Tani cukier szkodzi zyskom cukrowni

Koniec hossy w branży cukrowniczej. Ten rok, po raz pierwszy od sześciu lat, może zakończyć pod kreską.

Publikacja: 03.11.2014 05:00

Ponad 1,2 mld zł zarobiły na czysto firmy produkujące cukier w Polsce w 2013 r.

Ponad 1,2 mld zł zarobiły na czysto firmy produkujące cukier w Polsce w 2013 r.

Foto: Flickr

Ponad 1,2 mld zł zarobiły na czysto firmy produkujące cukier w Polsce w 2013 r. Szanse, że w tym roku powtórzą tak dobry wynik są zerowe. Prawdopodobnie będą miały nawet niewielką stratę.

– W całym 2014 r. branża cukrownicza, po raz pierwszy od 2008 r., może zanotować ujemny wynik finansowy netto – mówi Piotr Szajner z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).

Drożej nie będzie?

Główną przyczyną topniejących zysków firm jest taniejący cukier. W sierpniu tego roku cena zbytu kryształków w kilogramowym opakowaniu była w naszym kraju o 35 proc. niższa niż przed rokiem – podaje IERiGŻ.

– Aby doszło do wzrostu cen cukru, musiałaby się załamać jego produkcja, a to nam w obecnej kampanii nie grozi – uważa Piotr Szajner.

Jak dodaje, podwyżkom cen nie sprzyja także pogorszenie koniunktury i relatywnie niskie ceny cukru na światowym rynku. – W kontraktach terminowych na 2015 r. nie widać tendencji wzrostowej – mówi ekonomista.

Jeszcze w pierwszym półroczu tego roku cukrownie wypracowały 202 mln zł zysku. Był on już jednak trzy razy niższy niż w tym czasie przed rokiem. Kolejne miesiące będą znacznie słabsze. – W czwartym kwartale ceny cukru nie wzrosną, a cukrownie będą musiały zapłacić za buraki, które zakontraktowały po cenie takiej samej lub nawet nieco wyższej niż w ubiegłym roku – wyjaśnia Szajner.

Tąpnięcie jest dla branży tym bardziej bolesne, że ostatnie trzy lata upłynęły jej pod znakiem rosnących przychodów i rekordowych zysków. Najwyższy wynik netto – sięgający niemal 1,67 mld zł – zanotowała w 2012 r. Szybki rozwój doceniła m.in. kapituła oceniająca firmy z tegorocznej Listy 2000 „Rzeczpospolitej". Tytuł Marka Polskiej Gospodarki otrzymała Krajowa Spółka Cukrowa (KSC), a Dobra Firma przypadła Nordzucker Polska.

Niższe zyski to zła wiadomość nie tylko dla producentów, ale także dla Skarbu Państwa, który jest nadal większościowym udziałowcem KSC (ma niemal 80 proc. akcji). W poprzednich latach chętnie wyciągał rękę po dywidendę. Tylko w poprzednim roku finansowym, który zakończył się 30 września 2013 r., z zysku sięgającego 381 mln zł do akcjonariuszy KSC trafiło prawie 139 mln zł.

Lider branży cukrowniczej w Polsce nie podsumował jeszcze roku 2013/2014. Bogusław Mazur, rzecznik prasowy KSC, pytany o wpływ taniego cukru na wyniki firmy odpowiada tylko, że spadek cen będzie znacząco wpływać na wyniki całej branży cukrowniczej, w tym też na rezultaty KSC. Ale zaznacza, że jest zbyt wcześnie na precyzyjne szacunki.

Zdaniem Łukasza Chmielewskiego z Zespołu Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA) aktualna sytuacja daje przedsmak tego, co czeka branżę po zniesieniu kwotowania produkcji cukru w Unii Europejskiej w 2017 roku. Brak limitowania produkcji sprawi, że zaostrzy się konkurencja o rynek zbytu i klienta.

KSC już od dłuższego czasu przygotowuje się do uwolnienia rynku, budując grupę rolno-spożywczą. Jako ostatnie, w sierpniu 2014 r., przejęła Przedsiębiorstwo Przemysłu Ziemniaczanego Trzemeszno.

Spadające ceny cukru to dobra informacja dla konsumentów. Jego kilogram kosztuje dziś w sklepach około 2 zł wobec 3,2 zł na koniec 2013 r. i 3,9 zł w grudniu 2012 r. – Realnym pułapem średnich cen detalicznych cukru jest dziś 2 zł za kg – uważa Łukasz Chmielewski. – Tak tani był ostatnio bezpośrednio przed akcesją do UE w 2004 r.

Czekolada nie tanieje

Na razie niskie ceny nie ożywiły popytu na cukier. GUS podaje, że w I kwartale 2014 r. jego spożycie w gospodarstwach domowych było o 7 proc. niższe niż przed rokiem.

Tańszy cukier nie oznacza też, że zapłacimy mniej za słodzone napoje czy słodycze. – W przypadku słodyczy czekoladowych efekt taniejącego cukru jest niewielki, ponieważ znacznie zdrożało ziarno kakaowe – wyjaśnia Dariusz Orłowski, prezes spółki Wawel.

Marta Dancewicz, analityk Domu Maklerskiego Noble Securities, zwraca uwagę, że niższe ceny cukru mogą wpłynąć pozytywnie na marże producentów ciastek czy napojów, jeżeli kupują go po cenach bieżących. Nie skorzystają na tym firmy, które nabyły go po ustalonej, wyższej cenie.

Niemcy kupili od nas najwięcej

Rok 2014 nie jest udany także dla eksportu polskiego cukru. W pierwszej połowie 2014 r. cukrownie sprzedały za granicę 246,5 tys. ton kryształków za 121,3 mln euro – podaje Zespół Monitoringu Zagranicznych Rynków Rolnych (FAMMU/FAPA). To odpowiednio o 6 i 24 proc. mniej niż przed rokiem. Głównym odbiorcą polskiego cukru ?były kraje unijne. Ich udział wyniósł 65 proc. Najwięcej kupiły od nas Niemcy, Słowacja, Czechy i Litwa. Spoza ?krajów UE głównymi ?odbiorcami naszego cukru były Izrael, Kazachstan, Rosja i Egipt.

Spadek spożycia cukru w kraju nie sprzyja też importowi. Od stycznia do czerwca 2014 r. sprowadziliśmy go 121,4 tys. ton, o 13 proc. mniej niż w tym czasie przed rokiem. Wartość importu cukru zmniejszyła się ?o 17 proc., do 68,6 mln euro. Najwięcej cukru sprowadziliśmy z Sudanu i Zimbabwe, które korzystają z bezcłowego dostępu do wspólnotowego rynku – informuje FAMMU/FAPA.

Ponad 1,2 mld zł zarobiły na czysto firmy produkujące cukier w Polsce w 2013 r. Szanse, że w tym roku powtórzą tak dobry wynik są zerowe. Prawdopodobnie będą miały nawet niewielką stratę.

– W całym 2014 r. branża cukrownicza, po raz pierwszy od 2008 r., może zanotować ujemny wynik finansowy netto – mówi Piotr Szajner z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca