Aktualizacja: 04.02.2015 14:21 Publikacja: 04.02.2015 14:21
Pierwsze autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym z wrocławskich zakładów Volvo trafiły w drugiej połowie ubiegłego roku do Hamburga.
Foto: materiały prasowe
Volvo Buses (szwedzki koncern motoryzacyjny produkuje teraz autobusy wyłącznie w Polsce) podpisało z Siemensem umowę dotyczącą rozszerzenia współpracy nawiązanej jeszcze w 2012 roku. Teraz Volvo będzie zapewniać pojazdy, natomiast Siemens zajmie się budową stacji ładowania akumulatorów. Wspólne działania obu firm mają także doprowadzić do unifikacji standardu ładowarek, co przyspieszyłoby rozwój transportu miejskiego opartego o pojazdy z napędem elektrycznym.
Pierwsze autobusy hybrydowe z napędem elektrycznym z wrocławskich zakładów Volvo trafiły w drugiej połowie ubiegłego roku do Hamburga. To trzy sztuki modelu Volvo 7900, które jeżdżą na nowo otwartej trasie Innovation Route 109. 10-kilometrowa trasa ma być obsługiwana niemal wyłącznie przez autobusy z innowacyjnymi technologiami napędowymi i prowadzi od terminalu autobusów elektrycznych niedaleko Dworca Głównego w Hamburgu do ostatniego przystanku znajdującego się na podziemnej stacji w Alsterdorf.
Dwa lądowe kable telekomunikacyjne łączące Szwecję i Finlandię zostały rozerwane na fińskim terytorium. To trzeci taki wypadek w tym rejonie w krótkim odstępie czasu. Dwa tygodnie temu na Bałtyku przecięto dwa podmorskie połączenia – pomiędzy Finlandią a Niemcami oraz Szwecją a Litwą.
Jest wtorek, 3 grudnia, a w dzisiejszym odcinku „Twój Biznes” Bartłomiej Kawałek omawia kluczowe tematy gospodarcze.
W minionym roku przychody stu największych koncernów zbrojeniowych wzrosły do 632 miliardów dolarów – to o 4,2 proc. więcej niż w 2022 roku, kiedy Rosja napadła na Ukrainę. Połowę tej kwoty zarobiły wojskowe giganty z USA. Polska Grupa Zbrojeniowa awansowała o 11 pozycji.
Unibet, znana marka na rynku hazardowym, zamyka biznes nad Wisłą. Operator, który działał bez wymaganej licencji, czym mógł narazić polski Skarb Państwa na spore straty, poinformował o planach swoich użytkowników.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Wiceminister Paweł Bejda zapowiedział, że w tym roku wydatki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych sięgną nieco ponad 60 proc. planu. To oznacza, że na obronność wydamy ok. 20 mld zł mniej niż planowano i będzie to mniej niż 4 proc. PKB.
Zielone Orły „Rzeczpospolitej” to nagroda dla tych, którzy chcą dbać o czyste środowisko i zieloną transformację na różnych poziomach – na poziomie gospodarczym, samorządowym, organizacji pozarządowych – mówił Michał Szułdrzyński, redaktor naczelny „Rzeczpospolitej”, podczas rozdania nagród dla najbardziej zasłużonych w obszarze ekologii osób, organizacji i firm.
Rynek opon, co oczywiste, podąża za trendami w sprzedaży nowych samochodów. Obecnie niemal co czwarte auto wyjeżdżające z polskiego salonu należy do segmentu premium, a w ostatnim roku rynek aut luksusowych wzrósł o ponad 20 proc. Polscy klienci szukają prestiżowych produktów prezentujących najnowsze technologie i ta zmiana widoczna jest również na rynku ogumienia. To właśnie dlatego czołowi producenci opon - jak Goodyear, obecny na rynku od 126 lat - inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii, czerpiąc wiedzę także z regularnych testów na torach wyścigowych, które pozwalają rozwijać technologie dla opon drogowych.
Europejski przemysł samochodowy chyli się ku upadkowi, alarmują stowarzyszenia branżowe. To fatalne wieści dla transportu samochodowego, dla którego motoryzacyjne zlecenia są zauważalną pozycją.
Europejscy producenci autobusów tracą lokalny rynek, odwołują się także do kapitałowej pomocy z Chin.
Zaciekle zwalczany przez władze USA koncern stawia na motoryzację. Chińczycy rozpoczęli już produkcję luksusowej limuzyny, zaczęła się też jej przedsprzedaż.
Do 2030 roku 90 proc. oferowanych przez nas aut będą stanowić samochody zelektryfikowane. Ale transformacja musi przebiegać stopniowo – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes ds. rynków międzynarodowych w Volvo Cars.
Na zwiększenie popytu w grupie konsumentów rynek raczej nie ma co liczyć. Przyczyną są ceny samochodów elektrycznych, zdecydowanie wyższe niż w przypadku aut z napędem spalinowym.
Ciężkie pojazdy elektryczne w przyszłości staną się tańsze w eksploatacji od konwencjonalnych. Są coraz bardziej dostępne i mogą zastąpić te spalinowe na większości tras.
Chińska firma CATL jest producentem akumulatorów, a teraz prezentuje kompletną platformę przeznaczoną dla modeli elektrycznych. Pierwsze dane robią wrażenie.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas