radia internetowego.

Nowości

W nowej Corsie wprowadzono różne systemy wspomagające kierowcę. Tryb City (przycisk) dostępny w wyposażeniu standardowym (z wyjątkiem wersji z kamerą Opel Eye) zwiększa siłę wspomagania układu kierowniczego przy małych prędkościach, co ułatwia manewry na zatłoczonych ulicach. Do wyposażenia standardowego należy również system ułatwiający ruszanie na wzniesieniu (2 sekundy).

Zaawansowany asystent parkowania rozpoznaje wolne miejsce na parkingu i automatycznie parkuje pojazd, kierowca nie dotyka kierownicy. Ponadto ostrzega o obecności innego pojazdu w martwym polu, a ultradźwiękowe czujniki informują kierowcę o zagrożeniu kolizją również podczas zmiany pasa ruchu: w lusterku bocznym z odpowiedniej strony zapala się ostrzegawcza dioda.

Dodatkowo nowości to przednia kamera Opel Eye drugiej generacji z funkcją rozpoznawania znaków drogowych, asystent pasa ruchu, asystent świateł drogowych, układ monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu i system ostrzegający o zagrożeniu kolizją czołową, kamera cofania, system kontroli ciśnienia w oponach, reflektory biksenonowe z doświetlaniem zakrętów.

Ocena jazdy

Trudno nie zgodzić się z opinią prezesa Opla, Karla-Thomasa Neumanna, że wrażenia z jazdy nową Corsą pozytywnie zaskoczą każdego. Samochód zwłaszcza z silnikiem 1,0 115-konnym jest bardzo żwawy przy ruszaniu, na małych prędkościach i krętych drogach. W górach lepiej zachowuje się jednak 4-cylindrowy 1,4 turbo, także przy przyspieszaniu na większych prędkościach.

Samochód jest rzeczywiście doskonale wyciszony, ręczna skrzyniabiegów pracuje płynnie, dźwignia ma mały skok, z przodu kabiny jest dość miejsca, z tyłu nieco mniej, widoczność z przodu i z tyłu dobra. Dodatkową przyjemność sprawiają nowoczesna elegancka deska rozdzielcza wysłana miękkim tworzywem, widać też zdecydowaną poprawę jakości wykończenia wnętrza, z elementami o różnych kolorach. W drzwiach znajdują się schowki na drobne przedmioty i butelkę z napojem. Co do zużycia paliwa, muszę wierzyć producentowi, bo w dość krótkim teście trudno to ocenić. Nowe silniki powinny jednak zapewnić oszczędne spalanie. Samochód wyraźnie wyszlachetniał, więc Opel może liczyć na dalszą dobrą passę Corsy.

W Polsce samochód jest oferowany w 4 poziomach wyposażenia: Essentia, Enjoy, Color Edition i Cosmo w cenie 40 800 — 71 150 zł wersja 3-drzwiowa i 42 100 — 72 450 zł wersja 5-drzwiowa.

Opel Corsa 1,0 Ecotec 115 turbo, wersja 5-drzwiowa

Dane techniczne

Silnik: 1,0 Ecotec, o pojemności 998 ccm, rzędowy 3-cylindrowy rzędowy, 12-zaworowy z turbodoładowaniem

Moc maks.: 85 kW/115 koni przy 5200 obr/min

Maks. moment obrotowy: 170 Nm przy 1800 obr/min

Maks. prędkość: 195 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,3 sek

Zużycie paliwa: średnie 5,0 (6,1/5,0/4,3 l/100 km) — dane producenta. Wersja 3-drzwiowa: 4,9/6/4,3 l/100 km

Zbiornik paliwa: 45 l

Emisja CO2: 117 — 115 g/100 km, norma Euro 6

Cena: od 40 800 zł

Gwarancja: 2 lata

Konkurenci: Dacia Sandero, Ford Fiesta, Peugeot 208, Skoda Fabia, Toyota Yaris, VW Polo

Werdykt

Plusy:

+ dopracowana karoseria, nowoczesna deska rozdzielcza

+ starannie wykończone wnętrze

+ nowy silnik 1,0 turbo

Minusy:

- elektryczny hamulec parkowania

- tandetna antena radiowa

To już piąta wersja samochodu, który pojawił się na rynku w 1982 r. Pierwsza wersja A o prostym męskim wyglądzie rozeszła się w 3,1 mln sztuk. Wersja B z 1993 r. unowocześniona (pojawił się silnik 3-cylindrowy 1,0, ABS, katalizator, poduszki) zyskała łagodniejszą linią popularność także wśród kobiet; w Europie sprzedano 4 mln tych aut. W 2000 r. trafiła na rynek Corsa C, z fiatowskim silnikiem wysokoprężnym 1,2 l, poddana liftingowi 3 lata później. Kupiono 2,5 mln tych samochodów. Czwarta generacja auta z 2006 r. opracowana w czasach współpracy z Fiatem miała płytę Grande Punto i jak poprzednia korzystała z wielu włoskich silników. Przeszła 2 liftingi. Do pojawienia się najnowszej wersji sprzedano ich 3 mln. Od początku Opel sprzedał 12,4 mln tych samochodów.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca