Volvo z polskiej fabryki dla Niemców i Szwedów

Fabryka Volvo we Wrocławiu będzie współpracować z Siemensem przy dostawach autobusów z elektrycznym napędem.

Publikacja: 04.02.2015 14:21

Pierwsze autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym z wrocławskich zakładów Volvo trafiły w drugiej p

Pierwsze autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym z wrocławskich zakładów Volvo trafiły w drugiej połowie ubiegłego roku do Hamburga.

Foto: materiały prasowe

Volvo Buses (szwedzki koncern motoryzacyjny produkuje teraz autobusy wyłącznie w Polsce) podpisało z Siemensem umowę dotyczącą rozszerzenia współpracy nawiązanej jeszcze w 2012 roku. Teraz Volvo będzie zapewniać pojazdy, natomiast Siemens zajmie się budową stacji ładowania akumulatorów. Wspólne działania obu firm mają także doprowadzić do unifikacji standardu ładowarek, co przyspieszyłoby rozwój transportu miejskiego opartego o pojazdy z napędem elektrycznym.

Pierwsze autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym z wrocławskich zakładów Volvo trafiły w drugiej połowie ubiegłego roku do Hamburga. To trzy sztuki modelu Volvo 7900, które jeżdżą na nowo otwartej trasie Innovation Route 109. 10-kilometrowa trasa ma być obsługiwana niemal wyłącznie przez autobusy z innowacyjnymi technologiami napędowymi i prowadzi od terminalu autobusów elektrycznych niedaleko Dworca Głównego w Hamburgu do ostatniego przystanku znajdującego się na podziemnej stacji w Alsterdorf.

Siemens zapewnił dla jeżdżących tamtędy autobusów cztery stacje ładowania. „Tankowanie" akumulatorów odbywa się w dwóch terminalach za pomocą pantografu, który jest zintegrowany ze stacją. Kiedy autobus zaparkuje pod masztem ładowania, pantograf jest obniżany do dwóch szyn, które znajdują się na dachu pojazdu. Cały proces ładowania trwa jedynie sześć minut.

Akumulator dostarcza silnikowi elektrycznemu 150 kW mocy. Autobus przejeżdża co najmniej siedem kilometrów tylko na zasilaniu elektrycznym, zanim włączy się agregat diesla. Na odcinkach przejechanych jedynie na zasilaniu elektrycznym, pojazd jest nie emituje żadnych zanieczyszczeń i bardzo cichy: poziom hałasu w pobliżu elektrycznego Volvo można porównać do poziomu hałasu w przypadku normalnej rozmowy.

W tym roku podobne rozwiązanie zostanie zastosowane w Szwecji: wyposażone w elektryczny napęd autobusy z Wrocławia będą jeździć po Goteborgu i Sztokholmie w ramach innowacyjnego projektu ElektriCity.

Wrocławskie zakłady Volvo zatrudniają przy produkcji autobusów ok. 1,5 tys. osób. Część zakładu zajmuje się także budową koparkoładowarek, ale w tym roku szwedzki koncern zdecydował się zlikwidować ten segment produkcji firmy.

Polska jest jednym z liderów w produkcji innowacyjnych autobusów z napędem elektrycznym. Firma produkującą tego typu pojazdy jest także Solaris. Podpoznański producent zapowiedział na początku tego roku nowy projekt: budowę dwuprzegubowego autobusu elektrycznego, który ma powstać przy współpracy z Politechnikami Poznańską i Warszawską. Będzie to pierwszy polski autobus klasy Mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi. Przedsięwzięcie uzyskało wsparcie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu InnoTech. Pojazd ma mieć ponad dwadzieścia metrów długości.

W przyszłości fabryki autobusów ulokowane w Polsce mogą osiągnąć na europejskim rynku jeszcze silniejszą pozycję. Projekt unijnej dyrektywy dotyczący infrastruktury dla paliw alternatywnych zakłada wzrost znaczenia pojazdów zasilanych energią elektryczną, tymczasem Polska należy do liderów w produkcji autobusów hybrydowych i pionierów w produkcji autobusów elektrycznych. Jak zakłada globalna firma analityczna Frost & Sullivan, hybrydyzacja i elektryfikacja układów napędowych stanie się w niedługim czasie powszechnie obowiązującym trendem w autobusowej komunikacji miejskiej.

Biznes
Donald Trump rozważa sprzedaż czerwonej Tesli – symbolu poparcia dla Elona Muska
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Oligarchowie - Unia Europejska: 0-5. Nie będzie zdejmowania sankcji
Biznes
Gigantyczne przejęcie w telekomunikacji. Hurtownik światłowodowy na zakupach
Biznes
Trump rozmawia z Xi, nowa pomoc dla Ukrainy i rekordowe inwestycje w energię
Biznes
Czy należy zakazać reklamy alkoholu? Eksperci są zgodni