Mirai Toyoty ma powtórzyć sukces Priusa

Toyota zapowiedziała na grudzień premierę rynkową pierwszego samochodu masowej produkcji na ogniwo paliwowe i ma nadzieję, że pojazd napędzany wodorem a nie benzyną powtórzy sukces hybrydowego Priusa

Publikacja: 18.11.2014 17:33

Czteromiejscowa limuzyna (sedan) o nazwie Mirai, co po japońsku znaczy "przyszłość" pojawi się w sprzedaży 15 grudnia w 4 miastach Japonii, na rynku w  USA i w Europie będzie dostępna w IV kwartale 2015 - oświadczyła firma japońska pokazując auto jednocześnie w Tokio i w Kalifornii.

Pojazdy na ogniwo paliwowe są najbardziej ekologiczne, bo napędzane elektrycznością powstałą ze zmieszania wodoru i tlenu. Technologii tej użyto po raz pierwszy w misji Apollo w latach 60.; jedynym jej produktem jest ciepło i woda - tak czysta, że astronauci uczestniczący w tej misji pili ją.

- Ta technologia zmieni nasz świat - oświadczył Satoshi Ogiso z kierownictwa Toyoty podczas premiery samochodu w Newport Beach.

Mirai będzie kosztować w Japonii 6,7 mln jenów (57 460 dolarów) nie licząc podatku, ale władze japońskie ogłosiły dopłatę 2,02 mln jenów przy  kupnie takich samochodów. W Stanach ma kosztować 57 500 dolarów, ale cena ta może zmaleć do 45 tys. pod odliczeniu zachęt federalnych i stanowych.

Toyota zamierza sprzedać w przyszłym roku tylko 700 takich samochodów na świecie głównie z powodu wysokich kosztów budowy stacji napełniania wodorem. Liczy, że do końca 2017 r. sprzedaż w USA dojdzie do 3 tys. sztuk. Przewodniczący rady dyrektorów Toyoty,  Takeshi Uchiyamada, który kierował pracami projektowymi nad pierwszą generacją Priusa, spodziewa się, że w  latach 20. globalna sprzedaż aut na ogniwo paliwowe dojdzie do dziesiątków tysięcy.

Dzień wcześniej Honda pokazała  w Tokio przedprodukcyjną wersje swego masowego auta na ogniwo paliwowe, ale nie ujawniła jego ceny, ani wielkości zakładanej sprzedaży. Honda, która wraz z Toyotą pokazała w grudniu 2002  pierwszy na świecie pojazd gotowy do jazdy, przesunęła początek jego sprzedaży w  Japonii z 2015 r. na rok kończący się w marcu 2016 z powodu różnych opóźnień w pracach projektowych związanych z jakością. Teraz spodziewa się rozpoczęcia sprzedaży w USA nie wcześniej niż w marcu 2016. Musi jeszcze ustalić nazwę dla 5-osobowegio sedana, który ma autonomię ponad 700 km, podczas gdy Mirai Toyoty przejedzie 650 km na pełnym baku.

Biznes
Amerykańska firma będzie produkować więcej półprzewodników w USA
Biznes
Kanada uderza w dwór i krewnych Putina oraz byłą szefową MSZ Austrii
Materiał Promocyjny
Rockfin na fali wznoszącej
Biznes
Za dużo OZE w Polsce? Zakaz rosyjskiego gazu. Sukces Airbusa na Airshow w Paryżu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Sprawiedliwa, konkurencyjna i akceptowalna dla przedsiębiorców transformacja